Ένας όρος που εξακολουθεί να είναι ελάχιστα γνωστός και ελάχιστα χρησιμοποιούμενος μέχρι πρόσφατα, το υβριδικό μάνατζμεντ τείνει τώρα να γίνει ευρέως διαδεδομένος στις επιχειρήσεις. Αυτή η τάση πρόκειται να διαρκέσει μακροπρόθεσμα, λαμβάνοντας υπόψη το τρέχον οικονομικό και υγειονομικό πλαίσιο. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι χωρίς αντίκτυπο στους μάνατζερ και στο διοικητικό στυλ τους. Από εδώ και στο εξής πρέπει να ξέρουν πώς θα διοικήσουν συνεργάτες σε τηλεργασία και ομάδες δια ζώσης, προκειμένου να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.
Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός
Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών
Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων
Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
Ένας όρος που εξακολουθεί να είναι ελάχιστα γνωστός και ελάχιστα χρησιμοποιούμενος μέχρι πρόσφατα, το υβριδικό μάνατζμεντ τείνει τώρα να γίνει ευρέως διαδεδομένος στις επιχειρήσεις. Αυτή η τάση πρόκειται να διαρκέσει μακροπρόθεσμα, λαμβάνοντας υπόψη το τρέχον οικονομικό και υγειονομικό πλαίσιο. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι χωρίς αντίκτυπο στους μάνατζερ και στο διοικητικό στυλ τους. Από εδώ και στο εξής πρέπει να ξέρουν πώς θα διοικήσουν συνεργάτες σε τηλεργασία και ομάδες δια ζώσης, προκειμένου να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.
Οι προκλήσεις
Οι κώδικες εργασίας έχουν αλλάξει. Με την τηλεργασία, η πανδημία έχει θέσει το υβριδικό μάνατζμεντ στο επίκεντρο των ανησυχιών των επιχειρήσεων. Πώς θα αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του νέου επιχειρηματικού κόσμου;
Συγκέντρωση των ομάδων
Χωρίς γραφείο, δεν υπάρχει ραχοκοκαλιά για τις επιχειρήσεις. Με την υγειονομική κρίση, οι οργανώσεις έμαθαν μια ουσιαστική αλήθεια: είναι αδύνατον να παραμείνουν συνδεδεμένοι με τους συνεργάτες τους, τους πελάτες τους και τους εταίρους τους χωρίς ψηφιακή τεχνολογία. Σήμερα, η καρδιά των επιχειρήσεων δεν βρίσκεται πλέον σε κάποιο εμπορικό κέντρο ή σε μεγάλες πόλεις, αλλά σε ένα εικονικό κεντρικό γραφείο. Οδηγούμαστε προς ένα ψηφιακό χώρο εργασίας. Όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως κλάδου, πρέπει να βελτιστοποιήσουν την εμπειρία των πελατών, των εργαζομένων και των συνεργατών τους υιοθετώντας μια ψηφιακή προσέγγιση.
Απελευθέρωση από τις παραδοσιακές ώρες γραφείου
Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, οι ευέλικτες μέθοδοι εργασίας έχουν αποδειχθεί πιο αποτελεσματικές και παραγωγικές από το αναμενόμενο. Η απελευθέρωση από το τυπικό ωράριο (9 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα), δεν είναι πλέον η κατάλληλη διαδικασία. Δημιουργεί την ισορροπία εργασία/ζωή με διαφορετικό τρόπο και ανοίγει τη δυνατότητα να προσελκύσουν περισσότερα διαφορετικά ταλέντα.
Για να διαχειριστεί με επιτυχία αυτό το ευέλικτο και υβριδικό μοντέλο, ο μάνατζερ πρέπει να επικεντρωθεί στο συντονισμό της ομάδας, διευκολύνοντας την ενδυνάμωση και την ασύγχρονη εργασία. Το κλειδί της επιτυχίας;
Εύκολη μοιρασιά σε πληροφορίες και γνώσεις.
Ανησυχία για την ευημερία του καθενός και των ομάδων της επιχείρησης
Η ευημερία είναι περισσότερο από ποτέ μια πρόκληση για τον υβριδικό μάνατζερ και μπορεί να οδηγήσει σε υπερσύνδεση, απομόνωση και ανισορροπία μεταξύ ιδιωτικής και επαγγελματικής ζωής.
Οι πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων που βασίζονται σε κανάλια, χάρη στα ενσωματωμένα καλώδια συζήτησης, βοηθούν την ομάδα με την αρχιτεκτονική συζήτησης βάσει θεμάτων, καθώς και τη διαφάνειά τους, επιτρέπουν στους εργαζόμενους να έχουν πρόσβαση στις σωστές πληροφορίες, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή. Έτσι αποφεύγονται οι χιονοστιβάδες ηλεκτρονικών μηνυμάτων που χρησιμοποιούνται ως αναποτελεσματικά άμεσα μηνύματα και μειώνεται σημαντικά η «πληροφορική παχυσαρκία», μια πηγή τεχνολογικού άγχους.
Εστίαση στην εταιρική κουλτούρα
Μια από τις κύριες προκλήσεις είναι η αλλαγή παραδείγματος. Το σύστημα «εντολής και ελέγχου» δεν είναι συμβατό με την οριζόντια, διαφοροποιημένη και βασισμένη στην εμπιστοσύνη οργάνωση που συνεπάγεται o υβριδισμός της εργασίας.
Οι μάνατζερ έχουν την ευκαιρία να ενσαρκώσουν και να ζωντανέψουν αυτήν την κουλτούρα. Για αυτό, η τεχνολογία είναι ζωτικής σημασίας. Μια τεχνολογία που προάγει την αυτονομία και την ενδυνάμωση των εργαζομένων και τους επιτρέπει να επικεντρωθούν σε δημιουργική συνδεδεμένη και συνεργατική εργασία. Οι εργαζόμενοι που πιστεύουν ότι ο εργοδότης τους είναι στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας εμφανίζουν υψηλότερη «αίσθηση του ανήκειν» από εκείνους που εργάζονται σε μια επιχείρηση που υστερεί στον τομέα αυτό.
Για να βρεθεί η σωστή ισορροπία μεταξύ επίδοσης και ευημερίας των εργαζομένων, οι μάνατζερ πρέπει να βρουν τρόπους να παραμείνουν κοντά στις ομάδες τους, ακόμη και όταν είναι σωματικά χώρια.
Νέος τρόπος μάνατζμεντ και επιτυχία της επιχείρησης
Δεν επηρεάζονται όλες οι επιχειρήσεις από το νέο τρόπο μάνατζμεντ. Μόνο οι μισές από τις μεσαίου μεγέθους οργανώσεις και οι μεγαλύτερες σχεδιάζουν τακτική τηλεργασία πέρα από την υγειονομική κρίση. Όμως η ανατροπή δεν έχει προηγούμενο στην πράξη. Τα πειράματα που πραγματοποιούνται από το 2020 από ορισμένες επιχειρήσεις που έχουν αναπτύξει και δοκιμάσει το δικό τους υβριδικό μοντέλο μάνατζμεντ μας επιτρέπουν να αντλήσουμε τα πρώτα μαθήματα: οι μάνατζερ έπρεπε να αποκτήσουν χώρο ελιγμών για τους εαυτούς τους και να παραχωρήσουν μεγαλύτερη αυτονομία στους εργαζόμενους. Στην υβριδική λειτουργία η υποχρέωση του αποτελέσματος υπερισχύει του σεβασμού των διαδικασιών.
Μια άλλη πρόκληση του υβριδικού μάνατζμεντ αφορά τη διοίκηση ομάδων στο γραφείο και αυτών από μακριά. Χωρίς επαρκή εκπαίδευση σε αυτό το στυλ μάνατζμεντ, ο μάνατζερ δίνει μεγαλύτερη προσοχή στους εργαζομένους δια ζώσης μέσω της δύναμης των συνηθειών του. Στη συνέχεια, παίρνει το ρίσκο να αποκοπεί από τους άλλους. Ακόμη και βραχυπρόθεσμα, αυτό επηρεάζει τη συλλογική δέσμευση, το επίπεδο παραγωγικότητας και τα αποτελέσματα της επιχείρησης.
Συμπερασματικά, ο ρόλος και το πεδίο εφαρμογής του υβριδικού μάνατζμεντ πρέπει να επανεξεταστούν και να επαναπροσδιοριστούν. Πώς να συγχωνευτούν τα επιτεύγματα του παλιού κόσμου με τις συνεισφορές του νέου; Ορισμένοι πρωτοπόροι δίνουν το παράδειγμα και παρατηρούν καλύτερα αποτελέσματα όταν η επιχείρηση εμπιστεύεται πραγματικά τους υπαλλήλους της. Πώς; Υιοθετώντας ένα στυλ λιγότερο από πάνω προς τα κάτω, όπου η ηγεσία υπερισχύει της εξουσίας. Το υβριδικό μάνατζμεντ αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα κινδύνου όσον αφορά την ποιότητα ζωής στην εργασία. Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις πρέπει να υιοθετήσουν καλοπροαίρετη διοίκηση, δηλαδή να νοιάζονται για την ευημερία των ομάδων, να λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματά τους, να παίρνουν αδύναμα σήματα παρά την απόσταση. Τέλος, το υβριδικό μάνατζμεντ πρέπει να οργανώνει εκδηλώσεις για να αποφεύγεται η αποκοινωνικοποίηση των ομάδων και να ενισχύεται το δέσιμό τους.