Απόψεις
Τετάρτη, 01 Ιουνίου 2022 11:17

Οι μάσκες και ο «Δείκτης κραγιόν»

Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά για τους οικονομολόγους ο «δείκτης κραγιόν» (η σύνδεση της πορείας των πωλήσεων του προϊόντος δηλαδή με την οικονομία) δεν είναι κάτι άγνωστο, ούτε κάτι που ήρθε με την πανδημία.

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

Οι μάσκες φεύγουν, τα κραγιόν έρχονται. Το πρωί της 1ης Ιουνίου βρήκε ρεπόρτερ των ελληνικών τηλεοπτικών σταθμών σε καταστήματα καλλυντικών για να καταγράψουν τις προσδοκίες της αγοράς για... άνοδο των πωλήσεων κραγιόν και άλλων προϊόντων περιποίησης, αφού τώρα που λέμε αντίο στην υποχρεωτικότητα της μάσκας, επιστρέφει η «υποχρεωτικότητα» των λαμπερών προσώπων. Είναι και αυτό μία ένδειξη επιστροφής της κοινωνίας και της αγοράς στην κανονικότητα θα έλεγε κανείς. Αλλά το κραγιόν και η σύνδεσή του με το οικονομικό κλίμα θέλει προσοχή. Και θα εξηγήσουμε γιατί.  

Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά για τους οικονομολόγους ο «δείκτης κραγιόν» (η σύνδεση της πορείας των πωλήσεων του προϊόντος δηλαδή με την οικονομία) δεν είναι κάτι άγνωστο, ούτε κάτι που ήρθε με την πανδημία. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 τον όρο lipstick index καθιέρωσε ο Leonard Lauder για να περιγράψει την απότομη άνοδο στις πωλήσεις κραγιόν και άλλων καλλυντικών προϊόντων σε περιόδους... ύφεσης. 

Πριν χτυπήσει την πόρτα μας ο Covid -19 και έρθει αυτή η πρωτοφανής υγειονομική κρίση που άλλαξε άρδην τον τρόπο της ζωής μας, οι πωλήσεις κραγιόν ακολουθούσαν αντιστρόφως ανάλογη πορεία με την πορεία της οικονομίας. Ήταν ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε ακόμη και την Μεγάλη Ύφεση της περιόδου 1929 - 1933.

Οι καταναλωτές σε περιόδους κρίσεις μείωναν, όπως είναι αναμένομενο δραστικά τις δαπάνες τους για ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ και κάθε είδους αγαθό και υπηρεσία που δεν ανήκει στα πρώτης ανάγκης. Ωστόσο με την τιμή τους να είναι αισθητά χαμηλότερη σε σχέση με άλλα δευτερεύουσας σημασίας αγαθά, τα κραγιόν παρέμεναν μία προσιτή «πολυτέλεια». Και δη μία «πολυτέλεια» που ανέβαζε την ψυχολογία. Όσο πιο βαρύ λοιπόν ήταν το κλίμα στην οικονομία τόσο πιο πολύ αυξάνονταν οι πωλήσεις του προϊόντος. 

Οι μάσκες ήρθαν να ανατρέψουν αυτή τη σχέση. Η οικονομία βυθίστηκε σε ύφεση, αλλά οι πωλήσεις κραγιόν μειώθηκαν (αν και όχι όσο θα περίμενε κανείς). Γιατί να φορέσεις κραγιόν, αν είναι να το «σβήσει» η μάσκα; Τώρα οι μάσκες πέφτουν και τα κραγιόν έρχονται. Το ίδιο και τα καμπανάκια για την οικονομία.