«Επί τρία χρόνια πληρώνουμε την αχρηστία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Και την πληρώνουμε, οι μεν πολίτες με χρήμα, ο δε σιδηρόδρομος και το τρένο με υποβάθμιση», τονίζει σε ανακοίνωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκος Παππάς, σχολιάζοντας επιστολή που εστάλη από το υπουργείο υποδομών στην Εφημερίδα των Συντακτών, σε σχέση με τη σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
«Επί τρία χρόνια πληρώνουμε την αχρηστία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Και την πληρώνουμε, οι μεν πολίτες με χρήμα, ο δε σιδηρόδρομος και το τρένο με υποβάθμιση», τονίζει σε ανακοίνωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκος Παππάς, σχολιάζοντας επιστολή που εστάλη από το υπουργείο υποδομών στην Εφημερίδα των Συντακτών, σε σχέση με τη σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η απάντηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην Εφημερίδα των Συντακτών για τη σύμβαση δημοσίου - ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν εξέπληξε. Τα ψέματα και η διαστρέβλωση της πραγματικότητας δεν ταιριάζουν στο «πνεύμα των ημερών», δεν συνάδουν με την υποχρέωση για απαντήσεις. Είναι, όμως, στο «πνεύμα Καραμανλή», στο «πνεύμα» της αδιαφάνειας και της αχρηστίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη και στον εν λόγω τομέα.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Πρώτον, η δέσμευση ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βαραίνει τις κυβερνήσεις πριν τον ΣΥΡΙΖΑ. Επί κυβέρνησης Σαμαρά τέθηκαν οι όροι παραχώρησής της από το ΤΑΪΠΕΔ (2012) και έγιναν τρεις (άγονοι) διαγωνισμοί. Η διαδικασία του 2017 προχώρησε, με βάση τις δεσμεύσεις πριν το 2015, αλλά και την «απειλή» της Κομισιόν πως, αν δεν προχωρούσε η ιδιωτικοποίηση, θα ζητούσε την ανάκτηση παράνομων ενισχύσεων 750 εκατ. ευρώ της προηγούμενης περιόδου.
Δεύτερον, ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές δεν έχει καμία σχέση με την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας. Ο κ. Καραμανλής ψεύδεται. Ο ίδιος αδράνησε προκλητικά επί τρία ολόκληρα χρόνια. Τι έκανε αντί για έναν διαγωνισμό; Μπροστά στις κάμερες κατήγγειλε την προηγούμενη σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως προβληματική, πίσω από αυτές έβαζε -τρεις φορές, παρακαλώ- την υπογραφή του σε αντίστοιχες παρατάσεις της!
Τρίτον, η «πρόνοια» Καραμανλή να συμπεριλάβει στις άγονες γραμμές τα δρομολόγια προς Αεροδρόμιο, προς Χαλκίδα και το Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι τουλάχιστον ύποπτη και μας κοστίζει διπλά. Στα πιο «εμπορικά» δρομολόγια της χώρα, οι πολίτες θα πληρώνουν και εισιτήριο ως επιβάτες και επιδοτήσεις ως φορολογούμενοι.
Τέταρτον, τόσο οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες όσο και η διαχείριση του δημοσίου χρήματος σήμερα είναι το λιγότερο «προβληματικές». Η σύμβαση του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε τριμηνιαίο έλεγχο των στοιχείων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αποζημίωση για τα δρομολόγια που εκτελούσε. Η πρακτική των Μητσοτάκη – Καραμανλή έχει οδηγήσει και σε αναστολή πλήθους δρομολογίων και σε αποζημίωση του συνόλου του έργου που θα έπρεπε να εκτελεί η εταιρεία. Και των καταργημένων δρομολογίων!
Πέμπτον, τα 485 εκατ. ευρώ, για την «επιστροφή» των οποίων μιλά ο κ. Καραμανλής, καταβάλλονται ήδη από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (25 εκατ. ευρώ ετησίως στον ΟΣΕ ως τέλη πρόσβασης υποδομής και 20 εκατ. ευρώ ετησίως για ενοικίαση του τροχαίου υλικού από το δημόσιο).
Έκτον, το υπουργείο Υποδομών μιλά για επενδύσεις. Τι σημαίνουν αυτές οι επενδύσεις στη γλώσσα μιας κυβέρνησης Μητσοτάκη; Να αγοράσει το δημόσιο πανάκριβα τρένα, που θα νοικιάζει μετά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ταυτόχρονα θα έχει επιδοτηθεί για επενδύσεις! Είναι τόσο «πετυχημένο» αυτό το μοντέλο, που έχουμε πληρώσει από τον Αύγουστο του 2019 για την προμήθεια του «βέλους» που θα δρομολογηθεί στο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αλλά ακόμα δεν το έχουμε δει. Και δεν μιλάμε για το σύγχρονο τρένο που «έτρεξε» δοκιμαστικά επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018, αλλά για ένα τρένο όχι τόσο σύγχρονο.
Τέλος, άγονη δεν είναι η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, όπως θέλει η νέα σύμβαση που υπέγραψε η Ν.Δ. με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Άγονη είναι η θητεία Καραμανλή.
Επί τρία χρόνια πληρώνουμε την αχρηστία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Και την πληρώνουμε, οι μεν πολίτες με χρήμα, ο δε σιδηρόδρομος και το τρένο με υποβάθμιση. Η ώρα, όμως, που οι πολίτες θα επιστρέψουν τον λογαριασμό στους κυρίους Μητσοτάκη και Καραμανλή είναι πολύ κοντά.
«Με έκπληξη διαβάσαμε το δημοσίευμά σας για τη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εξήγηση που ελπίζουμε ότι ισχύει -με όλη μας την καλή θέληση και στο πνεύμα καλής πίστης που επιτάσσουν οι ημέρες- είναι ότι έχετε ελλιπή ενημέρωση για το θέμα και ενδεχομένως ο συντάκτης του κειμένου να μην ασχολείτο με το αντικείμενο όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ιδιωτικοποιούσε όπως όπως την εταιρεία. Για πληρέστερη ενημέρωση δική σας και κυρίως των αναγνωστών σας, λοιπόν, σας πληροφορούμε συνοπτικά ότι η εν λόγω σύμβαση:
Πρώτον. Όχι μόνο δεν είναι “επτασφράγιστη”, αλλά το πλήρες κείμενό της αναρτήθηκε στις 14.4.2022 στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση, ενώ έχουμε δεσμευτεί να έρθει στη Βουλή προς κύρωση, ώστε ο ελληνικός λαός να μάθει τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια. Σε αντίθεση με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ΣΥΡΙΖΑ και την τροποποίηση της Σύμβασης των άγονων γραμμών το 2017, που ούτε στη Βουλή συζητήθηκε, ούτε είχαμε τότε την ευκαιρία να μάθουμε επισήμως τους ιδιαίτερα προβληματικούς όρους της.
Δεύτερον. Δεν μπορούσε να προκύψει ως αποτέλεσμα διαγωνισμού, διότι απλούστατα η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ΣΥΡΙΖΑ έγινε με όρους που απέκλεισαν για τα επόμενα χρόνια κάθε τέτοια δυνατότητα. Συνεπώς, αν θα θέλατε περισσότερο ανταγωνισμό στις επιβατικές μεταφορές, θα πρέπει να κατηγορήσετε την προηγούμενη κυβέρνηση και όχι την παρούσα.
Τρίτον. Δεν βαφτίζει καμία διαδρομή “άγονη” χωρίς να είναι. Αντιθέτως. Διασφαλίζει για πρώτη φορά με ρήτρες ότι θα διεξάγονται κανονικά όλα τα δρομολόγια, σε όλη τη χώρα, στο σύνολο του δικτύου. Σε αντίθεση με τη σύμβαση που είχε κάνει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πληρωνόταν κανονικά ακόμα και για δρομολόγια που δεν πραγματοποιούσε!
Τέταρτον. Όχι μόνο δεν έρχεται σε αντίθεση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, όπως λανθασμένα αναφέρει το δημοσίευμά σας, αλλά είναι εγκεκριμένη από το Ελεγκτικό Συνέδριο, προφανώς σύμφωνη σε όλα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370 και με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τις άγονες γραμμές.
Πέμπτον. Είναι τόσο… “σκανδαλώδης”, ώστε επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο 458 εκατομμύρια ευρώ, σε δημόσιες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και σε επενδύσεις. Για πρώτη φορά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύεται σε συγκεκριμένες επενδύσεις, που αν δεν πραγματοποιήσει δεν θα ανανεωθεί η σύμβασή της. Το δίκτυό μας ενισχύεται με νέα, σύγχρονα τρένα, τα περισσότερα εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά και τρένα υδρογόνου. Επίσης, αναβαθμίζεται και το υφιστάμενο τροχαίο υλικό. Και επιπλέον, προβλέπεται η ανάπτυξη σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων για την καλύτερη ενημέρωση του επιβατικού κοινού. Όλα αυτά τα “επαχθή” διασφαλίζονται από τη σύμβασή μας, όπως διασφαλίζεται και η επιστροφή ποσού στον κρατικό προϋπολογισμό εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιτύχει μεγαλύτερο κέρδος.
Τέλος, να θυμίσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε ξεπούλημα την ιδιωτικοποίηση των 300 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμάρα και την μπλόκαρε. Και εν τέλει ξεπούλησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 45 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι μικρότερο από το συμβατικό τίμημα ενός έτους στη σύμβαση των άγονων γραμμών. Και δεν συμπεριέλαβε καμία υποχρέωση επένδυσης από τον νέο ιδιώτη, κάτι που τακτοποιείται από τη “σκανδαλώδη” νέα σύμβαση που υπογράψαμε εμείς την περασμένη εβδομάδα. Έρχεται όμως, μαζί με εσάς, να μας κατηγορήσει που βάζουμε τάξη στο χάος που θέλησε να επιβάλει.
Όλα αυτά θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με λεπτομέρειες σύντομα στη Βουλή. Η συγκεκριμένη σύμβαση, μαζί με το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα ύψους 4 δισ. ευρώ, το πρόγραμμα αναβάθμισης κι εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου δικτύου ύψους 1,2 δισ. ευρώ και την ενίσχυση του προσωπικού του ΟΣΕ συναποτελούν το ολοκληρωμένο σχέδιό μας για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Γιατί σύγχρονος σιδηρόδρομος σημαίνει μετακινήσεις με ασφάλεια, ταχύτητα και σεβασμό στο περιβάλλον. Σημαίνει πρόοδος, ανάπτυξη και ποιότητα ζωής.
Χριστός Ανέστη!»