Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει στη Σκηνή Ωμέγα την παρουσίαση σύγχρονων νεοελληνικών έργων, με την Ομάδα 4Frontal και τους «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη [Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς].
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει στη Σκηνή Ωμέγα την παρουσίαση σύγχρονων νεοελληνικών έργων, με την Ομάδα 4Frontal και τους «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη [Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς].
Ένας Κοινοτάρχης που κρατάει βίτσα και μιλάει με «νι» και «λι», μια απροσάρμοστη Τρόφιμος που της αρέσει να τρέχει, μια ανύπαντρη Ομαδάρχισσα που αμφιταλαντεύεται, μια κουρασμένη Μητέρα που ψάχνει ασταμάτητα με σεντόνια στα χέρια, ένας μαλλιαρός Άντρας που κάνει ισορροπία, μια Βασίλισσα με γούνα και υπαρξιακές αγωνίες, μια Ρωσίδα χορεύτρια που έπαιξε τον μαύρο κύκνο στα Μπαλσόι, ένας Δημοσιογράφος που προσπαθεί να βρει την αλήθεια, ένας Χωροφύλακας που σιχαίνεται το κρύο και σέρνει τα πόδια του, ένας Καθηγητής που λατρεύει τα τσιτάτα, μια Ελληνοαμερικάνα που ψάχνει από πού κρατάει η σκούφια της, ένας Αριστερόχειρας υποψήφιος στη Σχολή Αξιωματικών που δεν λέει το «ρ», ένας κανονικός Φαντάρος με αρβύλες και όπλο και ο Ντιμίτρι ή Δημήτρης, ένας ερωτευμένος Πολυτεχνίτης που πήγε από την Κόνιτσα στην Τασκένδη, συνομιλούν και διεκδικούν τη θέση τους στην Ιστορία.
Το έργο αντλεί την έμπνευσή του από τις «Παιδοπόλεις», τα αμφιλεγόμενα ιδρύματα που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη κατά τη διάρκεια του Εμφύλιου πολέμου καθώς και από ιστορικά γεγονότα εκείνης της περιόδου που διαμόρφωσαν την σύγχρονη ελληνική πολιτική πραγματικότητα.
Το κείμενο των «Αριστερόχειρων» προέκυψε από τη διαδικτυακή δράση του ΔΘΠ #Μόνοι Μαζί Πειραιάς -Σεμινάριο Θεατρικής Γραφής, το οποίο πραγματοποιήθηκε με την καθοδήγηση του θεατρικού συγγραφέα Λεωνίδα Προυσαλίδη.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Θανάσης Ζερίτης, μίλησε μαζί μας.
Θα θέλατε να μας συστήσετε το έργο;
«Οι “Αριστερόχειρες” είναι ένα έργο που δύσκολα ταξινομείται. Πρόκειται για ένα σπονδυλωτό έργο που εμπνέεται από αληθινά ιστορικά γεγονότα της περιόδου του Εμφυλίου και εστιάζει στα παιδιά που βρέθηκαν “υπό την προστασία” της βασίλισσας Φρειδερίκης στις Παιδουπόλεις που χτίστηκαν σε όλη τη χώρα. Οι χαρακτήρες συστήνονται και ξεδιπλώνουν τις ιστορίες τους, κομμάτια μιας μεγαλύτερης αφήγησης που επιδιώκει να φωτίσει πτυχές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας».
Κάποια σκέψη, κάποιο συναίσθημα από την πρώτη επαφή σας με το κείμενο;
«Με συγκίνησε και με συγκινεί ακόμα το θέμα του έργου, οι έννοιες που διαπραγματεύεται αλλά κυρίως τα πρόσωπα. Θύτες και θύματα της πιο αιματηρής σύρραξης που συνέβη στην Ελλάδα».
Πού εστίασε η σκηνοθετική σας προσέγγιση;
«Θέλησα να δώσω βάση στην ιστορικότητα των γεγονότων και την αυθεντικότητα των ντοκουμέντων. Πρόκειται για ένα έργο, εξάλλου, που εμπνέεται από αληθινά γεγονότα και επιδιώκει να ρίξει φως σε άγνωστες πτυχές της ελληνικής ιστορίας. Επίσης, επιδιώξαμε να ανασυστήσουμε επί σκηνής το “εμφυλιακό κλίμα”, να διαπραγματευτούμε τους χαρακτήρες και τις συναντήσεις με τους όρους εκείνης της περιόδου που οι σιωπές, οι λέξεις και οι κινήσεις είχαν διαφορετικό αποτύπωμα».
Μια αγαπημένη σας ατάκα, κάποια λόγια από το έργο;
«Ομαδάρχισσα: “Πού θα πας; Θα πεθάνεις απ’ την πείνα”. Τρόφιμος: “Μακάρι. Μακάρι. Μακάρι να μη μιλάγαμε ψιθυριστά. Μακάρι να ένιωθες πως είμαι φυλακισμένη. Μακάρι να μαθαίναμε ποίηση. Μακάρι να έπαιρναν φωτιά όλοι οι αργαλειοί του κόσμου. Να μην ξανάπιανα βελόνα στη ζωή μου όλη. Μακάρι να άλλαζες μεριές. Να μη σ’ έβαζα να διαλέξεις. Μακάρι ν’ αφήνανε τον Σολωμό στην ησυχία του…”».
Λίγα λόγια σας για την Ομάδα 4Frontal;
«Το 2011, αποφοιτώντας από τη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών θελήσαμε να διατηρήσουμε την καλλιτεχνική συνομιλία που είχαμε αναπτύξει ως έτος και να δημιουργήσουμε μια ομάδα για τα μελλοντικά μας βήματα. Έτσι, φτιάχτηκε η 4Frontal και συνεχίζει να είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούμε να πειραματιζόμαστε και να δημιουργούμε με τους δικούς μας όρους».
Κάποιο μελλοντικό σχέδιό σας;
«Αυτή την περίοδο ξεκινάω πρόβες για την παράσταση “Δίπλα-Δίπλα” των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη, σε σκηνοθεσία Φοίβου Συμεωνίδη στο Εθνικό Θέατρο. Επίσης η 4Frontal θα συμμετέχει στο πρόγραμμα “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός” με τις “Βάρδιες των πουλιών” του Γιάννη Μακριδάκη σε σκηνοθεσία Σταύρου Γιαννουλάδη».
Συγγραφείς, δημιουργοί, καλλιτέχνες που έχουν επιδράσει στη σκέψη και τη δουλειά σας;
«Ο Αλφρέντ Ζαρύ, ο Ζωρζ Περέκ, ο Παύλος Μάτεσις, ο Θανάσης Βαλτινός, ο Γιάννης Ξανθούλης, ο Κώστας Ταχτσής, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και πολλοί ακόμα».
Ένα βιβλίο που διαβάσατε τελευταία και σας άρεσε;
«Τα “Μπλε καστόρινα παπούτσια” του Θανάση Σκρουμπέλου».
Κι ένα αγαπημένο, που θα θέλατε να διαβάσετε ξανά;
«Τα “Στοιχεία για τη δεκαετία του ’60” του Θανάση Βαλτινού».
Να κλείσουμε με στίχους ενός τραγουδιού;
«“Ίσως για λόγους ταξικούς και όχι μόνο/ τρελό μωράκι του ουρανού για σένα λιώνω/ και το κεφάλαιο του Μαρξ που πήρα στην γιορτή σου/ εάν του είχες ρίξει μια ματιά, θα ήμουνα μαζί σου” (Για λόγους ταξικούς, Χατζηφραγκέτα)».
Ταυτότητα Παράστασης
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης
Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φώτη
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Ερμηνεύουν: Τάσος Δημητρόπουλος, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Πάνος Τοψίδης
Ημέρες & ώρες παραστάσεων
Έως 29/5
Πέμπτη 21.00
Παρασκευή 21.00
Σάββατο 21.00
Κυριακή 19.00