Αθλητικά
Πέμπτη, 11 Νοεμβρίου 2021 10:16

Παρί Σεν Ζερμέν και Ερυθρός Αστέρας: Δύο... ξένοι στην ίδια πόλη!

Ο Ντάβιντ Μπελιόν, ο Γάλλος παλαίμαχος ποδοσφαιριστής που αυτή την εποχή είναι διευθυντής ανάπτυξης και δημιουργίας στον Ερυθρό Αστέρα(Red Star), δεν θα μπορούσε να εξηγήσει, να αποτυπώσει με πιο γλαφυρό τρόπο μιλώντας στο εξαιρετικό αφιέρωμα του BBC Sport, την διαφορά ανάμεσα στην ομάδα του και την Παρί Σεν Ζερμέν(PSG), τα δύο πιο γνωστά και ιστορικά κλαμπ στο Παρίσι. «Η Παρί είναι ένα Χολιγουντιανό blockbuster και ο Ερυθρός Αστέρας ένα ινδικό φιλμ για την αρχαιότερη και πιο χίπικη ομάδα της πρωτεύουσας».

Του Νίκου Αθανασίου

Ο Ντάβιντ Μπελιόν, ο Γάλλος παλαίμαχος ποδοσφαιριστής που αυτή την εποχή είναι διευθυντής ανάπτυξης και δημιουργίας στον Ερυθρό Αστέρα(Red Star), δεν θα μπορούσε να εξηγήσει, να αποτυπώσει με πιο γλαφυρό τρόπο μιλώντας στο εξαιρετικό αφιέρωμα του BBC Sport, την διαφορά ανάμεσα στην ομάδα του και την Παρί Σεν Ζερμέν(PSG), τα δύο πιο γνωστά και ιστορικά κλαμπ στο Παρίσι. «Η Παρί είναι ένα Χολιγουντιανό blockbuster και ο Ερυθρός Αστέρας ένα ινδικό φιλμ για την αρχαιότερη και πιο χίπικη ομάδα της πρωτεύουσας».

Η λαίδη και ο... αλήτης

Ο Ερυθρός Αστέρας ιδρύθηκε το 1897 στο Saint-Quen ένα ιδιαίτερο προάστιο της εργατικής τάξης στο βόρειο Παρίσι. Ο Ζιλ Ριμέ, ο θρυλικός πρόεδρος της FIFA ήταν ο ιδρυτής του συλλόγου. Ένα σωματείο που έχει να αγωνιστεί στη Ligue1 από το 1975, ήταν στην 6η κατηγορία το 2005 και το γήπεδό του «Stade Bauer» χτίστηκε το 1909 και δεν πληρεί τις προϋποθέσεις για την Ligue2, στην οποία αγωνιζόταν μέχρι το 2019 πριν υποβιβαστεί στη τρίτη εθνική κατηγορία.

Κάτι λιγότερο από 7 χιλιόμετρα μακριά δεσπόζει το «Parc de Princes», το γήπεδο της πλούσιας και λαμπερής Παρί. Από το 1970 όταν και ιδρύθηκε, αρκετοί επιφανείς επιχειρηματίες προσπάθησαν να την κάνουν πρωταγωνίστρια αλλά η μοίρα του συλλόγου άλλαξε μόνο με την έλευση της Qatar Investment Authority, η οποία έχει επενδύσει δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ με στόχο να την κάνει πρωταθλήτρια Ευρώπης. Μέχρι στιγμής δεν το έχει καταφέρει αλλά τα 7 πρωταθλήματα σε 9 χρόνια ήταν μια αρχή ενώ η έλευση του Λιονέλ Μέσι ανέβασε τις προσδοκίες και την προοπτική για την φετινή αγωνιστική περίοδο.

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους. Έχουν, όμως, ένα κοινό. Αμφότεροι οι σύλλογοι έχουν προκαλέσει το παγκόσμιο ποδοσφαιρικό ενδιαφέρον. Η Παρί για την λάμψη που δημιουργούν τα υπέρλαμπρα «αστέρια» της και ο Ερυθρός Αστέρας για την διαφορετική κουλτούρα, την κοινωνική συνείδηση και τα ιδεώδη τα οποία πρεσβεύει.

«Η ιστορία του Ερυθρού Αστέρα αξίζει να ακουστεί»

Ο Μπελιόν, ο οποίος την τριετία 2003-2006 αγωνίστηκε στην Μάνστεστερ Γιουνάιτεντ και έκλεισε την καριέρα του στον Ερυθρό Αστέρα, εξηγεί, αναλύει και παρουσιάζει στο BBC την φιλοσοφία του συλλόγου και γιατί η ιστορία του αξίζει να ακουστεί σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Ο Ερυθρός Αστέρας έχει μια τόσο όμορφη και δυνατή ιστορία που αξίζει να ακουστεί από τον κόσμο. Ήταν πάντα οραματικό. Ο Ριμέ έχτισε την ομάδα γύρω από την ιδέα της απουσίας κοινωνικής θέσης, ως αθλητικός και λογοτεχνικός σύνδεσμος - δεν ήταν μόνο το ποδόσφαιρο, αλλά και η προώθηση της ισορροπίας μεταξύ των κοινωνικών τάξεων. Αναπτύξαμε κάποιες ιδέες που είναι πολύ καλές γιατί δεν φοβόμαστε πώς ερμηνεύεται, αυτό που θέλουμε είναι απλώς να είμαστε ειλικρινείς. Είναι πραγματικά βαθύ, δεν το προσποιούμαστε.

Δεν αγοράζουμε πολιτισμό, γιατί δεν έχουμε την πολυτέλεια, αλλά μας αρέσει να δημιουργούμε πολιτισμό. Γι' αυτό κάνουμε τα πράγματα διαφορετικά. Μια μέρα ήμουν στο Τόκιο, παίζαμε ποδόσφαιρο εκεί και είδα έναν τύπο που είχε μια πορτοκαλί φανέλα του Ερυθρού Αστέρα. Παράγαμε μόνο 20 από αυτά για την Colette, ένα κατάστημα στο Παρίσι! 

Αυτό δεν μας κάνει πλούσιους, αλλά όταν το κοιτάς και σκέφτεσαι την αγάπη και το πάθος που βάζουμε γύρω από το κλαμπ, φυσικά νιώθεις μια αίσθηση ευτυχίας μόνο και μόνο για να πεις ότι λειτουργεί, ότι μερικοί άνθρωποι συγκινούνται από αυτή την ιστορία. Η ιστορία του συλλόγου, και το πίστευα απόλυτα ακόμα και όταν ήμουν παίκτης, είναι ότι δεν αφορά μόνο την απόδοση. Φυσικά είναι σημαντικό να αποδίδουμε και να προσπαθούμε να προβιβαστούμε, θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον ποδοσφαιρικό σύλλογο για να στείλουμε ένα μήνυμα· θέλουμε να είναι καλοφτιαγμένοι πολίτες, πρέπει να δουλέψουμε το σώμα και να τροφοδοτήσουμε το μυαλό».

310 εκατομμύρια αύξηση των εμπορικών εσόδων

Τα χρήματα του Νασέρ Αλ Κελαϊφι καθιέρωσαν την Παρί στην ελίτ της Ευρώπης. Η συνεργασία που άλλαξε τα οικονομικά δεδομένα του κλαμπ ήρθε τρία χρόνια πριν με την Nike. Έγινε ο πρώτος ποδοσφαιρικός σύλλογος με εμφάνιση που έφερε το λογότυπο του «Jumpman», της θυγατρικής Air Jordan, δηλαδή. Ο στόχος της διοίκησης των Αράβων ήταν να συνδέσει την ομάδα με πολιτισμούς και κουλτούρες πέρα από το ποδόσφαιρο, όπως εξήγησε ο Φαμπιάν Αλέγκρε, διευθυντής ανάπτυξης της PSG. Ο γνωστός τραγουδιστής και ηθοποιός, Τζάστιν Τιμπερλέικ, ο ράπερ Τράβις Σκοτ και ο Λεμπρόν Τζέιμς εμφανίστηκαν με ρούχα της Παρί και σιγά σιγά η συγκεκριμένη σειρά ρούχων έγινε μόδα!

Ο επικεφαλής των social media της Παρί, περιγράφει την κατάσταση:

«Αναστατώνουμε τον κόσμο του ποδοσφαίρου, εντός και εκτός γηπέδου, με ένα μοναδικό παριζιάνικο στυλ - αυτή είναι η ιστορία που θέλουμε να πούμε».

Οι εμφανίσεις της ομάδας παρουσιάστηκαν στην εβδομάδα μόδας του Παρισίου ενώ οι παίκτες έπαιξαν σε διαφημηστικά βίντεο για ταινίες του Χόλιγουντ. Ο Αλέγκρε, υπογραμμίζει :

«Μας επέτρεψε να προσεγγίσουμε θαυμαστές που δεν ακολουθούσαν απαραιτήτως την PSG ως ποδοσφαιρικό σύλλογο, αλλά που ένιωθαν ότι το να φορούν ένα αντικείμενο από τη συλλογή ήταν ωραίο από την άποψη του τρόπου ζωής».

Το 2019 ο σύλλογος ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο πωλήσεις εμφανίσεων και πάνω από το ήμισυ της συλλογής του από την Jordan πήγε σε πελάτες εκτός Γαλλίας. Έκτοτε άνοιξαν καταστήματα στο Λός Άντζελες και στο Τόκιο.

Μετά την εξαγορά της Qatar Investment Authority, τα εμπορικά έσοδα αυξήθηκαν από 22 εκατομμύρια λίρες σε 310 εκατομμύρια σε οκτώ χρόνια, σύμφωνα με τη μελέτη του Χάρβαρντ. Ο Αλ Κελαίφι πιστεύει ότι ο σύλλογος μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο, προς «μια αξία που υπερβαίνει κατά πολύ τα 3 δις ευρώ». Θέλει η Παρί, να είναι ένα από τα τρία κορυφαία αθλητικά brand στον κόσμο και η ομάδα να είναι συνώνυμο με το Παρίσι με τον τρόπο που είναι οι Yankees συνδεδεμένοι με τη Νέα Υόρκη.