Του Φάνη Ζώη, [email protected]
Του Φάνη Ζώη, [email protected]
Τα οφέλη από την ηλεκτροκίνηση και γενικότερα τα Green Logistics αφορούν τη μείωση της κατανάλωσης φυσικών πόρων, που αντίστοιχα ελαττώνει το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης και βελτιώνει την αποτελεσματικότητά της.
Στο σύγχρονο, ανταγωνιστικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο, γεμάτο προκλήσεις επιχειρηματικό περιβάλλον η εικόνα και η φήμη των επιχειρήσεων που είναι κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες έχει μεγάλη απήχηση στον κόσμο. Ο ρόλος της ηλεκτροκίνησης αναδεικνύεται πλέον ως στρατηγικής σημασίας στην προσπάθεια κάθε επιχείρησης -που αντιλαμβάνεται και αναγνωρίζει τον ρόλο αυτό- να εξασφαλίσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που επιζητεί. Σύμφωνα με έρευνες, τμήμα των καταναλωτών δηλώνει πρόθυμο να πληρώσει ακριβότερα ένα προϊόν που προέρχεται από κοινωνικά ή περιβαλλοντικά ευαίσθητη επιχείρηση.
Επιπλέον, η κοινωνικά υπεύθυνη συμπεριφορά από τις επιχειρήσεις βοηθάει στη δημιουργία μιας ομάδας πιστών πελατών. Η πλήρης και σωστή αξιοποίηση των δυνατοτήτων logistics και εφοδιαστικής αλυσίδας -ως ουσιαστικά ένας εξελισσόμενος και δυναμικά αναπτυσσόμενος κλάδοςοδηγεί αναμφίβολα σε σημαντικά, υπολογίσιμα οικονομικά, λειτουργικά και ποιοτικά αποτελέσματα. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες δεσμεύονται στο να μειώνουν συνεχώς την κατανάλωση ενέργειας και να κάνουν την αλυσίδα εφοδιασμού περισσότερο βιώσιμη. Σε αυτό το πλαίσιο η ηλεκτροκίνηση έρχεται να παίξει καθοριστικό ρόλο. Αυτό συμβαίνει διότι παρατηρείται σημαντική επίπτωση των logistics στο περιβάλλον. Ο αντίκτυπός τους είναι εμφανής στην αλλαγή του κλίματος και στη γενικότερη καταστροφή του περιβάλλοντος, αλλά και στην αύξηση της ποσότητας του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, που οφείλεται κυρίως στις μεταφορές.
Συνεπώς, πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο προσπαθούν μέσα από διάφορες ενέργειες και σύμφωνα με τις επιταγές διεθνών οργανισμών να ανασχεδιάσουν την εφοδιαστική τους αλυσίδα, εντάσσοντας σε αυτή πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους. Η βελτίωση της διακίνησης των προϊόντων έχει συντελέσει στην άνθηση του παγκόσμιου εμπορίου. Ωστόσο, η διακίνηση των αγαθών σε όλο τον κόσμο και οι επιστροφές αυτών συνεπάγονται περισσότερα διανυόμενα χιλιόμετρα και κατ’ επέκταση αύξηση κατανάλωσης καυσίμων. Τα οφέλη από την ηλεκτροκίνηση και γενικότερα τα Green Logistics αφορούν τη μείωση της κατανάλωσης φυσικών πόρων, που αντίστοιχα ελαττώνει το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης και βελτιώνει την αποτελεσματικότητά της.
Πλέον, οι εταιρείες μεταφορών δημιουργούν στόλους οχημάτων και προσαρμόζονται με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για οχήματα τελευταίας τεχνολογίας. Το μειωμένο ανθρακικό αποτύπωμα είναι το στοίχημα που οι επιχειρήσεις που εφαρμόζουν πράσινες πρακτικές καλούνται να κερδίσουν. Η στροφή στην πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση και τις μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι η τάση του σήμερα και η απαίτηση του αύριο. Οι εταιρείες που προσπαθούν να ευθυγραμμισθούν με μια πιο βιώσιμη γραμμή λειτουργίας, κατευθύνονται στην αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας για τα επαγγελματικά οχήματα μεταφορών, καθώς και για τη λειτουργία των αποθηκών τους.
Έτσι, στο πλαίσιο της ΕΚΕ η εφοδιαστική αλυσίδα και οι εμπορευματικές μεταφορές πρέπει να δώσουν λύσεις και να εφαρμόσουν Green Logistics περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Στην κατεύθυνση αυτή σημαντικές επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ προωθούν αυτή την περίοδο σχεδόν όλοι οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ όλοι οι μεγάλοι δήμοι ετοιμάζουν σχέδια για την εγκατάσταση αντίστοιχων υποδομών. Μόνο από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν 80 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη δικτύου 8.600 σημείων φόρτισης σε βασικές αστικές και περιαστικές τοποθεσίες και σημεία ενδιαφέροντος (όπως αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους, λιμένες και σε χώρους στάθμευσης). Μεγάλες εταιρείες, όπως οι ΔΕΗ, MotorOil (NRG), ΕΛΠΕ, ΗΡΩΝ, όμιλος Eunice, αλλά και ευρωπαϊκοί πάροχοι υποδομών φόρτισης, όπως η IONITY, μία κοινοπραξία αυτοκινητοβιομηχανιών, δίνουν έμφαση στην ηλεκτροκίνηση και έχουν στόχο την ανάπτυξη ενός δικτύου φορτιστών στους κύριους οδικούς άξονες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, από το 1,5 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στην Ευρώπη, θα φτάσουμε τα 70 εκατομμύρια μέχρι το 2025. Στην Ελλάδα, αναμένεται μέχρι το 2030 ένα στα τρία αυτοκίνητα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικό. Τότε θα κυκλοφορούν περίπου 300.000 οχήματα στους ελληνικούς δρόμους.
Καλαμάτα - Ξάνθη
Σήμερα το ταξίδι από την Καλαμάτα στην Ξάνθη με ένα συμβατικό όχημα κοστίζει σε καύσιμα 120 ευρώ. Το ίδιο ταξίδι με ένα νέας τεχνολογίας ηλεκτρικό Ι.Χ. κοστίζει 50 ευρώ με τις τρέχουσες τιμές. Επιπλέον υπάρχει και το περιβαλλοντικό σκέλος, αφού το ένα εκλύει στην ατμόσφαιρα 240 κιλά διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και το άλλο 20 κιλά. Η μείωση εκπομπής ρύπων και αποβλήτων, όπως επίσης η χρήση τεχνολογίας και συστημάτων παραγωγής φιλικά για το περιβάλλον αποτελούν στοιχεία απαραίτητα στην περιβαλλοντική πολιτική μιας επιχείρησης. Επιπροσθέτως, η ανάληψη επενδύσεων για την προστασία του περιβάλλοντος, η οποία ωφελεί και τις επιχειρήσεις και το περιβάλλον, όπως η ηλεκτροκίνηση, περιλαμβάνεται στην περιβαλλοντική διαχείριση μιας επιχείρησης που εφαρμόζει τις στρατηγικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. [SID:14908652]