Στη δημοσιοποίηση 7+1 ερωτοαπαντήσεων για το νέο ΕΦΚΑ προχώρησε το υπουργείο Εργασίας, εξηγώντας τις αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Στη δημοσιοποίηση 7+1 ερωτοαπαντήσεων για το νέο ΕΦΚΑ προχώρησε το υπουργείο Εργασίας, εξηγώντας τις αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Ειδικότερα:
Διότι ο ΕΦΚΑ είναι ο πιο προβληματικός οργανισμός του Δημοσίου, ενώ την ίδια στιγμή καλείται να εξυπηρετήσει πάνω από 6,5 εκατ. ασφαλισμένους. Μόνος του συγκεντρώνει το 48% των παραπόνων που έχουν υποβληθεί στον Συνήγορο του Πολίτη.
Είναι προφανές, λοιπόν, λόγω και του κοινωνικού χαρακτήρα του ΕΦΚΑ, ότι χρειάζεται μια δραστική παρέμβαση. Όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής τόσο για τις συντάξεις (το 2021 ήταν χρονιά ρεκόρ στην απονομή των συντάξεων) όσο και για τον Ενιαίο Αριθμό 1555 είναι θετικά, αλλά δεν φτάνουν. Χρειάζεται ένας συνολικός εκσυγχρονισμός του ΕΦΚΑ. Διότι μόνο τότε θα μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν οι διαμαρτυρίες των πολιτών για τον συγκεκριμένο Οργανισμό.
Η κατάσταση στον ΕΦΚΑ δεν μπορεί να διορθωθεί με την ακινησία ούτε με μικρά μερεμέτια. Χρειάζονται δραστικές παρεμβάσεις για έναν ΕΦΚΑ πιο γρήγορο, πιο φιλικό για τους ασφαλισμένους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέγει την κοντόφθαλμη και μηδενιστική αντιπολίτευση αντί να κάνει αυτοκριτική για τις τεράστιες ευθύνες που έχει για την σημερινή εικόνα του ΕΦΚΑ. Γιατί οι αιτίες των προβλημάτων εκκινούν από τον καιρό της σύστασης του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης το 2016 επί ΣΥΡΙΖΑ. Επρόκειτο για μια ενοποίηση των τ. ασφαλιστικών Ταμείων που δεν συνοδεύτηκε από ένα σύγχρονο Οργανόγραμμα με ενιαίους κανόνες, αρχές και πραγματικές μεταρρυθμίσεις στο εσωτερικό του Οργανισμού. Με λίγα λόγια, επρόκειτο για μια φύρδην μίγδην ενοποίηση που προκάλεσε μεγάλα προβλήματα.
Αντί, λοιπόν, να αναγνωρίσει τις τεράστιες ευθύνες, τα λάθη και την κωλυσιεργία της δικής του διακυβέρνησης που προκάλεσαν τη συσσώρευση χιλιάδων εκκρεμών συντάξεων και το οργανωτικό και διοικητικό χάος, καταγγέλλει την Κυβέρνηση που έρχεται να δώσει λύσεις σε μια σειρά από ελλείψεις και παθογένειες εντός του Οργανισμού. Επομένως, η αξιωματική αντιπολίτευση δείχνει πως είτε δεν γνωρίζει τα πραγματικά προβλήματα του ΕΦΚΑ είτε επιλέγει να τα αγνοήσει κρύβοντας με αυτόν τον τρόπο και τις τεράστιες ευθύνες τους που οδήγησαν στην σημερινή κατάσταση. Επιλέγει, τέλος, να κρυφτεί πίσω από βαρύγδουπες εκφράσεις όπως «κατάργηση του πυρήνα του Κοινωνικού Κράτους» που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα καθώς το νομοσχέδιο έρχεται να ενισχύσει, να θωρακίσει και να αναδείξει την δυναμική του ΕΦΚΑ, ο οποίος αποτελεί τον πυλώνα του Κοινωνικού Κράτους στην Ελλάδα. Με ένα ΕΦΚΑ που ταλαιπωρεί τους πολίτες, για ποιο κοινωνικό κράτος μιλάει η αντιπολίτευση; Το κοινωνικό πρόσωπο του ΕΦΚΑ πρέπει να αποδεικνύεται στην πράξη.
Η αντιπολίτευση μπορεί να εμείνει στα δόγματα της, η κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Διότι από αυτό θα κριθεί.
Ο ΕΦΚΑ συνιστά το μεγαλύτερο πρόβλημα της Δημόσιας Διοίκησης που επηρεάζει άμεσα τις ζωές 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων. Αυτή είναι η πρόκληση για την ελληνική κοινωνία.
Η επιλογή μας να προσελκύσουμε έμπειρους επαγγελματίες από τον ιδιωτικό τομέα (αλλά και το δημόσιο τομέα συμπεριλαμβανομένου του ΕΦΚΑ) είναι μια μεταρρύθμιση που στόχο έχει να βελτιώσει το management και την αποτελεσματικότητα του Οργανισμού. Γίνεται με στόχο π.χ. να βγαίνουν ταχύτερα οι συντάξεις και να μην ταλαιπωρούνται οι ασφαλισμένοι.
Βεβαίως κανένας ικανός επαγγελματίας και έμπειρος επαγγελματίας δεν θα άφηνε την καριέρα του και τον υψηλό του μισθό στον ιδιωτικό τομέα για να έρθει στον πλέον προβληματικό δημόσιο φορέα, χωρίς αυτό να συνοδεύεται έστω από καλές απολαβές. Και μάλιστα, όταν η απασχόληση στον ΕΦΚΑ θα είναι για ορισμένη θητεία 3 ετών (με δυνατότητα μίας μόνο ανανέωσης) και αυστηρή στοχοθεσία. Όλα αυτά (ειδικά προσόντα, τριετή συμβόλαια κ.λπ.) αποσιωπώνται από όσους ασκούν λαϊκίστικη κριτική. Όπως, επίσης, διαστρεβλώνεται η πραγματικότητα με αναφορές σε μικτές απολαβές, όταν οι καθαρές απολαβές είναι γνωστό ότι θα κινούνται στο 50-60% των μικτών.
Επιπλέον να επισημανθούν 2 δεδομένα που αποδεικνύουν τον λαϊκισμό και την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ:
Τέλος, είναι παντελώς ψευδές ότι δήθεν οι προσλήψεις των στελεχών αυτών δεν θα γίνεται με αξιοκρατικά κριτήρια. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ρητώς πως οι προσλήψεις θα γίνονται με απολύτως διαφανείς διαδικασίες (Δημόσια Προκήρυξη) και με σύμπραξη του ΑΣΕΠ.
Καμία καθαίρεση δεν πρόκειται να συμβεί. Αντιθέτως αυτό που προβλέπει το σχέδιο νόμου είναι να μπορεί ο οποιοσδήποτε υπάλληλος του ΕΦΚΑ που πληροί τις προϋποθέσεις να θέσει υποψηφιότητα και να αναλάβει Γενικός Διευθυντής ή Διευθυντής. Μαζί φυσικά με στελέχη αντιστοίχων προσόντων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Εκτός και αν εκείνοι που τα ισχυρίζονται είναι ενάντια στην διοικητική ανέλιξη των υπαλλήλων και υπέρ της ακινησίας!
Θα αξιοποιηθούν, λοιπόν, όλα τα ικανά στελέχη του ΕΦΚΑ, χωρίς όμως να μείνουμε στο καθεστώς όλων των περασμένων δεκαετιών που αποδεδειγμένα δεν απέδωσε τα αποτελέσματα που θα περίμεναν τα 6,5 εκατ. των ασφαλισμένων. Η κυβέρνηση επιλέγει να στηρίζει όλους τους υπαλλήλους που κάνουν τη δουλειά τους. Πάνω απ’ όλα όμως επιλέγει να κάνει τον ΕΦΚΑ πιο αποτελεσματικό και πιο φιλικό στους ασφαλισμένους, διότι η στήριξη των ανυπεράσπιστων πολιτών είναι προτεραιότητά της.
Με την εναντίωση τους και σε αυτή την πρόβλεψη του νόμου δείχνουν να μην συντάσσονται με τις σύγχρονες διοικητικές πρακτικές, την ανάγκη ανανέωσης στις θέσεις ευθύνης, την εισαγωγή νέας τεχνογνωσίας, την διοικητική ανέλιξη των υπαλλήλων.
Φαίνεται ότι οι λέξεις για ορισμένους έχουν χάσει το νόημα τους:
Και στο ζήτημα των προμηθειών οι εραστές της ακινησίας επιλέγουν την σπέκουλα και την αποφυγή της πραγματικότητας. Σήμερα ο ΕΦΚΑ χρειάζεται 6-8 μήνες για την προμήθεια ενός εκτυπωτή ή 4-6 μήνες για την προμήθεια ενός ανταλλακτικού κλιματιστικού. Πολλές φορές, λόγω των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων, οι υπάλληλοι αναγκάζονται οι ίδιοι να αγοράσουν πρώτες ύλες για να κάνουν την δουλειά τους, ενώ πολλές κατηγορίες προμηθειών που αφορούν λειτουργικές ανάγκες απαιτούν μέχρι και υπογραφή Υπουργού για να προχωρήσουν. Το νομοσχέδιο έρχεται να απλοποιήσει την διαδικασία των προμηθειών, να επιταχύνει σημαντικά την όλη διαδικασία. Καταργούνται μια σειρά από παρωχημένες διατάξεις που προκαλούν καθυστερήσεις και παρεμποδίζουν τη δράση της διοίκησης. Όλα αυτά όμως θα συμβούν μέσα στο πλαίσιο της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις. Επιτάχυνση, λοιπόν, με σεβασμό του ενωσιακού δικαίου.
Το ερώτημα που γεννάται είναι γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέγει και πάλι να υπερασπίζεται τη γραφειοκρατία; Γιατί επιλέγει την καθυστέρηση αντί της ταχύτητας στην επίλυση των προβλημάτων.
Σήμερα το 20% της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ (και μάλιστα το καλύτερο τμήμα της) παραμένει αναξιοποίητο και την ίδια στιγμή ο Οργανισμός αναγκάζεται να νοικιάσει δεκάδες ακίνητα για να στεγάσει τις ανάγκες του σε όλη τη χώρα.
Η αντιπολίτευση προτιμά να συνεχίζεται αυτό το παράδοξο παρά να συμφωνήσει για την ανάγκη άμεσης αξιοποίησης του τεράστιου αποθέματος ακινήτων που διαθέτει ο ΕΦΚΑ. Προτιμά να βλέπει τα ακίνητα να ρημάζουν παρά να συνταχθεί με το σχέδιο της σύστασης εταιρίας ειδικού σκοπού που θα λειτουργεί με όρους της αγοράς, θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και θα είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις εξελίξεις και τις τάσεις στην αγορά ακινήτων.
Η αντιπολίτευση, τέλος, προτιμά έναν ΕΦΚΑ εξαρτώμενο ολοένα και περισσότερο από την κρατική χρηματοδότηση παρά την αξιοποίηση κάθε μέσου που διαθέτει για την αύξηση των εσόδων του άρα και των πόρων του ασφαλιστικού συστήματος.
8. Η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του ΕΦΚΑ και των συντάξεων και τώρα χρησιμοποιεί το ζήτημα για να επιβάλει δογματικά και καθυστερημένα δικές της λύσεις. Τι απαντάτε;
Η αντιπολίτευση αποφεύγει τους αριθμούς και τα δεδομένα που αποδεικνύουν πως όχι μόνο έχει υπάρξει πρόοδος στα τεράστια προβλήματα που κληρονόμησε ο ίδιος στη παρούσα κυβέρνηση, αλλά πολλά από αυτά έχουν ήδη επιλυθεί ή βρίσκονται σε τροχιά οριστικής επίλυσης μέσα στους επόμενους μήνες.
Συγκεκριμένα:
Όλα τα παραπάνω είναι βαθιές τομές στον τρόπο λειτουργίας του Οργανισμού που έχουν βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης και έχουν περιορίσει αισθητά το πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων. Δεν είναι όμως αρκετά. Ο ΕΦΚΑ χρειάζεται και τις βαθιές οργανωτικές και διοικητικές τομές που προβλέπονται στο νομοσχέδιο που θα τον καταστήσουν πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό και με μεγαλύτερη ταχύτητα στην λήψη και εφαρμογή αποφάσεων. Και όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις αντανακλούν κατευθείαν στη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, στην οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων και στην εν γένει βελτίωση της σχέσης του ΕΦΚΑ με την κοινωνία.