Του Φάνη Ζώη, [email protected]
Του Φάνη Ζώη, [email protected]
Ολοένα και περισσότερο οι επιχειρήσεις και στον χώρο των Μεταφορών και Υποδομών -ανεξάρτητα από το μέγεθός τους- αναγνωρίζουν τη σημασία της αύξησης της φήμης τους, αλλά και τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών.
Πιο ώριμη, πιο υπεύθυνη, σαφώς πιο στρατηγικά τοποθετημένη και με ευκρινή οικονομικά οφέλη αποτυπώνεται η «εικόνα» της Εταιρικής Υπευθυνότητας στην Ελλάδα, παρά την επίμονη οικονομική και κοινωνική κρίση στη χώρα. Σήμερα, όλο και περισσότερες εταιρείες στη χώρα υλοποιούν με ολοένα και πιο συστηματικό τρόπο προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους χρησιμοποιώντας διεθνή πρότυπα.
Προφανής είναι και η συσχέτιση της εκπόνησης προγραμμάτων στρατηγικής ΕΚΕ με ποσοτικούς στόχους με την αύξηση του κύκλου εργασιών και τη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των επιχειρήσεων, γεγονός που πλέον σημαίνει ότι το leadership των μεγάλων και μεσαίων εταιρειών θεωρεί την ΕΚΕ επένδυση με θετικό αποτύπωμα στους εργαζομένους, την κοινωνία και το περιβάλλον και όχι κόστος για το ταμείο.
Η χρονιά της υγειονομικής κρίσης
Τη χρονιά που πέρασε οι εταιρείες της χώρας μας έδειξαν το ανθρώπινο πρόσωπο της επιχειρηματικότητας με τον καλύτερο τρόπο, υιοθετώντας πλούσια προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, προς όφελος της υγείας, του περιβάλλοντος, τουπολιτισμού,τωνεργαζομένωνκαι τωνευπαθών κοινωνικών ομάδων, που επιβαρύνθηκαν σημαντικά από την οικονομική κρίση τα προηγούμενα χρόνια και την πανδημία. Αυτή η επώδυνη περίοδος, πέραν των καταστροφικών συνεπειών που επέφερε σε ανθρώπους και οικονομία, ωρίμασε εργοδότες και εργαζομένους και ενίσχυσε τη συλλογική ευθύνη και την αλληλεγγύη. Την ίδια στιγμή, ολοένα και περισσότερο οι επιχειρήσεις -ανεξάρτητα από το μέγεθός τους- αναγνωρίζουν τη σημασία της αύξησης της φήμης τους, αλλά και τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών. Δέχονται, δηλαδή, ότι η εφαρμογή της υπευθυνότητάς τους στην πράξη, που περιλαμβάνει τη σχέση τους με τους εργαζόμενούς τους και την κοινότητα στην οποία λειτουργούν, είναι πλέον πιο σημαντική απ’ ό,τι στο παρελθόν.
Όπως προκύπτει από έρευνα, ένα πολύ σημαντικό μέρος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας συνεχίζουν να υλοποιούν με συστηματικό τρόπο προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, αλλά και να δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους, δαπανώντας για την ΕΚΕ περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως με θετικές επιπτώσεις στην οικονομία. Πρόκειται για εταιρείες που στο σύνολό τους απασχολούν περισσότερους από 140.000 εργαζόμενους, ενώ ο κύκλος εργασιών τους ξεπερνά τα 42,5 δισ. ευρώ. Επιπλέον, παρά την ένταση της κρίσης στο επιχειρηματικό περιβάλλον, υπήρξε αύξηση 5% των εταιρειών που εξέδωσαν έκθεση εταιρικής ευθύνης πέρυσι συνεχίζοντας την ανοδική πορεία που είχε διαπιστωθεί πέρυσι.
Οι εκθέσεις αυτές έχουν εκδοθεί από εταιρείες όλων των μεγεθών (πολυεθνικές, μεγάλες εθνικές και μικρομεσαίες) και ανήκουν κυρίως στους κλάδους των χρηματοπιστωτικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, της ενέργειας και της παραγωγής ενέργειας, και των μεταφορών (αυτοκινητόδρομοι και ναυτιλία).
Αλληλεπίδραση με το κοινωνικό σύνολο
Oι εταιρείες, πέρα από τη φιλανθρωπία και την απλή δωρεά ή χορηγία, προχωρούν στην έκδηληευθύνη για το περιβάλλον, τις καλές εργασιακές σχέσεις, τη φροντίδα για τις τοπικές κοινότητες, αναγνωρίζοντας ότι η επιτυχία τους δεν εξαρτάται μόνο από τη σχέση ποιότητας/τιμής των προϊόντων τους, αλλά και από την αλληλεπίδραση με τα ζωντανά κύτταρα του συνόλου στο οποίο αναπτύσσονται. Ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα στον χώρο των Μεταφορών και Υποδομών, της ελληνικής επιχειρηματικότητας, που υλοποιούν πλέον συστηματικά προγράμματα Κοινωνικής Ευθύνηςπρος συλλογικό όφελος είναι: