Αναζητώντας κανείς τους κερδισμένους των αγορών για τη χρονιά που πέρασε, ξεχωρίζει δύο εταιρείες που οι αναλυτές τις είχαν ξεγράψει ως «πεθαμένες». GameStop και AMC έχουν επιδοθεί φέτος σε μία ξέφρενη κούρσα, που αν και ατόνησε τους τελευταίους μήνες, εξακολουθεί να προσφέρει σε όσους πίστεψαν σε αυτή απόδοση 677% και 1.200% αντίστοιχα, γράφει η Νατάσα Στασινού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
Αναζητώντας κανείς τους κερδισμένους των αγορών για τη χρονιά που πέρασε, ξεχωρίζει δύο εταιρείες που οι αναλυτές τις είχαν ξεγράψει ως «πεθαμένες». GameStop και AMC έχουν επιδοθεί φέτος σε μία ξέφρενη κούρσα, που αν και ατόνησε τους τελευταίους μήνες, εξακολουθεί να προσφέρει σε όσους πίστεψαν σε αυτή απόδοση 677% και 1.200% αντίστοιχα.
Και ποιοι ήταν αυτοί οι πιστοί; Μα οι μικροεπενδυτές. Αυτοί τουλάχιστον έδωσαν το έναυσμα, «καίγοντας» τα hedge funds και τις «φάλαινες» της Wall Street που τις είχαν σνομπάρει και σορτάρει, πριν τελικά υποκύψουν και αυτές στη γοητεία τους. Μέσα σε μία εβδομάδα στα τέλη Ιανουαρίου οι ισχυροί της αμερικανικής αγοράς μετοχών έχασαν 20 δισ. δολάρια από το ράλι που πυροδότησε η αναπάντεχη δυναμική της «μαρίδας». Και το παιχνίδι δεν σταμάτησε εκεί.
Οι μικροεπενδυτές έχουν αγοράσει φέτος αμερικανικές μετοχές αξίας 281 δισ. δολαρίων έναντι 240 δισ. δολαρίων το 2020 και μόλις 38 δισ. δολαρίων το 2019. Στο χρηματιστήριο της Ρωσίας η παρουσία τους τετραπλασιάστηκε, ενώ δυναμικά το «παρών» έδωσαν σε αγορές από την Ευρώπη έως την Ινδία.
Αυτό που έζησαν οι διεθνείς αγορές τους πρώτους μήνες του 2021 ήταν μία άνευ προηγουμένου online κινητοποίηση, στην οποία ακόμη και έφηβοι με πλήρη άγνοια για τον κόσμο των επενδύσεων έβγαζαν κέρδος χιλιάδων δολαρίων σε λίγες ημέρες (και κάποιοι έχαναν με την ίδια ταχύτητα), ακολουθώντας τα προστάγματα του Reddit και μπαίνοντας κρυφά στον λογαριασμό του μεγάλου αδελφού τους στη Robinhood και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες συναλλαγών.
Σίγουρα πολλοί θέλησαν να συμμετάσχουν σε ένα «πάρτι», που υποσχόταν κέρδη πολλαπλάσια του εισοδήματος που είχαν συνηθίσει να μπαίνει στο σπίτι. Δεν ήταν όμως όλο αυτό μόνο ένα κυνήγι του εύκολου κέρδους.
Σε κάθε γωνιά του πλανήτη άνθρωποι χωρίς καμία εμπειρία έως τότε στον χώρο των επενδύσεων ανταποκρίνονταν στο κάλεσμα influencers σε πλατφόρμες των social media για ένα μέτωπο κατά των hedge funds, για μία νίκη «απέναντι στο σύστημα». Και τελικά την πέτυχαν. Άλλοι το είδαν ως «επανάσταση» και άλλοι ως το νέο online κίνημα του λαϊκισμού. Σε κάθε περίπτωση οι «πληβείοι» επικράτησαν της ελίτ. Και κάποιοι εξ αυτών ίσως να γίνουν το νέο «σύστημα».