Θέσπιση αποτελεσματικών προληπτικών μέτρων από την Πολιτεία, επαρκή αποζημίωση των πληγέντων και βελτίωση των ψηφιακών συστημάτων των τραπεζών για την καλύτερη προστασία των καταθετών από φαινόμενα ηλεκτρονικής απάτης, ζητούν 39 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Θέσπιση αποτελεσματικών προληπτικών μέτρων από την Πολιτεία, επαρκή αποζημίωση των πληγέντων και βελτίωση των ψηφιακών συστημάτων των τραπεζών για την καλύτερη προστασία των καταθετών από φαινόμενα ηλεκτρονικής απάτης, ζητούν 39 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Οι βουλευτές υπογράφουν τη σχετική ερώτηση, η οποία κατατέθηκε με πρωτοβουλία του βουλευτή Επικρατείας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του κόμματος, Πάνου Σκουρλέτη, προς τους υπουργούς Οικονομικών και Προστασίας του Πολίτη, με θέμα: «Για την αποτελεσματική προστασία των τραπεζικών λογαριασμών από ηλεκτρονικές απάτες».
Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι τα φαινόμενα ηλεκτρονικής απάτης, με υποκλοπή κωδικών και απώλεια χρηματικών ποσών από τους τραπεζικούς λογαριασμούς πολλών καταναλωτών έχουν πολλαπλασιαστεί, καθώς «σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2020 σημειώθηκε αύξηση κατά 298% των περιστατικών απάτης στις μεταφορές πιστώσεων και κατά 313% στην αναλογούσα αξία τους. Δηλαδή, το 2020 κατά μέσο όρο καταθέτες έχαναν 17.000 ευρώ περίπου την ημέρα, ενώ για το 1ο 9μηνο του 2021 φαίνεται να υπεξαιρέθηκαν 40 εκατομμύρια ευρώ, ήτοι αύξηση 200% σε σχέση με το 2020, με τις τράπεζες να μην αποζημιώνουν τα θύματα της απάτης επικαλούμενες ότι τα στοιχεία δίνονται με τη συναίνεση των δικαιούχων και οι κινήσεις των λογαριασμών είναι νομότυπες».
Οι ερωτώντες αναφέρουν ότι ξεκίνησαν με καθυστέρηση δράσεις ενημέρωσης από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, οι οποίες προφανώς πρέπει να ενισχυθούν, ωστόσο ένα από τα ζητήματα που δεν έχει διευθετηθεί «και λειτουργεί συνεχώς εις βάρος των καταναλωτών είναι ότι τα θύματα της ηλεκτρονικής απάτης είτε δεν αποζημιώνονται από τις τράπεζες είτε αποζημιώνονται μερικώς και μετά από μεγάλες καθυστερήσεις ενώ υπάρχουν καταγγελίες ότι τα τραπεζικά ιδρύματα χορηγούν με δυσκολία (και κατόπιν χρεώσεων) ακόμα και αντίγραφα κίνησης λογαριασμών». Κι αυτό συμβαίνει, σημειώνεται στην ερώτηση, ενώ «οι επιτήδειοι χάκερς έχουν καταστήσει διάτρητα τα ψηφιακά συστήματα των τραπεζών και με τέτοιο τρόπο ώστε ο καταναλωτής να μην είναι σε θέση να διακρίνει ευχερώς την απάτη, όπως ανωτέρω περιγράφεται και οι τράπεζες έχουν πλήρη γνώση της αδυναμίας τους να προστατεύσουν αποτελεσματικά τους καταναλωτές».
Οι αρμόδιοι υπουργοί ερωτώνται:
1. Σε ποιες ενέργειες και τι είδους ενέργειες έχουν ή πρόκειται να προβούν, κατά λόγο αρμοδιότητας, για την άμεση και ουσιαστική προληπτική και κατασταλτική καταπολέμηση του εν λόγω φαινομένου;
2. Σε ποιες ενέργειες έχουν ή πρόκειται να προβούν, κατά λόγο αρμοδιότητας, προκειμένου να αποζημιώνονται άμεσα τα θύματα της ηλεκτρονικής απάτης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα;
3. Σε ποιες ενέργειες έχουν ή πρόκειται να προβούν, κατά λόγο αρμοδιότητας, προκειμένου να ενισχυθούν τα ψηφιακά συστήματα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και να μπλοκάρονται σε πραγματικό χρόνο τέτοιου είδους συναλλαγές για την αποτελεσματική προστασία των καταναλωτών;