Η εξέλιξη του KiaSportage εδώ και 30 περίπου χρόνια είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακή. Το μικρομεσαίο SUV αυτοκίνητο, που κατασκευάζεται από τη νοτιοκορεατική αυτοκινητοβιομηχανία, από τον Ιούλιο του 1993 έως σήμερα, έχει γράψει τη δική του ιστορία με επιτυχία είτε ως καθαρόαιμο 4Χ4 είτε ως μοντέρνο και πολυτελές allaround οικογενειακό όχημα.
Του Γιάννη Κανουπάκη
Η εξέλιξη του KiaSportage εδώ και 30 περίπου χρόνια είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακή. Το μικρομεσαίο SUV αυτοκίνητο, που κατασκευάζεται από τη νοτιοκορεατική αυτοκινητοβιομηχανία, από τον Ιούλιο του 1993 έως σήμερα, έχει γράψει τη δική του ιστορία με επιτυχία είτε ως καθαρόαιμο 4Χ4 είτε ως μοντέρνο και πολυτελές allaround οικογενειακό όχημα.
Η πρώτη γενιά (JA) παρήχθη έως το 2004, η δεύτερη (KM) από το 2004 έως το 2010, η τρίτη (SL) από το 2010 έως το 2015 και η τέταρτη γενιά του (QL) από τον Σεπτέμβριο του 2015 μέχρι το 2021. Η πέμπτη γενιά (NQ5) του Sportage παρουσιάστηκε πολύ πρόσφατα και, πλέον, είναι εδώ, με τιμή εκκίνησης τις 30.000 ευρώ.
Πρωτοποριακό και ακόμη πιο τολμηρό, αυτή τη φορά, ως συνολική εικόνα, συνδυάζει έναν κομψό αλλά μυώδη και μοντέρνο εξωτερικό σχεδιασμό με ένα εσωτερικό υψηλής ποιότητας με ενσωματωμένη καμπύλη οθόνη που φιλοξενεί τις τελευταίες εξελίξεις στην τεχνολογία συνδεσιμότητας. Βασιζόμενο στη νέα «Ν3» αρχιτεκτονική, το European Sportage επωφελείται από ένα πρόγραμμα υψηλής τεχνολογίας που εστιάζει στην Ευρώπη και έχει πετύχει ένα μεταξόνιο, καθώς και διαστάσεις και αναλογίες,ιδανικά για τους ευρωπαϊκούς δρόμους. Αυτή η σχολαστική προσέγγιση βοήθησε στη δημιουργία ενός SUV που ταιριάζει απόλυτα στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις και ανάγκες, υπογραμμίζοντας την πρακτικότητα και τη χρηστικότητά του.
Μια τέτοια εξελιγμένη και προσαρμοσμένη πρόταση είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση της χωρητικότητας του χώρου αποσκευών καθώς και του «αέρα» για τα πόδια και τα κεφάλια των επιβατών σε σχέση με το απερχόμενο Sportage, με αποτέλεσμα τον καλύτερο χώρο στην κατηγορία για τα πόδια όσων κάθονται πίσω. Τα υπερσύγχρονα υβριδικά συστήματα μετάδοσης ενισχύουν περαιτέρω τις δυνατότητες του EuropeanSportage, συμβάλλοντας στη δραματική μείωση των εκπομπών ρύπων και την οικονομία καυσίμου.
Ένα εξελιγμένο plug-in υβριδικό μοντέλο (PHEV) αντιπροσωπεύει μια ακόμα πρωτιά για το Ευρωπαϊκό Sportage, εξασφαλίζοντας αποκλειστικά ηλεκτρική οδήγηση χωρίς εκπομπές ρύπων που μπορεί να καλύψει τις περισσότερες καθημερινές μετακινήσεις, από και προς την εργασία ή για ψώνια. Το ολοκαίνουργιο Sportage 5ης γενιάς διαθέτει μια πλήρως υβριδική έκδοση υψηλής τεχνολογίας (HEV) και ένα 48V υβριδικό (MHEV) βενζινοκινητήρα.
Όλοι οι κινητήρες βενζίνης και ντίζελ είναι διαθέσιμοι στο νέο Sportage καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα αναγκών και απαιτήσεων των πελατών. Ο κινητήρας πετρελαίου μπορεί επίσης να συνδυαστεί με την τεχνολογία MHEV, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών και στη βελτίωση της συνολικής οικονομίας καυσίμου. Driving Dynamics Το ολοκαίνουργιο Sportage προσφέρει τις νέες λειτουργίες TerrainMode και ECS
Έχοντας ως βάση τη νέα αρχιτεκτονική N3 της Kia, κάθε στοιχείο του νέου Sportage έχει σχεδιαστεί και εξελιχθεί για να βελτιώσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά του πολυτελούς SUV. Ένα εντελώς νέο στοιχείο εξοπλισμού είναι το TerrainMode που κάνει το ντεμπούτο στο Sportage 5ης γενιάς. Σχεδιασμένο για τους οδηγούς που κάνουν αποδράσεις αναψυχής και περιπέτειας στην ύπαιθρο, η εξαιρετικά προηγμένη λειτουργία TerrainMode προσαρμόζει αυτόματα τις ρυθμίσεις του Sportage έτσι ώστε το αυτοκίνητο να προσφέρει μια βέλτιστη δυναμική οδήγηση για κάθε δρόμο και περιβάλλον.
Η νέα πλατφόρμα Ν3 έχει βελτιώσει σημαντικά τα χαρακτηριστικά οδήγησης του νέου Sportage, συνδυάζοντας μια εκλεπτυσμένη, σταθερή και άνετη οδήγηση με ευέλικτο και δυναμικό χειρισμό. Ένα προηγμένο σύστημα διεύθυνσης και ανάρτησης που έχει ρυθμιστεί σχολαστικά συμβάλλει στα κορυφαία δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Μια νέα ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (ECS) διασφαλίζει βέλτιστα επίπεδα άνεσης και κορυφαία επίπεδα ασφάλειας ανά πάσα στιγμή χάρη στον συνεχή έλεγχο απόσβεσης σε πραγματικό χρόνο.
Ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα 4κίνησης AWD διασφαλίζει τη βέλτιστη κατανομή της ροπής μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα, ανάλογα με τις συνθήκες του οδοστρώματος και το στιλ οδήγησης, διασφαλίζοντας τόσο την οδηγική απόλαυση όσο και την πρόσφυση των τροχών. Αποδοτικοί κινητήρες Στην καρδιά του νέου Ευρωπαϊκού Sportage χτυπά η αποδοτικότητα, η ισχύς και οι επιδόσεις
Το νέο Sportage θα λανσαριστεί με μια πλήρη γκάμα ισχυρών και αποδοτικών κινητήρων, συμπεριλαμβανομένων υπερσύγχρονων υβριδικών και εξηλεκτρισμένων τεχνολογιών, καθώς και της πιο πρόσφατης γενιάς καθαρών κινητήρων καύσης βενζίνης και ντίζελ. Από την αρχή της εξέλιξης του, το νέο Sportage προοριζόταν για τις πιο πρόσφατες εξηλεκτρισμένες τεχνολογίες κινητήρων, καθιστώντας το ως ένα από τα πιο αποδοτικά SUV της παγκόσμιας αγοράς. Το νέο Sportage εξελίχθηκε σε μια προηγμένη αρχιτεκτονική που περιλαμβάνει καινοτομίες εξηλεκτρισμού, τόσο για τις υβριδικές (HEV) όσο και για τις plug-inhybrid (PHEV) ευρωπαϊκές εκδόσεις του.
Το σύνολο των τεχνολογιών για τις εκδόσεις HEV και PHEV έχει εξελιχτεί προσεκτικά προκειμένου να μην επηρεαστούν οι μεγάλοι και άνετοι χώροι των επιβατών και των αποσκευών. Στις εκδόσεις HEV, η μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από τα καθίσματα της δεύτερης σειράς, με αποτέλεσμα ο χώρος των ποδιών να είναι ο ίδιος με εκείνον που συναντάμε στις συμβατικές εκδόσεις των Sportage.
Για το PHEV, η μπαταρία υψηλής τάσης τοποθετείται κεντρικά μεταξύ των δύο αξόνων εξασφαλίζοντας ισορροπημένη κατανομή βάρους και ανάλογα πρακτικούς, άνετους και ευέλικτους εσωτερικούς χώρους. Και τα τρία υπερσύγχρονα υβριδικά μοντέλα – HEV, PHEV και ένα από τα δύο 48V Hybrid – βασίζονται στον βραβευμένο κινητήρα 1.6 T-GDI της Kia.
Εκτός από την υψηλής απόκρισης λειτουργία, η προηγμένη τετρακύλινδρη μονάδα διαθέτει σύστημα μεταβλητού χρονισμού (CVVD), μια εξελιγμένη τεχνολογία που ελέγχει τη διάρκεια του ανοίγματος των βαλβίδων για να βελτιώσει δραματικά την απόδοση, την οικονομία καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων.
Εκτός από την τεχνολογία CVVD, ο κινητήρας 1.6 επωφελείται από μια νέα και βελτιστοποιημένη διαδικασία καύσης, προηγμένες τεχνολογίες ψύξης και τεχνικές μείωσης των τριβών, συμπεριλαμβανομένου ενός προηγμένου ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης θερμότητας και της χρήσης ρουλεμάν χαμηλής τριβής.
Για το SportagePlug-inHybrid, ο κόμπακτturbo κινητήρας αποτελεί μέρος ενός προηγμένου συνόλου συστημάτων μετάδοσης που συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη ισχύος 66,9 kW και μια μπαταρία πολυμερούς ιόντων λιθίου 13,8 kWh. Αυτός ο συνδυασμός αποδίδει συνολική ισχύ 265 ίππων, εκ των οποίων οι 180 προέρχονται από τον κινητήρα T-GDI.
Το υπερσύγχρονο πακέτο μπαταριών στο PHEV Sportage διαθέτει μια μονάδα διαχείρισης υψηλής τεχνολογίας που ελέγχει συνεχώς την κατάσταση της μπαταρίας, συμπεριλαμβανομένων παραγόντων όπως του ρεύματος, της τάσης, της διάγνωσης βλαβών κ.α.. Επίσης, το πακέτο διαθέτει μια προηγμένη μονάδα παρακολούθησης των στοιχείων της μπαταρίας που ελέγχει την τάση και τη θερμοκρασία τους. Το HEV Sportage επωφελείται από τον δοκιμασμένο κινητήρα της Kia 1.6 T-GDI.
Συνδυάζεται με ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 44,2 kW και μπαταρία λιθίουιόντων 1,49 kWh. Η συνολική ισχύς του συστήματος του HEV Sportage είναι 230 ίπποι. Επίσης, ο νέος κινητήρας 1.6 T-GDI διατίθεται στη νέα γενιά Sportage με 150 και 180 ίπποι και ένα ήπιο υβριδικό σύστημα (MHEV) που έχει εξελιχθεί για τη μείωση των εκπομπών και τη βελτιστοποίηση της κατανάλωση συνδυάζοντας βέλτιστη απόδοση με σπορ επιδόσεις.
Επίσης, υπάρχει ένας εξαιρετικά αποδοτικός «καθαρός» κινητήρας ντίζελ 1,6 λίτρων, ο οποίος είναι διαθέσιμος με 115 και 136 ίππους. Διαθέτοντας προηγμένες τεχνολογίες ελέγχου SCR των ρύπων, ο «καθαρός» πετρελαιοκινητήρας εξαλείφει τους ρύπους, όπως τα NOx και τα μικρό-σωματίδια. Ο diesel των 136 ίππων διατίθεται με τεχνολογία MHEV, μειώνοντας περαιτέρω τις εκπομπές ρύπων και ενισχύοντας την απόδοση του νέου Sportage. Το νέο Sportage συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (7DCT).
Ένα εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο (MT) είναι επίσης διαθέσιμο, ενώ ένα έξυπνο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων (iMT) προσφέρεται αποκλειστικά για τα μοντέλα 48V Hybrid. Τόσο το SportageHybrid όσο και το SportagePlug-inHybrid είναι εξοπλισμένα με το αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων (6AT) τελευταίας γενιάς. Για να ανταποκριθεί σε όλες τις απαιτήσεις των πελατών, το νέο Sportage διατίθεται είτε με τετρακίνηση (AWD) είτε με κίνηση στους εμπρός τροχούς (FWD). Το SportagePlug-inHybrid προσφέρεται στάνταρ με την τεχνολογία AWD. Υπερσύγχρονο εσωτερικό
Το προσεκτικά σχεδιασμένο εσωτερικό συνδυάζει προηγμένη τεχνολογία με σύγχρονο στιλ Το εσωτερικό του νέου Sportage συνδυάζει τον τολμηρό χαρακτήρα, τις εξελιγμένες δυνατότητες και την τεχνολογική καινοτομία δημιουργώντας έναν υπερσύγχρονο χώρο προσανατολισμένο στον οδηγό. Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί προσεκτικά προκειμένου να συνδυάζει την πρωτοποριακή τεχνολογία με πολυτελή χαρακτηριστικά, υλικά υψηλής ποιότητας και μοντέρνο στυλ.
Στο επίκεντρο του σύγχρονου εσωτερικού του νέου Sportage βρίσκεται μια όμορφη καμπύλη οθόνη με δυνατότητες αφής και σπορ αεραγωγοί με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα σχεδίαση. Επιπρόσθετα η καμπύλη οθόνη εξασφαλίζει στο ταμπλό εντυπωσιακό πλάτος και βάθος. Η υψηλής τεχνολογίας οθόνη αφής των 12,3 ιντσών και τα προηγμένα, πλήρως ενσωματωμένα στοιχεία ελέγχου αποτελούν το κέντρο της διασύνδεσης οδηγού και επιβατών, της λειτουργικότητας και των αναγκών χρήσης. Και τα δύο συστήματα έχουν δημιουργηθεί για να είναι εύχρηστα, εξαιρετικά διαισθητικά και απαλά στην αφή.
Ο πίνακας οργάνων με διαγώνιο 12,3 ιντσών είναι εξοπλισμένος με οθόνη υγρών κρυστάλλων τελευταίας γενιάς για γραφικά με απίστευτη ακρίβεια και ευκρίνεια. Με μια τόσο προηγμένη και ασφαλή συνδεσιμότητα υψηλής τεχνολογίας, το νέο Sportage επωφελείται με overtheair αναβαθμίσεις λογισμικού και χαρτών.
Το προηγμένο λογισμικό συνδεσιμότητας στο νέο Sportage επιτρέπει στους χρήστες να συνδέονται με το αυτοκίνητό τους από απόσταση μέσω της εφαρμογής smartphoneKiaConnect. Η εύχρηστη, διαδραστική τεχνολογία δίνει επίσης στους χρήστες πρόσβαση σε βασικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, καθώς μπορούν με ένα απλό άγγιγμα να ελέγξουν ότι οι πόρτες στο Sportage τους είναι κλειστές και κλειδωμένες, αλλά και να ενημερωθούν που ακριβώς έχουν παρκάρει. Μια εργονομική κεντρική κονσόλα βρίσκεται σε ιδανική θέση για τον οδηγό και το συνοδηγό, παρέχοντας χώρο αποθήκευσης, τη δυνατότητα διαμόρφωσης του λειτουργικού συστήματος, ποτηροθήκες και διακόπτες softtouch.
Για παράδειγμα, με το απλό πάτημα ενός κουμπιού, οι ποτηροθήκες που βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα διπλώνουν όταν δεν χρειάζονται, εξασφαλίζοντας στους επιβάτες ένα μεγαλύτερο και πρακτικό χώρο για να τοποθετήσουν αντικείμενα. Η κεντρική κονσόλα φιλοξενεί επίσης τον εντυπωσιακό περιστροφικό επιλογέα shift-by-wire, ενώ υπάρχει και μια θέση ασύρματης φόρτισης smartphone με ισχύ 15W. Σε όλο το εσωτερικό έχουν χρησιμοποιηθεί υλικά υψηλής ποιότητας που είναι ιδιαίτερα ευχάριστα στην αφή, ενώ οι δυναμικές επιλογές χρωμάτων προσθέτουν ζωντάνια και ενέργεια.
Τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού συνδυάζουν την καινοτομία και την άνεση σε έναν σπορ λεπτό σχεδιασμό. Περιλαμβάνουν θύρες USB γρήγορης φόρτισης καθώς και ενσωματωμένες κρεμάστρες στο πίσω μέρος των καθισμάτων, βελτιώνοντας περαιτέρω την άνεση των επιβατών. Ο έξυπνος εσωτερικός χώρος του EuropeanSportage συνδυάζει πρακτικότητα, λειτουργικότητα και ευελιξία, ενώ υποστηρίζεται από ένα μεταξόνιο 2.680 χλστ. Το πλάτος είναι 1.865 χλστ, το μήκος 4.515 χλστ και το ύψος 1.645 χλστ, με αποτέλεσμα ένα σύνολο που ξεχωρίζει στο διαθέσιμο χώρο για τα πόδια, τα κεφάλια και τη χωρητικότητα του χώρου αποσκευών.
Το Ευρωπαϊκό Sportage προσφέρει χώρο 996 χλστ για τα πόδια των επιβατών του πίσω καθίσματος, ενώ ο αντίστοιχος χώρος για τα κεφάλια είναι 998 χλστ. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών είναι 591 λίτρα (VDA). Για μεγιστοποίηση της πρακτικότητας τα πίσω καθίσματα μπορούν να αναδιπλωθούν σε αναλογία 40:20:40 αυξάνοντας το χώρο για τις αποσκευές στα 1.780 λίτρα. Αυτή η έξυπνη δυνατότητα διαμόρφωσης του εσωτερικού μαζί με την εύκολη αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων με το πάτημα ενός μοχλού είναι στάνταρ σε όλα τα Sportage στην Ευρώπη. Ένα κορυφαίο, premiumηχοσύστημαHarmanKardon εξασφαλίζει στους επιβάτες του νέου Sportage ένα συναρπαστικό ήχο surround.
Η έκδοση GT-Line αξιοποιεί πλήρως την εντυπωσιακή σχεδίαση του αμαξώματος, σε συνδυασμό και με τα ξεχωριστά χρώματά του. Στο εσωτερικό υπάρχει η έντονη αντίθεση μεταξύ άσπρου και μαύρου εξασφαλίζοντας στο GT-Line ένα ακόμα πιο δυναμικό και σπορ περιβάλλον. Το DriveWise πρωτοπορεί στην ασφάλεια Το Sportage φιλοξενεί τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες ADAS ενεργητικής και παθητικής ασφαλείας Με την ασφάλεια να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα κατά τη φάση της εξέλιξης, το Sportage 5ης γενιάς είναι ένα από τα ασφαλέστερα μοντέλα της κατηγορίας του.
Πίσω από την κομψή εξωτερική σχεδίαση του νέου Sportage υπάρχει μια ενισχυμένη και με χαμηλό βάρος δομή αμαξώματος που έχει υψηλή στρεπτική ακαμψία. Το νέο Sportage διαθέτει εξελιγμένα συστήματα συγκράτησης και δομής, όπως αερόσακο οδηγού/ συνοδηγού, πλευρικούς αερόσακους κουρτίνας, κεντρικό αερόσακο μπροστινού καθίσματος και χαμηλούς πλευρικούς αερόσακους. Η αναγνωρισμένη τεχνολογία Advanced Driver Assistance System (ADAS)- γνωστή και ως DriveWise βοηθά το νέο Sportage να αποφύγει πιθανούς κινδύνους, προστατεύοντας πλήρως τους επιβάτες και τους άλλους χρήστες του δρόμου σε κάθε ταξίδι.
Στο πλαίσιο του πακέτου DriveWise ADAS, το νέο Sportage διαθέτει το κορυφαίο στη βιομηχανία σύστημα Forward Collision Avoidance Assist της Kia με λειτουργία Junction Tuning, η οποία βοηθά στην αποφυγή συγκρούσεων με τα επερχόμενα αυτοκίνητα που έρχονται από αριστερά στις διασταυρώσεις. Το Highway Driving Assist (HDA) διατηρεί μια καθορισμένη απόσταση και ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα σε έναν αυτοκινητόδρομο και βοηθά στο «κεντράρισμα» του νέου Sportage στη λωρίδα κυκλοφορίας του. Το HDA μπορεί επίσης να ρυθμίζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου σύμφωνα με το όριο ταχύτητας. Το νέο Ευρωπαϊκό Sportage διαθέτει επίσης τεχνολογία Intelligent SpeedLimitAssist (ISLA) που προειδοποιεί εάν υπάρχει υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
Στη διάρκεια της χρήσης του φλας για την αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας, εάν υπάρχει κίνδυνος παράπλευρης σύγκρουσης με όχημα που ακολουθεί από πίσω, ένα νέο σύστημα υποβοήθησης αποφυγής σύγκρουσης τυφλού σημείου (BCA) θα προειδοποιήσει τον οδηγό. Μετά την προειδοποίηση, εάν παραμένει ο κίνδυνος σύγκρουσης, το BCA επεμβαίνει ενεργητικά ώστε το νέο Sportage να αποφύγει μια πιθανή σύγκρουση.
Επίσης, το BCA είναι ενεργό σε καταστάσεις όπως οι παράλληλοι ελιγμοί στάθμευσης, βοηθώντας περαιτέρω στην αποφυγή σύγκρουσης με άλλα οχήματα που έρχονται από πίσω. Το Blind-Spot View Monitor (BVM) περιλαμβάνεται επίσης στο νέο Sportage και ενισχύει περαιτέρω την ασφάλεια και την ορατότητα του οδηγού κατά την αλλαγή λωρίδας, εμφανίζοντας μια εικόνα από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου στον πίνακα οργάνων και σε πραγματικό χρόνο.
Η απομακρυσμένη έξυπνη υποβοήθηση στάθμευσης Remote Smart Parking Assist (RSPA) βοηθά τον οδηγό να σταθμεύει από απόσταση ή να βγαίνει από ένα σημείο στάθμευσης ενώ αυτός βρίσκεται έξω από το αυτοκίνητο. Οι ελιγμοί στάθμευσης ενισχύονται περαιτέρω με την προσθήκη τεχνολογίας οπίσθιας προβολής (RVM) και τεχνολογίας Surround View Monitor (SVM), η οποία προβάλλει στιγμιότυπο του αυτοκινήτου και του περιβάλλοντος χώρου σε πραγματικό χρόνο.