Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, η υπηρεσία ου ΟΗΕ που είναι αρμόδια για τη ναυτιλία, θα επιδιώξει να δημιουργήσει έναν ασφαλή θαλάσσιο διάδρομο ώστε να μπορέσουν να αποπλεύσουν, χωρίς να κινδυνεύσουν ότι θα χτυπηθούν, τα εμπορικά πλοία και τα πληρώματά τους που έχουν μπλοκαριστεί σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός,(IMO), η υπηρεσία ου ΟΗΕ που είναι αρμόδια για τη ναυτιλία, θα επιδιώξει να δημιουργήσει έναν ασφαλή θαλάσσιο διάδρομο ώστε να μπορέσουν να αποπλεύσουν, χωρίς να κινδυνεύσουν ότι θα χτυπηθούν, τα εμπορικά πλοία και τα πληρώματά τους που έχουν μπλοκαριστεί σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής.
Σύμφωνα με Ουκρανούς αξιωματούχους που μίλησαν στο πρακτορείο Reuters, περίπου 100 πλοία με ξένη σημαία και εκατοντάδες ναυτικοί έχουν αποκλειστεί σε ουκρανικά λιμάνια, λόγω του πολέμου. Την περασμένη εβδομάδα ένας ναυτικός σκοτώθηκε στην Όλβια από πύραυλο που έπληξε το εμπορικό πλοίο όπου βρισκόταν. Άλλα τέσσερα πλοία έχουν χτυπηθεί από βλήματα και ένα από αυτά βυθίστηκε.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός συγκάλεσε μια διαδικτυακή συνεδρίαση χθες και σήμερα, κατόπιν αιτήματος της Ελλάδας και 14 κρατών μελών του Συμβουλίου του ΙΜΟ.για να συζητήσει την κατάσταση. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε αμέσως μετά ο γενικός γραμματέας του, ο Κίτακ Λιμ, είπε ότι ο IMO δεσμεύτηκε να αναλάβει αμέσως δράση για τη δημιουργία ενός ασφαλούς διαδρόμου, «με τη συνεργασία των εμπλεκομένων μερών».
Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου του ΙΜΟ μετείχαν οι 40 χώρες-μέλη του που εκλέγονται για δύο χρόνια. Οι χώρες που είναι μέλη του Συμβουλίου, όπως η Ουκρανία, είχαν τη δυνατότητα επίσης να κάνουν παρεμβάσεις.
Το Συμβούλιο του ΙΜΟ αποφάσισε:
-Την ενθάρρυνση της εγκαθίδρυσης, ως επείγον προσωρινό μέτρο, ενός ασφαλούς θαλασσίου διαδρόμου, που θα επιτρέψει την ασφαλή εκκένωση των ναυτικών και των πλοίων που έχουν εγκλωβιστεί στα ουκρανικά λιμάνια στον Εύξεινο Πόντο και την Αζοφική Θάλασσα, ως αποτέλεσμα των εχθροπραξιών. Η πρόταση αυτή είχε συνυποβληθεί από την Ελλάδα.
2. Για την υλοποίηση του διαδρόμου, το Συμβούλιο κάλεσε τον γενικό Γραμματέα του ΙΜΟ να συνεργαστεί με όλα τα εμπλεκόμενα κράτη και φορείς, να αναλάβει τις απαραίτητες ενέργειες για να ξεκινήσει η δημιουργία του ασφαλούς θαλάσσιου διαδρόμου και να ενημερώνει τα κράτη μέλη για τις εξελίξεις.
3. Να εκδώσει ισχυρή δήλωση σχετικά τις επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στους ναυτικούς, την εμπορική ναυτιλία και το θαλάσσιο περιβάλλον στον Εύξεινο Πόντο και τη Θάλασσα του Αζόφ. Η πρόταση αυτή είχε επίσης συνυποβληθεί από τη χώρα μας.