Εσωτερικό «Erasmus», κοινά και διπλά πτυχία, οργάνωση βιομηχανικών διδακτορικών, αλλά και θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-ups φοιτητών/διδακτόρων προβλέπει το προωθούμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία.
Εσωτερικό «Erasmus», κοινά και διπλά πτυχία, οργάνωση βιομηχανικών διδακτορικών, αλλά και θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-ups φοιτητών/διδακτόρων προβλέπει το προωθούμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία. Παράλληλα δρομολογούνται αλλαγές στο καθεστώς δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά, με δίδακτρα μέσω εισαγωγής προϋποθέσεων αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων, η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το υπουργείο προς τα ΑΕΙ, η παροχή ευελιξίας, η διεπιστημονικότητα, η κινητικότητα φοιτητών και η ανάπτυξη εξωστρέφειας είναι μερικές από τις βασικές έννοιες που διαπνέουν το επερχόμενο νομοσχέδιο. Οι ρυθμίσεις διαρθρώνονται ειδικότερα σε τέσσερις επιμέρους βασικούς άξονες, ενώ στο νομοσχέδιο θα ενταχθεί και το νέο μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων.
Με το επικείμενο νομοσχέδιο εισάγονται βασικές ρυθμίσεις που εστιάζουν στα προγράμματα σπουδών, την έρευνα αλλά και το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, όπως ενδεικτικά:
Παράλληλα θεσμοθετούνται νέα αναπτυξιακά εργαλεία για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ, πέραν των Οργανισμών και των Εσωτερικών Κανονισμών, όπως σύνταξη πολυετούς στρατηγικού σχεδίου και των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων τους, σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού, σχεδίου αειφορίας και σχεδίου προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία. Επιπλέον, σύμφωνα με το υπουργείο, απλοποιείται το πλαίσιο διεξαγωγής έρευνας, ιδίως σε θέματα οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών έργων/προγραμμάτων με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας των Μελών ΔΕΠ.
Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία
Άλλη μία στόχευση του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση του ρόλου των Πανεπιστημίων εντός της κοινωνίας, με προαγωγή της γνώσης και της καινοτομίας μέσω βασικών ρυθμίσεων που εστιάζουν σε:
Στις προωθούμενες αλλαγές, όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Παιδείας, περιλαμβάνεται και η θέσπιση νέου και ευέλικτου πλαισίου για την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών από Ιδρύματα της αλλοδαπής (δηλ. για φοιτητές εξωτερικού που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα), που μειώνει τη γραφειοκρατία, διευκολύνει τον πολίτη, εξυπηρετεί τα Πανεπιστήμια και στηρίζει το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, περιορίζει τη γραφειοκρατία και αυξάνει την αποτελεσματικότητα. Οι βασικές ρυθμίσεις επικεντρώνονται στα εξής:
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων παρουσίασε η υπουργός Νίκη Κεραμέως στην έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκε χθες, με τη συμμετοχή του Υφυπουργού Άγγελου Συρίγου και του Γενικού Γραμματέα Αποστόλη Δημητρόπουλου. Σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.), ενώ έχει ήδη σταλεί επιστολή προς όλα τα πολιτικά κόμματα για τη συζήτηση των βασικών ρυθμίσεων του εν λόγω νομοσχεδίου και τη διεξαγωγή γόνιμου διαλόγου που θα συνδράμει στην οριστική του διαμόρφωση εντός της επόμενης εβδομάδας.
naftemporiki.gr