Η πανδημία δημιούργησε πραγματικά προβλήματα στη βιομηχανία της σαμπάνιας, αλλά τους τελευταίους 18 μήνες η ανθεκτικότητα του κλάδου έρχεται στο προσκήνιο και η το ποτό εδραιώνεται όλο και περισσότερο στις καρδιές των θαυμαστών.
Η πανδημία δημιούργησε πραγματικά προβλήματα στη βιομηχανία της σαμπάνιας, αλλά τους τελευταίους 18 μήνες η ανθεκτικότητα του κλάδου έρχεται στο προσκήνιο και η το ποτό εδραιώνεται όλο και περισσότερο στις καρδιές των θαυμαστών.
Δύσκολα θα μπορούσε κανείς να επιλέξει μια πιο σκληρή δοκιμασία για τη σαμπάνια από μια αόρατη απειλή που προκαλεί ένα κοινωνικό κλείσιμο. Σε τελική ανάλυση, ο αφρώδης οίνος είναι η προεπιλεγμένη πολυτελής επιλογή για καλές στιγμές – και καταναλώνεται κοινωνικά.
Ο φόβος, η οικονομική αβεβαιότητα και η φυσική απόσταση - όλες οι πτυχές της παρατεταμένης εποχής Covid μας - έχουν προσφέρει τρεις ισχυρούς λόγους για να αποφύγουμε τη σαμπάνια. Και αρχικά, αυτό έγινε. Όπως έχει τεκμηριωθεί καλά, την άνοιξη του 2020 - όταν ο Covid-19 άρχισε να εξαπλώνεται σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ - είδε τη σαμπάνια να υποφέρει από τη μεγαλύτερη πτώση στις αποστολές και τις πωλήσεις που πιθανότατα έχει δει ποτέ η περιοχή, και σίγουρα τόσο δραματική όσο η πτώση σε κατανάλωση κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, και στη συνέχεια ήταν από πολύ μικρότερη βάση. Από τις αρχές του 2020, η Σαμπάνια έχει υποστεί αρκετές αλλαγές, αλλά, σε γενικές γραμμές, εκτός από την ιαπωνική αγορά, γνώρισε μια αξιοσημείωτη ανάκαμψη στις πωλήσεις της, ώστε να διασφαλιστεί ότι τώρα είναι σε καλό δρόμο για να επιστρέψει στην προ-Covid εποχή.
Η επιστροφή της σαμπάνιας έχει εκπλήξει τους πάντες, ιδιαίτερα καθώς ο τουρισμός δεν έχει ακόμη ανακάμψει, με αρνητικό αποτέλεσμα για την ταραγμένη ταξιδιωτική αγορά λιανικής. Πράγματι, η ταχεία ανάκαμψη της σαμπάνιας έχει αιφνιδιάσει μάλλον τους παραγωγούς, οι οποίοι τώρα λειτουργούν γραμμές εμφιάλωσης σε πλήρη δυναμικότητα για να καλύψουν τη ζήτηση. Όμως, με μια καθυστέρηση τουλάχιστον τριών μηνών, έχουν δημιουργηθεί ανησυχίες για βραχυπρόθεσμες ελλείψεις. Ή μάλλον, πιστεύεται ότι δεν θα υπάρχει αρκετή σαμπάνια για να τροφοδοτήσει τις αυξήσεις της ζήτησης λόγω των εκπτώσεων ενόψει των Χριστουγέννων.
Πώς άλλαξαν οι καιροί από το καλοκαίρι του 2020, όταν προβλέψεις μιλούσαν για πτώση 100 εκατομμυρίων φιαλών και, ως εκ τούτου, υπερπροσφορά εάν διατηρούσε τις ποσότητες παραγωγής στο σημερινό τους επίπεδο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το διοικητικό όργανο της περιοχής, η Comité Champagne, περιόρισε τις αποδόσεις για τους καλλιεργητές σαμπάνιας που προετοιμάζονται για τη συγκομιδή του 2020 σε δραματικά μειωμένο επίπεδο – αρκετά για να παράγει 230 εκατομμύρια μπουκάλια όταν η μέση σοδειά εκείνης της δεκαετίας είχε περιοριστεί σε περίπου 315 εκατομμύρια. Αντίθετα, για το 2021, αυτές οι αποδόσεις έχουν οριστεί σε ένα από τα υψηλότερα επίπεδα που παρατηρήθηκαν αυτόν τον αιώνα: 13.100 κιλά/εκτάριο. Αυτό αρκεί για την παραγωγή 382 εκατομμυρίων φιαλών για μια πλήρως παραγωγική έκταση 35.000 εκταρίων, αν και το ισοδύναμο των 291,7 εκταρίων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη φετινή παραγωγή (τα υπόλοιπα πρέπει να διατεθούν σε μια αποθήκη κρασιού για μελλοντικές ανάγκες, αλλιώς γνωστή ως Αποθεματικό).
Ωστόσο, η φύση παρενέβη σε αυτό το σχέδιο για την αναπλήρωση των αποθεμάτων, καθώς ένας συνδυασμός παγετού και ωιδίου (μύκητας) επηρεάζει την παραγωγή για τους καλλιεργητές το 2021, μειώνοντας τις αποδόσεις σχεδόν κατά 60%.
Η πανδημία μπορεί να σημείωσε βραχυπρόθεσμη, αν και βαθιά, πτώση στις πωλήσεις, αλλά δεν έχει εκτρέψει την περιοχή από τη μακροπρόθεσμη προσπάθειά της να προστατεύσει και να ενισχύσει την premium προσφορά της, αυξάνοντας παράλληλα τα πράσινα διαπιστευτήριά της. Ωστόσο, ο Covid-19 έχει επιφέρει αλλαγές στη σαμπάνια εκτός από το να επηρεάζει τις πωλήσεις.
Γύρω στον Ιούνιο του 2020, όπως αναφέρει το The Drinks Business, η περιοχή της Καμπανίας ήταν προετοιμασμένη για μείωση στο τέλος του έτους στις αποστολές 100 εκατομμυρίων φιαλών – το ένα τρίτο της ετήσιας παραγωγής της. Η πραγματική πτώση ήταν περίπου η μισή - με πτώση 18%, που αντιπροσωπεύει μείωση 52,5 εκατομμυρίων φιαλών σε συνολικά 245 εκατομμύρια και απώλεια 1 δισεκατομμυρίου ευρώ (854 εκατομμύρια λίρες) σε κύκλο εργασιών (από ρεκόρ 5 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2019 ).
Για ένα χρόνο που ένα μεγάλο μέρος της κανονικής ζωής ήταν περιορισμένο, είναι μια αξιοσημείωτη απόδοση και αποδεικνύει την ανθεκτικότητα της σαμπάνιας. Εξάλλου, μεγάλο μέρος του κλάδου των εστιατορίων περιορίστηκε σοβαρά, μαζί με την ταξιδιωτική αγορά λιανικής, ενώ η νυχτερινή ζωή ήταν κυρίως κλειστή, πράγμα που σημαίνει ότι περίπου το 50% της συνήθους διαδρομής της σαμπάνιας προς τους καταναλωτές περιορίστηκε δραστικά, αν όχι τελείως.
Ήταν το πλεόνασμα που απείλησε την εικόνα της Καμπανίας όταν επικράτησε η πανδημία. Εξάλλου, οι παραγωγοί της περιοχής είχαν ήδη το ισοδύναμο αποθέματος περίπου τεσσάρων ετών κατά μέσο όρο, φτιάχνοντας συνολικά 1,2 δισεκατομμύρια μπουκάλια και, αν οι αποδόσεις στην περιοχή παραμείνουν στα συνηθισμένα τους επίπεδα, η σαμπάνια επρόκειτο να έχει άλλα 315 εκατομμύρια μπουκάλια το 2020, όταν οι αποστολές προβλεπόταν να πέσουν στα 200 εκ.
Η κατασκευή και η πώληση φιαλών λιγότερων από 250 εκατομμύρια το 2020 ήταν μια ανωμαλία, αλλά, και εξεταζόμενη στο πλαίσιο της παγκόσμιας κατάστασης, δεν ήταν καταστροφικό αποτέλεσμα, αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα της σαμπάνιας. Αλλά μακροπρόθεσμα, η σαμπάνια φαίνεται να έχει βρει το ιδανικό μέγεθος – είναι ένα σύνολο που είναι λίγο μικρότερο από ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά είναι πιο κερδοφόρο. Και είναι ένας αριθμός περίπου 300 εκατομμυρίων φιαλών όσον αφορά τις ετήσιες αποστολές. Αυτό ήταν το σύνολο πριν από την πανδημία και πιθανόν ότι θα είναι το σύνολο μετά από αυτήν - που θα ανακτηθεί μόλις στα τέλη του τρέχοντος έτους.
Μια άλλη έκπληξη για πολλούς στο εμπόριο, καθώς και για όσους βρίσκονται εκτός, ήταν η απόδοση της αγοράς της σαμπάνιας με την υψηλότερη τιμή κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Όταν τα νυχτερινά κέντρα έκλεισαν και οι εμπορικές συναλλαγές εστιατορίων έχουν περιοριστεί, οι πωλήσεις κύρους όπως οι Dom Pérignon, Cristal, Krug και το Cuvée Sir Winston Churchill του Pol Roger έχουν αυξηθεί.
Ένας λόγος θα μπορούσε να είναι το γεγονός ότι, κάπως ειρωνικά για ένα αφρώδες προϊόν που σχετίζεται με πάρτι και γιορτές, είναι μια σταθερή επένδυση, μια αγορά χωρίς φυσαλίδες και επομένως ένα ασφαλές μέρος για να αποθηκεύσετε τα χρήματά σας, εάν τα αγοράσετε για να τα πουλήσετε στο μελλοντικός. Έτσι, σε αντίθεση με ορισμένα εκλεκτά κρασιά, η σαμπάνια προσφέρει αξιόπιστες αποδόσεις - ένα ιδιαίτερα ελκυστικό χαρακτηριστικό σε περιόδους τέτοιας αβεβαιότητας.