Σφοδρές αντιρρήσεις στις προβλέψεις του κλιματικού νομοσχεδίου που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στην Ολομέλεια προβάλουν όλες οι πτέρυγες της Βουλής προειδοποιώντας για τον κίνδυνο να επιτείνει τις ανισότητες αλλά και να μην ανταποκριθεί στις προσδοκίες εξαιτίας έλλειψης υποδομών.
Του Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου
[email protected]
Σφοδρές αντιρρήσεις στις προβλέψεις του κλιματικού νομοσχεδίου που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στην Ολομέλεια προβάλουν όλες οι πτέρυγες της Βουλής προειδοποιώντας για τον κίνδυνο να επιτείνει τις ανισότητες αλλά και να μην ανταποκριθεί στις προσδοκίες εξαιτίας έλλειψης υποδομών.
Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο Ευκλείδης Τσακαλώτος τόνισε την ανάγκη για μια δίκαιη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών. «Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει σημαντική μέριμνα για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, την εξασφάλιση θέσεων εργασίας και ενός οράματος για το μέλλον για όλους και όχι μόνο για λίγους» επισήμανε ο πρώην υπουργός Οικονομικών. «Τις ανισότητες τις λαμβάνετε υπόψιν;» ρώτησε ρητορικά απευθυνόμενος στην κυβέρνηση. «Πώς θα βοηθήσετε την κατάργηση των καυστήρων πετρελαίου, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες, την αντικατάσταση του στόλου τον Taxi με οχήματα ηλεκτρικά ή χαμηλών εκπομπών; Πως θα τους βοηθήσετε με αυτή την κοινωνική κατάσταση; Που είναι το ενιαίο πλαίσιο που λαμβάνει υπόψη τις ανισότητες για να μπορούν να συμμετέχουν όλοι στην προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής; Πουθενά!» συμπλήρωσε στο ίδιο πνεύμα.
Από την πλευρά του Κινήματος Αλλαγής ο εισηγητής Γιώργος Αρβανιτίδης καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι «έφερε έναν κλιματικό νόμο χαμηλών προσδοκιών, περιορισμένων δυνατοτήτων και δυστυχώς έωλων αποτελεσμάτων». «Φοβάμαι ότι αν δεν αλλάξει ριζικά, θα είναι ένας κλιματικός νόμος που δυστυχώς θα μείνει στα χαρτιά» συμπλήρωσε. Παράλληλα ζήτησε να υπάρξουν επενδύσεις σε υποδομές και επικαλέστηκε το πόρισμα της Πυροσβεστικής που συμπεραίνει ότι για την πυρκαγιά στην Βαρυμπόμπη ευθύνεται η κακή συντήρηση των πυλώνων του ΑΔΜΗΕ. «Έρχεται το πόρισμα της Πυροσβεστικής για τη φωτιά πέρυσι στη Βαρυμπόμπη και κάνει λόγο για κακοσυντηρημένο πυλώνα του ΑΔΜΗΕ. Εκατό χιλιάδες στρέμματα καμένα λόγω κακής συντήρησης. Ποιος θα τα αποζημιώσει τώρα; Από πού; Από ποιους πόρους; Από ποιον προϋπολογισμό θα λείψουν αυτοί οι πόροι;» διερωτήθηκε.
Σε παρέμβασή του ο ΓΓ του ΚΚΕ καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι δεν προβλέπει στο νομοσχέδια μέτρα προστασίας από τις αλλαγές στο κλίμα. «Κι όμως σε αυτόν εδώ τον νόμο που φέρνετε δεν υπάρχει ούτε ένα άρθρο ούτε μια παράγραφος που να προβλέπει αυξημένα κονδύλια και σφιχτά χρονοδιαγράμματα για την ενίσχυση, για παράδειγμα, της αντιπλημμυρικής, της αντιπυρικής προστασίας. Τίποτα, μηδέν» κατήγγειλε.
Σε οξύ τόνο τοποθετήθηκε και ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλειος Βιλλιάρδος ο οποίος προειδοποίησε ότι αν δεν διορθωθεί το νομοσχέδιο η εφαρμογή του θα οδηγήσει τη χώρα σε καταστροφή. «Η θέση μας είναι πως η κυβέρνηση πρέπει να πάρει πίσω αυτό το νομοσχέδιο, να το διορθώσει και να το βελτιώσει, αφού έτσι όπως είναι θα οδηγήσει τη χώρα μας σε μία ακόμη καταστροφή» τόνισε. Ανέφερε δε ότι το κόμμα του είναι υπέρ της πράσινης ανάπτυξης αλλά «όχι με αποικιοκρατικά μοντέλα που αποβαίνουν εις βάρος των γεωοικονομικών και των γεωενεργειακών συμφερόντων της πατρίδας». Πολύ σκληρή κριτική στην κυβέρνηση άσκησε και ο επικεφαλής του ΜέΡΑ 25 Γιάνης Βαρουφάκης ο οποίος χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ένα «παλιόχαρτο» το οποίο «δεν αξίζει το χαρτί πάνω στο οποίο γράφτηκε».
Απαντώντας στις επικρίσεις ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Αμυράς, αντέτεινε ότι ο εθνικός κλιματικός νόμος σε συνδυασμό με άλλες δράσεις και με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις θα βοηθήσει την Ελλάδα να βάλει «το δικό της λιθαράκι στον αγώνα ενάντια στην κλιματική κρίση». Πρόσθεσε δε ότι η κυβέρνηση στοχεύει στην «ηλεκτροκίνηση παντού». «Αυτό είναι το σύνθημα. Ηλεκτροκίνηση στα εταιρικά αυτοκίνητα, στα ταξί, στη συνέχεια με τα ΙΧ, έτσι ώστε το 2030 και μετά η πλειονότητα των οχημάτων να είναι ηλεκτρικά. Αυτό είναι σημαντικότατο» ανέφερε. Απαντώντας δε σε κριτική από την αξιωματική αντιπολίτευση για το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επισήμανε ότι υπάρχει σχετική επιδότηση από τις εταιρείες αλλά και την κυβέρνηση. Επίσης διαβεβαίωσε ότι στο εξής «οι πόροι από τα κοινοτικά ταμεία και από το Ταμείο Ανάκαμψης θα χρηματοδοτούν αποκλειστικά δράσεις και μέτρα που θα τηρούν τις δεσμεύσεις του κλιματικού νόμου για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης».