Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως πολλές φορές, κάποιοι βαφτίζουν «συμμετοχική διαδικασία» μια απλή πρόσκληση για διάλογο ή ακόμα και μια απλή διατύπωση γνώμης ή αντιρρήσεων. Βεβαίως, μια τέτοια δράση είναι τμήμα της συμμετοχικής διαδικασίας, αλλά αν σταματήσει εκεί, τότε πρόκειται είτε για έκφραση απόλυτης άγνοιας του όρου «συμμετοχική ανάπτυξη» είτε αποτελεί χονδροειδή προσπάθεια παραπλάνησης με σκοπό την κοινωνική νομιμοποίηση του διοικητισμού, γράφει ο Νίκος Ταμπακίδης.
Του Νίκου Ταμπακίδη
πρώην δημάρχου Αγίων Αναργύρων,
πρώην γενικού γραμματέα Ιονίων Νήσων
Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως πολλές φορές, κάποιοι βαφτίζουν «συμμετοχική διαδικασία» μια απλή πρόσκληση για διάλογο ή ακόμα και μια απλή διατύπωση γνώμης ή αντιρρήσεων. Βεβαίως, μια τέτοια δράση είναι τμήμα της συμμετοχικής διαδικασίας, αλλά αν σταματήσει εκεί, τότε πρόκειται είτε για έκφραση απόλυτης άγνοιας του όρου «συμμετοχική ανάπτυξη» είτε αποτελεί χονδροειδή προσπάθεια παραπλάνησης με σκοπό την κοινωνική νομιμοποίηση του διοικητισμού.
Είναι απολύτως απαραίτητο, πριν από την έναρξη των διαδικασιών, να χαραχθεί μια στρατηγική που θα προωθεί και υλοποιεί την πραγματική και αποτελεσματική συμμετοχική διαδικασία.
Έχει διαπιστωθεί σε πολλές περιπτώσεις, πως η αδυναμία των κοινωνικών φορέων να συμμετάσχουν σε μια συνεπή, συνεχή και αποδοτική συμμετοχική διαδικασία δεν αποτελεί εσκεμμένη δράση αποφυγής του διαλόγου, αλλά οφείλεται, ακριβώς, σε έλλειψη αρχικής στρατηγικής για τη στήριξη αυτών των διαδικασιών. Δεν αρκούν η καλή πρόθεση, η δημοκρατικότητα και μια γενικόλογη ιδέα.
Η κωδικοποίηση των επιχειρησιακών αρχών για τις συμμετοχικές διαδικασίες μπορεί να αποτυπωθεί ως εξής:
Μια στρατηγική που προτείνουν τα Ηνωμένα Έθνη για την προώθηση των συμμετοχικών διαδικασιών είναι η ανάγκη να επικεντρωθεί ο αρχικός σχεδιασμός σε τέσσερα σημεία:
Σύμφωνα με τη μεγάλη εμπειρία των Ηνωμένων Εθνών σε θέματα αναπτυξιακού σχεδιασμού, οι αρχές που έχουν αποδώσει περισσότερο είναι οι εξής:
Η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στις λειτουργίες της σύγχρονης διακυβέρνησης είναι μια συνεχής και δυναμική διεργασία, που αναπτύσσεται και εξελίσσεται δυναμικά, μέσα από μια αλληλουχία δράσεων. Η διαδικασία είναι συνεχής και προσθετική.
Αυτή η αλήθεια δεν είναι πάντοτε αντιληπτή από αυτούς που παίρνουν την τελική απόφαση για τη χάραξη μιας πολιτικής, ή ενός σημαντικού αναπτυξιακού έργου. Υπάρχει η τάση να θωρούν την κοινωνική συμμετοχή ως ένα απλό και αρχικό input στη φάση της προετοιμασίας του έργου. Με την έναρξη υλοποίησης οι σχεδιαστές εισάγουν - από τις σημειώσεις τους - κάποια σημεία που είχαν υποδειχθεί από τους κοινωνικούς εταίρους στην πρώτη φάση των διαβουλεύσεων. Αυτό δεν είναι συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη.
Στο σχεδιάγραμμα που ακολουθεί, παρουσιάζεται η παράλληλη διαδρομή του αναπτυξιακού έργου και της συμμετοχικής διαδικασίας.
Φάσεις της δράσης | Είδος συμμετοχής | ||||
Πληροφόρηση | Συμβούλευση | Διαβούλευση | Ενεργός εμπλοκή | Εξουσιοδότηση | |
Προσδιορισμός του προβλήματος | | | | | |
Προσέγγιση του προβλήματος | | | | | |
Σχεδιασμός | | | | | |
Υλοποίηση | | | | | |
Παρακολούθηση | | | | | |
Αξιολόγηση αποτελεσμάτων | | | | | |
Είναι αυταπόδεικτο πως άλλες ενέργειες Πληροφόρησης χρειαζόμαστε στη φάση προσδιορισμού του προβλήματος και άλλες στη φάση υλοποίησης. Το ίδιο ισχύει για κάθε φάση της δράσης. Ο σχεδιασμός πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα σημεία του διαγράμματος. Επιπλέον, οι λεπτομέρειες των συμμετοχικών διαδικασιών πρέπει να επικαιροποιούνται ανάλογα με την πρόοδο ή τις μεταβολές της δράσης.