Αφιερώματα
Πέμπτη, 03 Φεβρουαρίου 2022 02:10

ESG-ready η ναυτιλία

Του Αντώνη Τσιμπλάκη, [email protected] 

ΠΑΝΕΤΟΙΜΟΙ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΦΕΡΝΟΥΝ ΟΙ ΝΕΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ

Του Αντώνη Τσιμπλάκη, [email protected] 

ΠΑΝΕΤΟΙΜΟΙ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΦΕΡΝΟΥΝ ΟΙ ΝΕΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ

Στην εποχή του ESG - Περιβάλλον - Κοινωνία - Εταιρική Ευθύνη «καταπλέει» η ναυτιλία. Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη προβεί σε αρκετές ενέργειες ενημέρωσης του επενδυτικού τους κοινού σχετικά με τις νέες πολιτικές που εφαρμόζουν, προκειμένου οι επιχειρηματικές τους πρακτικές να εναρμονίζονται ακόμα περισσότερο με τις αρχές ESG, θεμελιώδη συνιστώσα των οποίων αποτελεί το περιβάλλον και η προστασία του.

Σύμφωνα με μελέτη της Deloitte, ένας σημαντικός αριθμός εταιρειών είναι «ESG - ready». Διαθέτουν δηλαδή τους απαιτούμενους πόρους προκειμένου να προετοιμάζουν και να συντάσσουν ετήσιες αναφορές βιωσιμότητας ESG. Επίσης, βαίνει αυξανόμενη η τάση δημοσιοποίησης στοιχείων αναφορικά με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των στόλων των εταιρειών, καθώς από τις 38 εταιρείες του δείγματος οι 24 -δηλαδή το 63%- έχουν δημοσιεύσει τουλάχιστον μία αναφορά ESG. Σε ό,τι αφορά την ελληνική ναυτιλία, από το σύνολο των 38 εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα, 14 είναι ελληνικών συμφερόντων και 6 από αυτές -δηλαδή το 43%- έχουν προχωρήσει στη δημοσίευση τουλάχιστον μιας αναφοράς βιωσιμότητας - ESG. Σύμφωνα με τον μεγαλύτερο οίκο αξιολόγησης στον τομέα της ναυτιλίας, τη Refinitiv, ο μέσος όρος βαθμολόγησης των 38 εταιρειών της μελέτης παρουσιάζει σχετικά ικανοποιητικές επιδόσεις αναφορικά με την εφαρμογή στρατηγικών ESG, ενώ μέτρια είναι η επίδοσή τους σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια δημοσιοποίησης καίριων δεδομένων γύρω από το ESG, με τάση βελτίωσης αυτών ανά χρονιά.
 

Χρηματοδότηση

Η πρώτη συνιστώσα του ESG, το περιβάλλον, αποτελεί το στοιχείο με τις περισσότερες αναφορές/δείκτες, αναλύσεις, αλλά και «σύνδεση» πρακτικών διαχείρισης της λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών με στόχους που σε μερικά χρόνια πρόκειται να λάβουν υποχρεωτικό χαρακτήρα, όπως οι απαιτήσεις του ΙΜΟ σχετικά με την εκπομπή ρύπων. Τα Poseidon Principles -που τυγχάνουν ευρείας αναγνώρισης από σημαντικούς χρηματοδοτικούς φορείς της ναυτιλίας- αναδεικνύονται σε κεντρικό άξονα της συνιστώσας «Περιβάλλον» όσον αφορά τη ναυτιλιακή βιομηχανία και αποτελούν ένα ανεπτυγμένο και ευρέως διαδεδομένο στον κλάδο πλαίσιο αξιολόγησης και αναφοράς πολιτικών εναρμονισμένων με τις στρατηγικές του IMO για το περιβάλλον, καθώς επίσης και μέτρησης του βαθμού εναρμόνισης χρηματοδοτούμενων ναυτιλιακών εταιρειών που βρίσκονται σε διεθνή χαρτοφυλάκια χρηματοοικονομικών οργανισμών.

Η πρακτική λειτουργία και η χρησιμότητα των Poseidon Principles είναι ότι όλοι οι οργανισμοί οι οποίοι συνυπογράφουν τις αρχές αυτές οφείλουν, σε ετήσια βάση, να επιμετρούν τις εκπομπές ρύπων, αλλά και να εξάγουν και να δημοσιεύουν συμπεράσματα αναφορικά με το πόσο οι μετρήσεις αυτές εναρμονίζονται με τη στρατηγική τάση σταδιακής μείωσης αυτών. 
Στην πράξη, στα αποτελέσματα των πολιτικών που αναπτύσσουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες για τη συμμόρφωσή τους με τις επιταγές των καιρών μας είναι και το γεγονός ότι η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία Seanergy Maritime έλαβε δάνειο με ενσωματωμένα κριτήρια ESG από την Τράπεζα Πειραιώς.

Σύμφωνα με τους όρους της χρηματοδότησης, ύψους 16,85 εκατ. δολαρίων, δίνονται κίνητρα στην εταιρεία για σταδιακή μείωση των εκπομπών CO2 του χρηματοδοτούμενου πλοίου. Στο ίδιο πλαίσιο κινούνται και τα Poseidon Principles για τη ναυτιλιακή ασφάλιση, που καθιερώνουν ένα πρωτοποριακό πλαίσιο συνεργασίας με τη ναυτιλιακή βιομηχανία για την υποστήριξη του net-zero insurance. Έξι από τις κορυφαίες ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες στον κόσμο ξεκινούν μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία για την παροχή διαφάνειας στις εκπομπές άνθρακα και την υποστήριξη της πράσινης μετάβασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Οι ιδρυτικοί υπογράφοντες είναι οι Swiss Re, Gard, Hellenic Hull Management, SCOR, Victor International και Norwegian Hull Club. Οι «Αρχές του Ποσειδώνα» για τη ναυτιλιακή ασφάλιση αποτελούν ένα πλαίσιο για την ποσοτική αξιολόγηση και αποκάλυψη της κλιματικής ευθυγράμμισης των χαρτοφυλακίων αναδοχής των ναυτιλιακών ασφαλιστών.

Οι ελληνικές προτάσεις

Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι πρωτοπόρος και στα θέματα της έρευνας. Οι Έλληνες εφοπλιστές, που έχουν έναν
από τους πιο μοντέρνους στόλους στον κόσμο, ήδη επενδύουν σε νέα «πράσινα» πλοία, τα οποία διαθέτουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Δεν μένουν όμως εκεί. Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για να είναι οι νέες τεχνολογίες εφαρμόσιμες συντομότερα. Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα είναι ένας από τους πρωτεργάτες της πρότασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τη δημιουργία ενός ταμείου έρευνας και ανάπτυξης. Το ταμείο αυτό, υπό τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, θα ενισχυθεί με κεφάλαια που θα καταθέσει η ναυτιλία, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ, τα οποία και θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη εκείνων των τεχνολογιών και καυσίμων που θα οδηγήσουν στην πλήρη απεξάρτηση του κλάδου από τον άνθρακα μέχρι το 2050. Πρόταση που, αν και τυγχάνει ευρείας αποδοχής, δεν έχει γίνει ακόμα αποδεκτή σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. SID:14870449]