Ασφαλώς προκαλεί με το ιδιαίτερο στιλ του, που διαθέτει και ρετρό σχεδιαστικά στοιχεία, αλλά πείθει με το πρώτο πως «κοιτάζει» το μέλλον. Έχει σημασία το γεγονός ότι δεν μοιάζει με κανένα άλλο σύγχρονο μοντέλο, άρα, λειτουργεί ως icon όχημα, αφού, όπως το προσεγγίζεις, δεν δείχνει μεγάλο ούτε μικρό, δεν είναι μακρύ ούτε κοντό, δεν είναι ψηλό ούτε χαμηλό. Θυμίζει παιχνίδι, σαν τα «κουρσάκια» παιδικών βιβλίων, που κρύβουν μέσα τους την υπόσχεση της αναζήτησης νέων κόσμων, νέων εμπειριών.
Του Γιάννη Κανουπάκη
Ασφαλώς προκαλεί με το ιδιαίτερο στιλ του, που διαθέτει και ρετρό σχεδιαστικά στοιχεία, αλλά πείθει με το πρώτο πως «κοιτάζει» το μέλλον. Έχει σημασία το γεγονός ότι δεν μοιάζει με κανένα άλλο σύγχρονο μοντέλο, άρα, λειτουργεί ως icon όχημα, αφού, όπως το προσεγγίζεις, δεν δείχνει μεγάλο ούτε μικρό, δεν είναι μακρύ ούτε κοντό, δεν είναι ψηλό ούτε χαμηλό. Θυμίζει παιχνίδι, σαν τα «κουρσάκια» παιδικών βιβλίων, που κρύβουν μέσα τους την υπόσχεση της αναζήτησης νέων κόσμων, νέων εμπειριών.
Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό κόμπακτ όχημα της Honda το “e” αποτέλεσε το βασικό στοιχείο της δέσμευσης της μάρκας να προσφέρει τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης για το 100% των Ευρωπαϊκών της μοντέλων μέχρι το 2025. Γι’ αυτό και λειτουργεί ως πιλότος της εταιρίας στο συγκεκριμένο τομέα. Έτσι, πρέπει να το αντιμετωπίσει κάποιος, ως εισαγωγικό μοντέλο σε μια νέα εποχή.
Τα διαπιστευτήρια, ωστόσο, του Honda e βρίσκονται εντός του. Ένα σεμινάριο διαισθητικής και προηγμένης συνδεσιμότητας, που παραδίδεται μέσα από την καμπίνα εγκαινιάζοντας νέα πρότυπα στην κατηγορία κόμπακτ EV. Συμπληρώνοντας το απλό και ‘καθαρό’ εξωτερικό στυλ, το εσωτερικό του νέου ηλεκτρικού οχήματος πόλης της Honda χρησιμοποιεί έξυπνα, σύγχρονα υλικά, που συνθέτουν ένα ευχάριστο και μοντέρνο περιβάλλον μέσα στην καμπίνα. Από τη θέση του οδηγού βλέπεις τον κόσμο αλλιώς, στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Η συνδεδεμένη ενημέρωση/ψυχαγωγία (infotainment) βοηθά το αυτοκίνητο να εντάσσεται ομαλά στο σύγχρονο, αστικό lifestyle του ιδιοκτήτη του μέσω προηγμένης, φιλικής προς το χρήστη τεχνολογίας. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός και οι επιβάτες – ανεξάρτητα εάν το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει, σταθμευμένο ή φορτίζεται – μπορούν να απολαμβάνουν εφάμιλλες δυνατότητες συνδεσιμότητας και ανέσεις χάρη στις ολοκληρωμένες, συνδεδεμένες υπηρεσίες, στις οποίες έχουν πρόσβαση μέσω ενός ψηφιακού ταμπλό οργάνων πλήρους πλάτους, επόμενης γενιάς.
Το ψηφιακό ταμπλό πλήρους πλάτους της Honda e είναι «όλα τα λεφτά», σχεδιασμένο για άνετη χρήση συνδεδεμένων υπηρεσιών και εφαρμογών. Πέντε, προσεκτικά ενσωματωμένες, έγχρωμες οθόνες υψηλής ανάλυσης μαζί καταλαμβάνουν ολόκληρο το πλάτος του εσωτερικού του αυτοκινήτου.Οι οθόνες του Side Camera Mirror System είναι εργονομικά τοποθετημένες εκατέρωθεν το ταμπλό για να διασφαλίζεται μία φυσική αίσθηση και ορατότητα για τον οδηγό, ενώ το Centre Camera Mirror System μεταδίδει την εικόνα από μία κεντρική κάμερα οπισθοπορείας, διευρύνοντας έτσι το οπτικό πεδίο του οδηγού.
Μία TFT οθόνη οργάνων 8,8” μπροστά από τον οδηγό προβάλλει βασικές πληροφορίες του οχήματος, όπως ισχύ και κατάσταση φόρτισης, επιλεγμένο προφίλ οδήγησης και λεπτομέρειες συστημάτων ασφαλείας. Το μεγαλύτερο τμήμα του ψηφιακού ταμπλό πλήρους πλάτους της Honda e καταλαμβάνουν δύο οθόνες αφής LCD 12,3”. Αυτές είναι οι πρωταρχικές οθόνες infotainment, που προβάλλουν μία σειρά έξυπνων υπηρεσιών και εφαρμογών.
Η προηγμένη διεπαφή είναι διαισθητική, εξατομικεύσιμη και έχει σχεδιαστεί για μέγιστη χρηστικότητα που προάγει το αυτοκίνητο σε κάτι παραπάνω από απλό μέσο μεταφοράς, ενσωματώνοντας το πλήρως στη συνδεδεμένη ζωή του ιδιοκτήτη του. Η διεπαφή λειτουργεί παρόμοια με ένα smartphone, με έλεγχο ‘swipe’ για περιήγηση σε πρόσφατα χρησιμοποιημένες εφαρμογές. Το περιεχόμενο μπορεί να εναλλάσσεται εύκολα στις δύο οθόνες, για μεγαλύτερη ευχρηστία.
Αυτή η λειτουργία επιτρέπει στο συνοδηγό να κάνει swipe σε περιεχόμενο όπως οι οδηγίες πλοήγησης στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Και καθώς η ρύθμιση δύο οθονών επιτρέπει την απεικόνιση δύο εφαρμογών δίπλα-δίπλα, ο οδηγός και ο συνοδηγός μπορούν να επιλέγουν ανεξάρτητα και να βλέπουν διαφορετικές εφαρμογές. Για παράδειγμα, ενώ ο οδηγός ακολουθεί τις οδηγίες πλοήγησης, ο συνοδηγός μπορεί να αναζητά μία λίστα μουσικής (playlist).
Πρόσβαση σε συνδεδεμένες υπηρεσίες και εφαρμογές μπορεί να γίνεται επίσης με φωνητικές εντολές μέσω του Honda Personal Assistant. Το διαισθητικό σύστημα Honda Personal Assistant είναι μία ευφυής υπηρεσία τεχνητής νοημοσύνης (AI) που χρησιμοποιεί κατανόηση βάσει περιεχομένου (contextual understanding) για δημιουργία φυσικών συνομιλιών και πρόσβαση σε μία σειρά online υπηρεσιών.
Το μοναδικό Honda Personal Assistant ενεργοποιείται λέγοντας, “OK Honda”, και ακολουθεί η ερώτηση ή υπόδειξη. Η Μηχανική μάθηση (Machine learning) επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση της φωνής κάθε ατόμου με την πάροδο του χρόνου, για να μπορούν να δίδονται πιο ακριβείς απαντήσεις. Στην οικογένεια των ενσωματωμένων εφαρμογών μπορεί να προστεθεί η ομαλή ένταξη του smartphone (mirroring), μέσω Apple CarPlay ή Android Auto. Τα συστήματα αυτά επιτρέπουν στους χρήστες να βλέπουν social media, playlists ή άλλες ιντερνετικές υπηρεσίες στις δύο οθόνες αφής. Όταν το όχημα είναι σταθμευμένο – ή φορτίζεται – οι επιβάτες μπορούν επίσης να παρακολουθούν περιεχόμενο βίντεο και να έχουν πρόσβαση στο internet από τις δικές τους κινητές συσκευές, χρησιμοποιώντας το Wi-Fi hotspot του Honda e.
Όταν βρίσκονται μακριά από το αυτοκίνητο, οι ιδιοκτήτες του Honda e μπορούν να είναι ξέγνοιαστοι, παραμένοντας συνδεδεμένοι με το όχημά τους από απόσταση, μέσω μίας εφαρμογής smartphone. Η υπηρεσία έχει επανασχεδιαστεί πλήρως, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στο ταξίδι του χρήστη, με εύκολη πλοήγηση για πρόσβαση σε λειτουργίες φόρτισης, λεπτομερή κατάσταση του οχήματος, έλεγχο του κλιματισμού, ασφάλεια και εντοπισμό της θέσης.
Πρόσθετες υπηρεσίες συνδεσιμότητας και λειτουργίες ειδικές για EV, περιλαμβάνουν έλεγχο φόρτισης της μπαταρίας και παρακολούθηση της αυτονομίας, ενώ τα αποτελέσματα αναζήτησης του σταθμού φόρτισης και πλοήγησης μπορούν να αποστέλλονται στο αυτοκίνητο από μία κινητή συσκευή. Πρόσβαση στο Honda e παρέχει και ένα ψηφιακό κλειδί, που επιτρέπει το κλείδωμα και ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου μέσω της εφαρμογής. Ο ιδιοκτήτης μπορεί να λαμβάνει ειδοποιήσεις ασφαλείας εάν το όχημα κινείται εκτός μιας ορισμένης γεωγραφικής περιοχής.
Με όλα αυτά κατά νου, το ταξίδι με το Honda e εύχεσαι να είναι «μακρύ» (γενικώς). To πόσο …μακρύ, στα μέρη μας, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες (υποδομές φόρτισης, κίνητρα απόκτησης, λόγω υψηλής τιμής κλπ). Αφήνοντας την εμφάνιση και περνώντας στα τεχνικά χαρακτηριστικά, το «e» έχει ισχύ 136 ίππων και 315 Nm ροπής, με τον κινητήρα να βρίσκεται στον πίσω άξονα. Σε συνδυασμό με το μικρό μεταξόνιο, αν ξεχαστείς ξεκολλάει αρκετά εύκολα την ουρά, όμως τα ηλεκτρονικά επαναφέρουν άμεσα την τάξη, ακόμα και αν έχεις απενεργοποιήσει το ESP. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα πραγματοποιείται σε 9,0 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα είναι 145 χλμ/ώρα.
Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 35.5 kWh και σύμφωνα με την εταιρεία αρκεί για 222 χιλιόμετρα. Η πραγματικότητα δεν απέχει ιδιαίτερα από αυτό το νούμερο. Η τοποθέτηση του κινητήρα πίσω και της μπαταρίας στο πάτωμα (το τελευταίο αποτελεί τον κανόνα πλέον στα ηλεκτρικά), είχε ως αποτέλεσμα να επιτευχθεί κατανομή βάρους 50:50 και το κέντρο βάρους να βρίσκεται αρκετά χαμηλά.
Στις καθημερινές διαδρομές στον αστικό κύκλο όλα κυλάνε ήρεμα και με αρκετά περιθώρια αυτονομίας. Όταν, ωστόσο, πηγαίνουμε σε κάπως πιο υψηλές ταχύτητες κίνησης, πρέπει να αντιληφθούμε ότι στον ανοιχτό δρόμο και μάλιστα το χειμώνα που οι μπαταρίες επηρεάζονται από το κρύο, η αυτονομία περιορίζεται σημαντικά. Σε σχέση με την πρακτικότητα, οι χώροι μπροστά είναι επαρκείς.
Την ίδια άποψη δε θα έχουν οι πίσω επιβάτες, οι οποίοι εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό από το ύψος εκείνων που κάθονται μπροστά, αλλά και από το δικό τους ύψος. Υπάρχουν συνδυασμοί, λοιπόν, στους οποίους όποιος κάθεται πίσω θα βρει χώρο για τα γόνατά του. Αλλά υπάρχουν και συνδυασμοί όπου το πίσω κάθισμα έχει λίγο διαθέσιμο χώρο. Το πορτ-παγκάζ, την ίδια ώρα, δεν είναι επαρκές με οριακή χωρητικότητα των 171 λίτρων και περίεργο σχήμα που δεν διευκολύνει την εκμετάλλευσή του.
Εν αναμονή του νέου προγράμματος επιδότησης των ηλεκτρικών περιμένουμε να δούμε την πορεία του Honda e στην αγορά, καθόσον οι τιμές κτήσεις είναι υψηλές (πάνω από 35.000 ευρώ) ενώ δεν ξέρουμε τι θα γίνει με τις αργές παραδόσεις των αυτοκινήτων λόγω έλλειψης ημιαγωγών.