Κόσμος
Τετάρτη, 18 Μαΐου 2022 08:08

Όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στην ΕΕ;

Πώς μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να απαλλαγεί από την εξάρτηση από τις ρωσικές προμήθειες πετρελαίου και φυσικού αερίου; Η Κομισιόν παρουσιάζει σήμερα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον μακροπρόθεσμο ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ με χωρίς ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία.

Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]

Πώς μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να απαλλαγεί από την εξάρτηση από τις ρωσικές προμήθειες πετρελαίου και φυσικού αερίου; Η Κομισιόν παρουσιάζει σήμερα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον μακροπρόθεσμο ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ με χωρίς ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Ναυτεμπορικής, στο προσχέδιο διατυπώνονται σημαντικοί στόχοι εξοικονόμησης ενέργειας και επέκταση των ανανεώσιμων πηγών.

Για παράδειγμα, το 45% της ενέργειας στην ΕΕ θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030, αντί για το  40% που ήταν ο στόχος μέχρι τώρα. Ταυτόχρονα, είναι πιθανό να προταθεί μείωση της κατανάλωσης ενέργειας τουλάχιστον κατά 13% έως το τέλος της δεκαετίας, αντί του 9% που είχε προγραμματιστεί προηγουμένως. Συνολικά, σύμφωνα με το προσχέδιο, η ΕΕ πρέπει να επενδύσει περίπου 195 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2027 προκειμένου να γίνει ανεξάρτητη από τη ρωσική ενέργεια - επιπλέον των πρωτοβουλιών που έχουν ήδη προγραμματιστεί στο πλαίσιο του πακέτου για το κλίμα "Fit for 55".

Στο προσχέδιο (που αποτελείται από 15 ξεχωριστά έγγραφα) δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην επιβολή Ορίων ταχύτητας  - ωστόσο, πρόκειται να παρουσιαστούν περαιτέρω προτάσεις για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Ο υπουργός Ενέργειας του Λουξεμβούργου Κλοντ Τούρμ ζητά ένα όριο ταχύτητας σε όλη την ΕΕ, προκειμένου να απεγκλωβιστεί η Ευρώπη από τις εισαγωγές ενέργειας από τη Ρωσία. «Αυτό που χρειαζόμαστε σε επίπεδο ΕΕ είναι ένα συντονισμένο όριο ταχύτητας σε όλη την Ενωση και δύο ημέρες εργασίας από το σπίτι την εβδομάδα»δήλωσε ο Τούρμ. Μαζί με τα Σαββατοκύριακα χωρίς αυτοκίνητα στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, αυτό θα μπορούσε να εξοικονομήσει 2,5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, τόνισε ο υπουργός Ενέργειας του Λουξεμβούργου και πρόσθεσε: «Προτρέπω την Επιτροπή να μην χάσει την ευκαιρία να θέσει την Ευρώπη σε αυτό το μονοπάτι».

Ηλιακή ενέργεια

Στο σχέδιο προβλέπεται επίσης ότι, ο αριθμός των συστημάτων ηλιακής ενέργειας θα υπερδιπλασιαστεί έως το 2028. Για παράδειγμα, η Επιτροπή επιθυμεί όλα τα βιομηχανικά κτίρια να είναι εξοπλισμένα με ηλιακές κυψέλες και ειδικά σε όλα τα νέα κτίρια. Επιπλέον, αναμένεται να παρουσιάσει νομοθετική πρωτοβουλία για συντομότερες διαδικασίες έγκρισης έως και ενός έτους για ορισμένα εργοστάσια.

Η Επιτροπή βασίζεται επίσης στο φιλικό προς το κλίμα υδρογόνο, το οποίο παράγεται από πράσινη ηλεκτρική ενέργεια και μπορεί να αντικαταστήσει εν μέρει το φυσικό αέριο. Μέχρι το 2030, 10 εκατομμύρια τόνοι υδρογόνου θα παράγονται στην ΕΕ και άλλοι 10 εκατομμύρια τόνοι θα εισάγονται, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά έγγραφα. Η Επιτροπή υπολογίζει επίσης σε νέους προμηθευτές φυσικού αερίου LNG, όπως οι ΗΠΑ. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης που η Ρωσία κλείσει τη Βάνα του φυσικού αερίου, θέλει επίσης να προτείνει περιορισμό της τιμής του φυσικού αερίου σε ολόκληρη την ΕΕ.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, τα χρήματα για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να προέρχονται από το Ταμείο για τη γεωργική πολιτική της ΕΕ ή από το Ταμείο Συνοχής για την περιφερειακή ανάπτυξη. Θα μπορούσαν επομένως να εισέλθουν επιπλέον χρήματα μέσω της δημοπρασίας νέων πιστοποιητικών από την εμπορία εκπομπών (ETS). Στο σύστημα, για παράδειγμα, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να αγοράζουν πιστοποιητικά για την εκπομπή αερίων που βλάπτουν το κλίμα.

Το συνολικό ποσό δεν είναι σαφές από τα προσχέδια. Σύμφωνα με πηγές της ΕΕ, θα μπορούσε να είναι περίπου 200 δισ. ευρώ.