Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (ΕΔ), ένα νέο μάθημα που εντάσσεται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, του δημοτικού και του γυμνασίου, δηλαδή σε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση, παρουσιάζει το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Όπως αναφέρει, τα ΕΔ καινοτομούν σε 4 άξονες.
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (ΕΔ), ένα νέο μάθημα που εντάσσεται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, του δημοτικού και του γυμνασίου, δηλαδή σε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση, παρουσιάζει το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Όπως αναφέρει, τα ΕΔ καινοτομούν σε 4 άξονες:
Παράδειγμα: Σε ένα πρόγραμμα ΕΔ για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, στόχος δεν είναι οι μαθητές να απομνημονεύσουν απλώς πληροφορίες, αλλά π.χ. να μάθουν πώς να θέτουν όρια, να διακρίνουν το «θετικό» από το «αρνητικό» άγγιγμα, να αντιλαμβάνονται την έννοια της συναίνεσης, κτλ.
| Νηπ. | Α’ Δημ. | Β’ Δημ. | Γ’ Δημ. | Δ’ Δημ. | Ε’ Δημ. | ΣΤ’ Δημ. | Α’ Γυμν. | Β’ Γυμν. | Γ’ Γυμν. |
|
| |||||||||||
i. Υγεία: Διατροφή – Αυτομέριμνα – Οδική Ασφάλεια | x | x |
|
| X |
|
| x |
|
|
|
ii. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη |
|
| x |
|
| x |
|
|
| x |
|
iii. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
|
|
| x |
|
| x |
| x |
|
|
| |||||||||||
i. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά | x | x |
|
| X |
|
| x |
|
|
|
ii. Φυσικές καταστροφές και πολιτική προστασία |
|
| x |
|
| x |
|
| x |
|
|
iii. Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά |
|
|
| x |
|
| x |
|
| x |
|
| |||||||||||
i. Ανθρώπινα Δικαιώματα | x | x |
|
| x |
|
| x |
|
|
|
ii. Εθελοντισμός – Διαμεσολάβηση |
|
| x |
|
| x |
|
| x |
|
|
iii. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός – Διαφορετικότητα |
|
|
| x |
|
| x |
|
| x |
|
| |||||||||||
i. STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική | x | x |
|
| x | x |
| x | x |
|
|
ii. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα |
|
| x | x |
|
| x |
|
| x |
|
Παράδειγμα: Σε ένα πρόγραμμα ΕΔ για την κλιματική αλλαγή, οι μαθητές καλούνται να «υιοθετήσουν» μία πυρόπληκτη περιοχή και παρακολουθούν την εξέλιξή της με αεροφωτογραφίες, ψηφιακές εφαρμογές και επιτόπια μελέτη πεδίου ("forest watchdog").
Παράδειγμα: Σε ένα πρόγραμμα ΕΔ για STEM, οι μαθητές εξερευνούν τον κύκλο του νερού και τα προβλήματα που προκαλούνται σε αυτόν από την κλιματική αλλαγή μέσω αλγοριθμικών εργαλείων για τον προσανατολισμό και τον υπολογισμό της απόστασης – αντλώντας από τη Βιολογία, τη Χημεία, τη Φυσική, τα Μαθηματικά, την Πληροφορική.
Παράδειγμα: Σε ένα πρόγραμμα ΕΔ για την τοπική φυσική κληρονομιά, οι μαθητές μέσα από κινητικά παιχνίδια και παιχνίδια ρόλων κάνουν μια προσομοίωση του εγκλωβισμού που νιώθουν τα ζώα που παγιδεύονται σε σκουπίδια και ευαισθητοποιούνται.
Παραδείγματα φορέων που έχουν συμβάλει σε προγράμματα ΕΔ: Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Διεθνής Αμνηστία, the World Wide Fund for Nature (WWF), Action Aid Greece, Τμήμα Φιλοσοφίας του ΕΚΠΑ
Παράδειγμα: Στα πλαίσια της υποθεματικής «Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός – Διαφορετικότητα», αν το σχολείο είναι σε μια πολυπολιτισμική γειτονιά, μπορεί να επιλέξει ένα πρόγραμμα για τον πλουραλισμό κι την πρόληψη/αντιμετώπιση του ρατσισμού αντί για ένα πρόγραμμα για προσβασιμότητα των ΑμεΑ.
Παράδειγμα: Σε ένα πρόγραμμα ΕΔ για την κλιματική αλλαγή, οι μαθητές καλούνται να συντάξουν ένα πρόγραμμα δράσης (Action Plan) για το πώς η γειτονιά τους μπορεί να γίνει πιο φιλική στο περιβάλλον και να το παρουσιάσουν στους τοπικούς φορείς.
Από τον σχεδιασμό στην καθολική εφαρμογή: Πώς διασφαλίζεται η επιτυχής ενσωμάτωση των ΕΔ στο σχολείο;
Ο παράγοντας που διασφαλίζει την ομαλή και επιτυχή ενσωμάτωσή τους στη σχολική ζωή είναι η ένταξή τους σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό οικοσύστημα συμπληρωματικών και αλληλοενισχυόμενων δράσεων, με έμφαση:
Κατά τη σχολική ρονιά 2020-21, τα ΕΔ εφαρμόστηκαν πιλοτικά σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 217 σχολείων όλης της χώρας.
Ειδικά σχεδιασμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα για τα ΕΔ υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς να προσαρμοστούν στη νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα των ΕΔ παρέχοντας τους τα κατάλληλα εργαλεία για να ενημερωθούν και να εξοικειωθούν με τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό των ΕΔ. Οι περίπου 75.000 εκπαιδευτικοί που κλήθηκαν, κατά το σχολικό έτος 2021-22, να υλοποιήσουν τα ΕΔ στην τάξη έχουν εγγραφεί στην επιμόρφωση του ΙΕΠ.
Τα 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών αλλάζουν το τι διδάσκεται το κάθε μάθημα κάθε τάξης, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο, καθώς και το πώς διδάσκονται τα μαθήματα αυτά, με έμφαση, μεταξύ άλλων, στην απόκτηση δεξιοτήτων, στην εστίαση στην ουσία της γνώσης (καταπολέμηση παπαγαλίας/αποστήθισης) στη διαθεματικότητα και τη διεπιστημονικότητα και στη σύνδεση θεωρίας και πράξης.
Δεδομένου ότι από τη σχολική χρονιά 2023-24, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση σε παραπάνω από ένα διδακτικό βιβλίο ανά μάθημα, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, η έμφαση στη χρήση πολλαπλών πηγών και μέσων και τη συνδυαστική γνώση που εισάγεται από τα ΕΔ, θα εδραιωθεί σε όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων.
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές ενδυναμώνονται, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο δεξιοτήτων, ώστε να αξιοποιούν στο έπακρο τα ψηφιακά εργαλεία που προβλέπουν τα ΕΔ και να επιτευχθεί ο ψηφιακός εγγραματισμός, με τρόπο συμπεριληπτικό, χωρίς να μείνει κανείς πίσω.
Διακρίσεις
Στις 19/05/2021, τα ΕΔ βραβεύτηκαν από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Εκπαίδευση για την Ιδιότητα του Παγκόσμιου Πολίτη GENE (Global Education Network Europe). Τα ΕΔ επιλέχθηκαν για τον καινοτόμο εκπαιδευτικό σχεδιασμό τους και την ευθυγράμμισή τους με τον ορισμό της Διακήρυξης του Μάαστριχτ για την Παγκόσμια Εκπαίδευση ως «μια εκπαίδευση που ανοίγει τα μάτια και το νου των ανθρώπων στις πραγματικότητες του παγκοσμιοποιημένου κόσμου και τους αφυπνίζει, ώστε να επιδιώκουν έναν κόσμο με περισσότερη δικαιοσύνη, ισότητα και ανθρώπινα δικαιώματα για όλους».