Μέσα σε διάστημα λίγων ημερών, τρεις ειδήσεις που αφορούν στην επόμενη γενιά της οργανωμένης λιανικής «κρύβουν» πίσω από τις λέξεις την εικόνα της επόμενης γενιάς των απομονωμένων καταναλωτών.
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Μέσα σε διάστημα λίγων ημερών, τρεις ειδήσεις που αφορούν στην επόμενη γενιά της οργανωμένης λιανικής «κρύβουν» πίσω από τις λέξεις την εικόνα της επόμενης γενιάς των απομονωμένων καταναλωτών.
Η πρώτη είδηση αφορά στην γνωστοποίηση της Walmart να προχωρήσει σε παραδόσεις μέσω drones σε έως και έξι διαφορετικές Πολιτείες των ΗΠΑ. Η Walmart πρόκειται να γίνει ο πρώτος μεγάλος retailer που θα χρησιμοποιήσει drones για παραδόσεις. Η αλυσίδα λέει ότι, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, περίπου 4 εκατ. αμερικανικά νοικοκυριά θα μπορούν να λαμβάνουν δέματα από τον αέρα..
Στη δική μας πραγματικότητα, η Retail and more κάνει είσοδο στην εγχώρια οργανωμένη λιανική περιλαμβάνοντας στο δίκτυο των φυσικών της καταστημάτων το μοντέλο Carrefour Flash 10/10, που αφορά σε έναν τύπο πλήρως αυτοματοποιημένων καταστημάτων, μικρής επιφάνειας, με βασικό χαρακτηριστικό την έλλειψη ταμείων και τη δυνατότητα που δίνεται στον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα, ακολουθώντας τη φιλοσοφία 10/10, «10 δευτερόλεπτα για να ψωνίσετε και 10 δευτερόλεπτα για να πληρώσετε».
Την ίδια ώρα η Metro γνωστοποίησε ότι ξεκινά πιλοτικά σε δύο καταστήματα την υπηρεσία «Generation Z» που αφορά σε ανέπαφη παραγγελία στα προϊόντα κοπής . Μέσα στα καταστήματα θα υπάρχει μια on line πλατφόρμα σε οθόνες αφής ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να προχωρήσει σε παραγγελία – χωρίς να μιλήσει με τους εργαζόμενους πίσω από τους πάγκους- και έχει την δυνατότητα να συνεχίσει τα ψώνια του και θα ενημερωθεί στο κινητό του πότε ο «πάγκος» θα έχει ετοιμάσει τα προϊόντα που επέλεξε.
Η τεχνολογία αιχμής πίσω από αυτές τις υπηρεσίες είναι σίγουρα πολύ εντυπωσιακή. Δε είναι ξεκάθαρο πόσο γεμίζουν τα ταμεία των σούπερ μάρκετ αυτές οι πρακτικές, ωστόσο σίγουρα δίνουν στον εκάστοτε λιανέμπορο το πλεονέκτημα του εντυπωσιασμού των νεότερων ηλικιακών ομάδων καταναλωτών.
Εξάλλου, οι αποδόσεις από τις πλατφόρμες delivery είναι βαρόμετρο για την επόμενη μέρα της λιανικής. Ο εμπορικός κόσμος έχει πλέον την πολυτέλεια των δύο δευτερολέπτων- μπορεί και λιγότερο- να προσελκύσει το ενδιαφέρον του καταναλωτή πριν αυτός σύρει δεξιά ή αριστερά την οθόνη.
Η νέα γενιά καταναλωτών είναι αδιανόητα εξοικειωμένη με την τεχνολογία ωστόσο συνάμα αναδεικνύεται και αδιανόητα φοβική με τους ανθρώπους.
Προτιμά να συνδιαλέγεται μονάχα ηλεκτρονικά και δη αυτοματοποιημένα. Δεν θέλει να έχει καμία λεκτική επικοινωνία με ανθρώπους, ούτε καν ηλεκτρονικά, όταν ψωνίζει. Πες σε έναν έφηβο να χρησιμοποιήσει το πανέξυπνο κινητό του για να πάρει τηλέφωνο να παραγγείλει φαγητό και θα σε κοιτάξει έντρομος. Ντρέπονται να πάρουν το τηλέφωνο – πραγματικά που είναι η ντροπή στο να πεις καλησπέρα και να δώσεις την παραγγελία σου;
Οι αναμνήσεις από τις ουρές έξω από το σουβλατζίδικο της γειτονιάς τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου και οι καβγάδες έξω από την πιτσαρία κάθε Κυριακή που είχε αγώνα έχουν μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Την κουβέντα με το μπακάλη, – που αναδείχθηκε σωτήρια κατά τους καιρούς του εγκλεισμού της covid 19- την απολαμβάνουν μονάχα οι μεγαλύτερες ηλικίες.
Το ψιλικατζίδικο δεν μαζεύει πια τα παιδιά στο σχόλασμα για παγωτό.
Ενώ ακόμα και για τον πρωινό καφέ η επιλογή του delivery έχει αντικαταστήσει το καλημέρισμα στα μπαλκόνια και το άρωμα του ελληνικού στους διαδρόμους της πολυκατοικίας.
Από την ευρύτερη λιανική της καθημερινότητας μονάχα ο φούρνος φαίνεται να έχει απομείνει που δεν έχει αναπτύξει υπηρεσίες ηλεκτρονικής παράδοσης και οθόνες αφής στο κατάστημα..και ίσως να μην αργήσει να το κάνει.
Τι εξακολουθεί να διατηρεί vintage χαρακτήρα στη λιανική; O καστανάς και ο κουλουράς στα αστικά κέντρα και ο λουκουματζής στις δημόσιες παραλίες.
Σε ένα κόσμο που όλα γίνονται ηλεκτρονικά και ανέπαφα, χάνεται η επαφή μεταξύ των ανθρώπων. Μπορεί οι έξυπνες τεχνολογίες να δημιουργούν πιο διαδραστικούς ηλεκτρονικούς καταναλωτές αλλά κουβαλούν το βαρύ φορτίο της απομόνωσης των ανθρώπων.
Χωρίς ανθρώπινη επαφή η μοναξιά θεριεύει. Η νέα γενιά έχει το βλέμμα κολλημένο στην οθόνη. Υποφέρει από μοναξιά... δεν απολαμβάνει την μοναχικότητά της.