Δώδεκα ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα. Τόσο εργάζεται ένας στους δύο οδηγούς στην Αθήνα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Beat / Free Now, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό την επίβλεψη του αναπληρωτή καθηγητή Κ. Κεπαπτσόγλου.
Δώδεκα ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα. Τόσο εργάζεται ένας στους δύο οδηγούς στην Αθήνα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Beat / Free Now, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό την επίβλεψη του αναπληρωτή καθηγητή Κ. Κεπαπτσόγλου.
Με το κόστος χρήσης των υπηρεσιών ταξί στην Ελλάδα να είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, η ραγδαία αύξηση των καυσίμων, σε συνδυασμό με τις σωρευμένες υποχρεώσεις από την υπερδεκαετή οικονομική κρίση, έχουν συρρικνώσει τα εισοδήματα των οδηγών ταξί.
Σήμερα, με τη ζήτηση για υπηρεσίες ταξί να έχει εκτοξευθεί κατά +61% σε σχέση με το 2019, εκατοντάδες οχήματα παραμένουν εκτός λειτουργίας, λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους. Το γεγονός αυτό έχει ως συνέπεια την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών, οι οποίοι αδυνατούν να βρουν ταξί τις ώρες αιχμής.
Η έρευνα του ΕΜΠ με τίτλο «Διερεύνηση και Αξιολόγηση της Υφιστάμενης Κατάστασης και των Πολιτικών Ανάπτυξης της Αγοράς Ταξί στην Αθήνα (2020)» για λογαριασμό της Beat / Free Now, παρουσιάζει μια σειρά από δεδομένα, που αποτυπώνουν μια ζοφερή πραγματικότητα, η οποία υπογραμμίζει την ανάγκη στήριξης της Πολιτείας στους επαγγελματίες του κλάδου, μέσα από την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και την αξιοποίηση της τεχνολογίας.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 67% των οδηγών ταξί της Αθήνας εργάζεται για περισσότερες από 12 ώρες την ημέρα, κάνοντας το 20% των χιλιομέτρων του δίχως επιβάτη. Μάλιστα το 96,3% των οδηγών απάντησαν πως εργάζονται έξι ημέρες την εβδομάδα, με το 55,3% να δηλώνουν επταήμερη εργασία, προκειμένου να τα βγάλουν πέρα.
Αυτή η δύσκολη οικονομική πραγματικότητα έχει ως συνέπεια ο υφιστάμενος στόλος να μην ανανεώνεται σημαντικά, γεγονός που οδηγεί σε περισσότερους ατμοσφαιρικούς ρύπους και θόρυβο στην πόλη. Πρακτικά, για να μπορεί ένας οδηγός να εξασφαλίσει αξιοπρεπή έσοδα, πρέπει να διαταράξει σε σημαντικό βαθμό την ισορροπία της επαγγελματικής και της προσωπικής του ζωής.
Τα βασικά σημεία της έρευνας αποτυπώνονται στην έκθεση «Οδηγώντας ταξί στην Ελλάδα (2022)», ενώ το πλήρες κείμενο θα αποσταλεί το επόμενο διάστημα σε όλους τους θεσμικούς φορείς των αστικών μετακινήσεων.
Με αφορμή την έκδοση της έκθεσης, η γενική διευθύντρια της Βeat / Free Now στην Ελλάδα, Άσπα Τοπαλίδου, τόνισε: «Συνηθίζουμε ως πολίτες να έχουμε παράπονα από τους οδηγούς, όμως για πρώτη φορά έχουμε στα χέρια μας μια μελέτη που αποδεικνύει τις δυσχερείς συνθήκες μέσα στις οποίες επιχειρούν καθημερινά στους δρόμους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δεν αφήνουν κανένα περιθώριο διαφορετικής ερμηνείας. Χρειάζεται άμεσα οι αρμόδιοι φορείς της Πολιτείας και το υπουργείο Μεταφορών να ενσκήψουν στην αγορά και να υποστηρίξουν τους οδηγούς. Η συρρίκνωση των εισοδημάτων τους, που προκαλεί η ενεργειακή κρίση, καθώς και τα υψηλά κόστη λειτουργίας που οφείλονται σε κρίσιμες στρεβλώσεις της λειτουργίας της αγοράς, καταλήγουν στην ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών καθημερινά».