Το δουλεμπόριο, τα φέουδα, η εκκλησιαστική παντοδυναμία, η ελευθεριότητα και ο διονυσιασμός του έρωτα, οι κυνηγημένοι Εβραίοι διανοούμενοι, η ιατρική της εποχής, οι δεισιδαιμονίες και οι εξορκισμοί πρωταγωνιστούν σ’ αυτό το χρονικό της συνάντησης δυο ανθρώπων που αγαπήθηκαν βαθιά.
Το μυθιστόρημα «Περί έρωτος και άλλων δαιμονίων» του νομπελίστα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες επανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός, σε μετάφραση Μαρίας Παλαιολόγου.
«Ένας σταχτής σκύλος με μια λευκή τούφα στο κούτελο όρμησε στα κακοτράχαλα στενοσόκακα της αγοράς την πρώτη Κυριακή του Δεκεμβρίου, αναποδογύρισε τραπέζια με τηγανιές, κατέστρεψε πάγκους Ινδιάνων και τέντες της λοταρίας και στο πέρασμά του δάγκωσε και τέσσερις ανθρώπους που βρέθηκαν στον δρόμο του. Οι τρεις ήταν νέγροι σκλάβοι. Η τέταρτη ήταν η Σιέρβα Μαρία ντε Τόδος λος Άνχελες, μοναχοκόρη του μαρκησίου ντε Κασαλντουέρο, που είχε πάει με μια μιγάδα υπηρέτρια για να αγοράσει μια αρμαθιά κουδουνάκια για τη γιορτή των γενεθλίων της· γινόταν δώδεκα ετών.[…] Ήταν καθημερινό φαινόμενο να δαγκώνουν τα αδέσποτα σκυλιά τον κόσμο καθώς κυνηγούσαν τις γάτες ή τσακώνονταν με τους γαλόγυπες για τα ψοφίμια του δρόμου, […]. Κανείς δεν έχανε τον ύπνο του για τέσσερα πέντε δαγκώματα τη μέρα, πόσω μάλλον για μια πληγή όπως εκείνη της Σιέρβα Μαρία, που ήταν μόλις ορατή στον αριστερό της αστράγαλο. Η υπηρέτρια λοιπόν δεν ανησύχησε. Εκείνη η ίδια έκανε στη μικρή μια θεραπεία με λεμόνι και θειάφι και έπλυνε τον λεκέ του αίματος από τα βολάν της μακριάς της φούστας, και καμιά τους δε σκεφτόταν πια τίποτ’ άλλο εκτός από το γιορτάσι των γενεθλίων της».
Βρισκόμαστε στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, στην Καρνταχένα ντε Ίντιας, και το σκυλί που δάγκωσε στον αστράγαλο τη Σιέρβα Μαρία είναι λυσσασμένο. Πρόκειται για την κόρη του μαρκησίου του Κασαλντουέρο, που έχει μεγαλώσει στα παραπήγματα των σκλάβων του αρχοντικού, μιλάει τις γλώσσες τους και συμπεριφέρεται όπως εκείνοι. Το κορίτσι πέφτει στα νύχια της Ιεράς Εξέτασης. Ο νεαρός ιερωμένος ερευνητής Καγετάνο Ντελάουρα αναλαμβάνει να διαπιστώσει αν η κοπέλα διακατέχεται πράγματι από δαιμόνια, και, αναπόφευκτα, καταλαμβάνεται ο ίδιος από το δαιμόνιο του έρωτα για κείνη.
Το δουλεμπόριο, τα φέουδα, η εκκλησιαστική παντοδυναμία, η ελευθεριότητα και ο διονυσιασμός του έρωτα, οι κυνηγημένοι Εβραίοι διανοούμενοι, η ιατρική της εποχής, οι δεισιδαιμονίες και οι εξορκισμοί πρωταγωνιστούν σ’ αυτό το χρονικό της συνάντησης δυο ανθρώπων που αγαπήθηκαν βαθιά.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]