Σημείο - κλειδί στη διαχείριση περιστατικών σχολικής βίας μέσω του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης μπορούν να αποτελέσουν και οι γονείς των παιδιών, με την κατάλληλη προσέγγισή τους από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνονται από τα σχολεία ημερίδες με τη συμμετοχή ψυχολόγων και άλλων ειδικών, στις οποίες πολλοί γονείς ζητούν να μιλήσουν μαζί τους.
Σημείο - κλειδί στη διαχείριση περιστατικών σχολικής βίας μέσω του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης μπορούν να αποτελέσουν και οι γονείς των παιδιών, με την κατάλληλη προσέγγισή τους από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνονται από τα σχολεία ημερίδες με τη συμμετοχή ψυχολόγων και άλλων ειδικών, στις οποίες πολλοί γονείς ζητούν να μιλήσουν μαζί τους.
Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις, στη συνάντηση γονέων και ψυχολόγων, παρουσία και των ίδιων των παιδιών, αποκαλύπτονται θέματα που δεν είχαν γίνει νωρίτερα γνωστά στο σχολικό περιβάλλον. Τα παραπάνω επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο εκπαιδευτικός του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου - Κορδελιού, Παύλος Ακριτίδης, μιλώντας σε ημερίδα με θέμα τη σχολική διαμεσολάβηση, που πραγματοποιήθηκε στο «Καραπάντσειο» Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων.
Σύμφωνα με τον κ. Ακριτίδη, οι εκπαιδευτικοί είναι καλό να προσεγγίζουν τους γονείς με ενσυναίσθηση κατά τη διάρκεια κάποιου περιστατικού στο οποίο εμπλέκονται παιδιά, αλλά και να αναδομούν τα στοιχεία του περιστατικού ώστε να παρουσιάζεται η κατάσταση που έχει προκύψει. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να λειτουργούν ως παρατηρητές ώστε να γνωρίζουν τι συμβαίνει στο σχολείο αλλά και να ενεργοποιούν τους γονείς ώστε να δουλέψουν με τα παιδιά τους και να τους διδάξουν τρόπους παιχνιδιού και κανόνες κοινωνικής ζωής.
Η συνεργασία των γονέων, άλλωστε, με τη διεύθυνση του σχολείου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης, όπως τόνισε η δικηγόρος και διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια Ζωή Γιαννοπούλου. «Οικογένεια και σχολείο πρέπει να λειτουργήσουν συνδυαστικά», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η σχολική βία ακολουθεί την ενδοοικογενειακή βία.
Αναφερόμενη στον θεσμό, η κ. Γιαννοπούλου επισήμανε ότι η εφαρμογή του ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και συγκεκριμένα από περιοχές όπου δρούσαν συμμορίες και καταγράφονταν έντονα περιστατικά βίας.
Στην Ευρώπη, η Φιλανδία υλοποιεί ένα πολύ πετυχημένο πρόγραμμα σχολικής διαμεσολάβησης ενώ τα αποτελέσματα ενός τέτοιου προγράμματος μπορούν να φανούν σε μια περίοδο εφαρμογής τριών έως πέντε χρόνων. Πρόκειται, όπως είπε, για μια διαδικασία ειρηνικής επίλυσης διαφορών μεταξύ μαθητών και μαθητριών, σε ένα ασφαλές περιβάλλον, στο οποίο διαμεσολαβητές γίνονται τα ίδια τα παιδιά εφόσον το θελήσουν, υπό τον συντονισμό ενός εκπαιδευτικού σε κάθε σχολείο.
Στόχος της διαδικασίας είναι μετά από ξεχωριστές συναντήσεις των εμπλεκόμενων παιδιών με τους διαμεσολαβητές και συναντήσεις παρουσία όλων, υπό απόλυτη εμπιστευτικότητα να βρίσκεται μια εποικοδομητική λύση με την οποία τα παιδιά να μπορούν να συμβιώσουν ειρηνικά στο ίδιο πλαίσιο.
Μια πρωτοβουλία για να τεθεί τέλος στη σχολική βία ανέλαβε ο τομέας Μακεδονίας - Θράκης του υπουργείου Εσωτερικών, όπως επισήμανε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης.
Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, προωθείται η σχολική διαμεσολάβηση, ένας πρωτοποριακός τρόπος ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων στα σχολεία, που υιοθετήθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα στους τομείς της δικαιοσύνης, των τραπεζικών και χρηματοοικονομικών διαφορών αλλά και στην επίλυση διαφορών στον χώρο εργασίας.
«Στις 10 Μαρτίου του 2022 υπογράψαμε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης, του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατολικής και δυτικής Θεσσαλονίκης. Ξεκινήσαμε ενημερωτικές εκδηλώσεις, η σημερινή είναι η τρίτη που γίνεται. Το επόμενο βήμα είναι να οριστούν μαθητές που θα αναλάβουν το ρόλο των διαμεσολαβητών στην ομάδα σχολικής διαμεσολάβησης και τέλος η εκπαιδευμένη αυτή ομάδα θα αναλάβει δράση για να επιδιώξει λύσεις ανάμεσα σε μαθητές που βρίσκονται σε σύγκρουση», είπε ο κ. Καλαφάτης, τονίζοντας ότι η διαδικασία γίνεται σε διαρκή συνεργασία με το υπουργείο παιδείας.
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης τόνισε ότι το πρόβλημα της βίας στα σχολεία είναι υπαρκτό και ανέφερε ότι μετά την πιλοτική εφαρμογή του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης σε όλη τη Θεσσαλονίκη, τα αποτελέσματά της θα διαχυθούν στη συνέχεια σε όλη την Ελλάδα. Γνωστοποίησε, τέλος, ότι το υπουργείο παιδείας ετοιμάζει ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο επιμορφώσεων όλων των εκπαιδευτικών, με νέο υλικό που παράγεται και με μια δομή που θα υποστηρίζει τη σχολική κοινότητα.