Πολύ ενδιαφέροντα τα ντοκιμαντέρ “Elegance on the move”, που μας θυμίζουν την ιστορία της Lancia. Το 3ο και τελευταίο επεισόδιο, ειδικά, είναι αφιερωμένο σε δύο εξαιρετικά σημαντικά κεφάλαια για την ιστορία της Lancia, που, φέτος ,κλείνει 115 χρόνιας ζωής: τους αγώνες ράλι και την τέχνη (https://www.youtube.com/watch?v=_eIHbk2BDzU). Ο CEO της μάρκας, Luca Napolitano, υποδέχεται τον Setgio Limone, Επικεφαλής σχεδίασης και δοκιμών της θρυλικής HF Lancia Racing Team, αλλά και τον Πρόεδρο και CEO του δημιουργικού γραφείου Armando Testa, Marco Testa, για να μιλήσουν για αυτές τις δύο πλευρές της Lancia.
Πολύ ενδιαφέροντα τα ντοκιμαντέρ “Elegance on the move”, που μας θυμίζουν την ιστορία της Lancia. Το 3ο και τελευταίο επεισόδιο, ειδικά, είναι αφιερωμένο σε δύο εξαιρετικά σημαντικά κεφάλαια για την ιστορία της Lancia, που, φέτος ,κλείνει 115 χρόνιας ζωής: τους αγώνες ράλι και την τέχνη (https://www.youtube.com/watch?v=_eIHbk2BDzU). Ο CEO της μάρκας, Luca Napolitano, υποδέχεται τον Setgio Limone, Επικεφαλής σχεδίασης και δοκιμών της θρυλικής HF Lancia Racing Team, αλλά και τον Πρόεδρο και CEO του δημιουργικού γραφείου Armando Testa, Marco Testa, για να μιλήσουν για αυτές τις δύο πλευρές της Lancia.
«Το 3ο επεισόδιο της σειράς για τα 115 χρόνια της Lancia, ξεκινά με τον κόσμο των ράλι και τις μεγάλες επιτυχίες που γεύτηκε εκεί η μάρκα, με τη Lancia Delta να έχει κατακτήσει τις περισσότερες διακρίσεις σε αυτό το χώρο από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο», σημειώνει ο κ. Napolitano. «Υπάρχει όμως ακόμα ένα πεδίο στην ιστορία μας που μιλά για τη σύνδεση της μάρκας με τις τέχνες και ιδιαίτερα τον κινηματογράφο. Ένας θρύλος που μένει ζωντανός μέχρι σήμερα και θα γιορτάσουμε όλοι μαζί στα γενέθλια της μάρκας στις 27 Νοεμβρίου.»
Ελάχιστες μάρκες έχουν καταφέρει να συνδέσουν τόσο στενά το όνομα τους με τους αγώνες ράλι, όσο η Lancia. Με 15 τίτλους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, η σκέψη αυτόματα μεταφέρεται στις δεκαετίες του 1970 και 1980, όταν θρυλικά μοντέλα όπως οι Stratos, 037 και Delta, πρωταγωνίστησαν για περισσότερα από 20 χρόνια.
«Χωρίς τη Lancia, ο χώρος τον ράλι δεν θα μπορούσε να γίνει τόσο δημοφιλής», αναφέρει ο κ. Sergio Limone, Επικεφαλής του τμήματος σχεδίασης και δοκιμών της HF Lancia Racing Team. «Η Lancia δεν κυριάρχησε απλά σε τεχνικό επίπεδο, αλλά συνολικά στο άθλημα. Καινοτόμα αυτοκίνητα, αλλά και καινοτόμες ιδέες διαχείρισης. Για παράδειγμα, πρώτη η Lancia Racing Team δοκίμασε να αλλάξει ελαστικά κατά τη διάρκεια μια ειδικής διαδρομής με στόχο να βελτιστοποιήσει τη φθορά τους, ανάλογα με την επιφάνεια του οδοστρώματος. Αυτή ήταν ακόμα μια πρωτιά. Για αυτό η Lancia αγαπήθηκε τόσο πολύ σε όλο τον κόσμο».
Οι επικεφαλής της Lancia από πολύ νωρίς κατάλαβαν την αξία αυτού του είδους των αγώνων, οι οποίοι μπορούσαν να αναδείξουν τα οδηγικά χαρίσματα των αυτοκινήτων παραγωγής. Η εμπλοκή της μάρκας με τους αγώνες ξεκινά από το πάθος του ιδρυτή της, ο οποίος ήδη τη σαιζόν 1908-1909 είχε κατακτήσει αρκετές νίκες. Τα χρόνια από τη δεκαετία του 1920 έως και τη δεκαετία του 1940, ιδιώτες κάτοχοι αυτοκινήτων της Lancia κέρδισαν σε διάφορους αγώνες αυτοκινήτου, ενώ από το 1951, χάρη στον Gianni Lancia, γιο του ιδρυτή της μάρκας και λάτρη των αγώνων, η Ιταλική μάρκα επέστρεψε επίσημα στις αγωνιστικές υποχρεώσεις. Ένα χρόνο αργότερα, ήρθε η ίδρυση της Scuderia Lancia, με έμβλημα έναν καλπάζοντα μπλε ελέφαντα, ενώ τις χρονιές 1954 και 1955 η Lancia D50 πρωταγωνίστησε στο τότε νεοσύστατο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1.
Η δεκαετία του 1960 βρίσκει τη Lancia να επιστρέφει επίσημα στα ράλι με την Lancia Racing Team και έμβλημα το μικρό κόκκινο ελέφαντα που συνοδευόταν από τα αρχικά HF (“High Fidelity”). To 1974, το ντεμπούτο της Lancia Stratos HF σηματοδοτεί το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που σχεδιάστηκε ειδικά για τους αγώνες ράλι. Μοναδικός του σκοπός να είναι ανίκητο σε κάθε επιφάνεια, χωμάτινη ή ασφάλτινη. Σχεδιασμένη από λευκό χαρτί, η Stratos HF εφοδιάστηκε –με τη σύμφωνη γνώμη του ίδιου του Enzo Ferrari- με τον V6 κινητήρα χωρητικότητας 2,4 λίτρων της Ferrari Dino. Μόνο 500 Stratos κατασκευάστηκαν, όσες ακριβώς όριζαν οι κανονισμοί του Group4. Η απόδοση και το ταπεραμέντο της επιβραβεύτηκαν με 3 συνεχόμενα Παγκόσμια Πρωταθλήματα (1974, 1974 και 1976), ενώ επίσημα αποσύρθηκε από τους αγώνες το 1978.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1983, ήταν η σειρά της Lancia Rally 037 να παραλάβει τη σκυτάλη. Όπως αναφέρει ο κ. Limone, «Η εποχή της 4κίνησης είχε ήδη ξεκινήσει, όμως η 037 –ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο- πρωταγωνιστούσε ακόμα και στις χωμάτινες επιφάνειες, με το μοναδικό αυτοκίνητο που μπορούσε να την ανταγωνιστεί να είναι το Audi Quattro. Η 037 ήταν τόσο τεχνικά ανώτερη που κίνησε τις υποψίες της ομάδας της Audi. Κατά τη διάρκεια του ράλι του Sanremo, έστειλαν έναν τεχνικό τους σε ένα από τα σημεία service της ομάδας μας. Ο τεχνικός ήρθε με ελικόπτερο ώστε να επιβεβαιώσει ότι δεν είχαμε προσθέσει και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Προφανώς δεν είχαμε και η 037 είναι το τελευταίο 2κίνητο αυτοκίνητο που κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.»
Μετά την εποχή των αυτοκινήτων Group Β με την κτηνώδη δύναμη, η Lancia έριξε στη μάχη την τετρακίνητη Delta HF 4WD. Αυτό έγινε το 1987 και για τα επόμενα 6 χρόνια, η Delta HF 4WD και στη συνέχεια οι Delta HF Integrale και Integrale 16V θα κυριαρχούσαν στη σκηνή των ράλι. Συνολικά 10 Παγκόσμιοι τίτλοι, 6 κατασκευαστών και 4 οδηγών, με 46 νίκες στους συνολικά 66 αγώνες του θεσμού που πήραν μέρος. Με λίγα λόγια, σε κάθε αγώνα ήταν πιθανότερο από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο να κερδίσει η Lancia Delta, η οποία πέρασε στην ιστορία ως το πλέον πετυχημένο μοντέλο του θεσμού.
Παράλληλα με τις επιτυχίες στους αγώνες, η Lancia πολύ γρήγορα απέκτησε στενή σχέση και με τις καλές τέχνες, με τα μοντέλα της να επιλέγονται από γνωστούς συγγραφείς και ηθοποιούς, αλλά και σκηνοθέτες για τις ταινίες τους.
Σύμφωνα με τον κ. Marco Testa, Πρόεδρο και CEO της Armando Testa, «Η Lancia διαχρονικά συνέβαλε στην προβολή της εικόνα της Ιταλίας και στη διαμόρφωση του στιλ της. Από τους δρόμους και το σινεμά, μέχρι τη μόδα και την κοινωνική ευθύνη, πάντα μετέφερε το μοναδικό της χαρακτήρα και την αξεπέραστη κομψότητα.»
Η στενή σχέση της Lancia με τον κινηματογράφο ξεκινά από τις αρχές του αιώνα, όταν μοντέλα της έπαιρναν μέρος σε παραγωγές του βωβού κινηματογράφου. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, αυτή η σχέση με την 7η τέχνη ανέβηκε σε ένα άλλο επίπεδο. Την εποχή της “La dolce vita” όπου η Ρώμη ήταν η πρωτεύουσα του σινεμά, θρυλικά ονόματα, όπως εκείνα των Claudia Cardinale, Anita Ekberg και Jean-Paul Belmondo, επέλεγαν μοντέλα της Lancia όπως οι Aurelia και Appia για τις μετακινήσεις τους. Αγαπημένο αυτοκίνητο του Marcello Mastroianni ήταν η Flaminia Coupé Super Sport Zagato, ενώ και η Brigitte Bardot δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία της Lancia, οδηγώντας την Aurelia B24, την Flaminia και αργότερα την εκθαμβωτική Flavia Convertible από την Cortina d’Ampezzo στην Κυανή Ακτή. Το ίδια εποχή, ο βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1954, Ernest Hemingway, συμφώνησε με το Αμερικανικό περιοδικό Life, να γράψει ένα χρονογράφημα για την περίοδο των ταυρομαχιών στην Ισπανία. Ο συγγραφέας αναχώρησε από τη Γαλλία με μια Aurelia B21, η οποία τον συνόδευσε στο ταξίδι που θα οδηγούσε στη συγγραφή του “The Dangerous Summer” (Το επικίνδυνο καλοκαίρι) που αναφέρεται ως το τελευταίο βιβλίου που συνέγραψε ο Αμερικανός.
Ακόμα όμως και τα νεότερα χρόνια τα μοντέλα της Lancia επιλέχθηκαν από τους κινηματογραφιστές, με τον Alain Delon να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι μιας Lancia Delta στο Pour la peau d’un flic (Για το τομάρι ενός μπάτσου) του 1981, αλλά και τις Thema και Delta να συμμετέχουν στο Rome with Love (Στη Ρώμη με αγάπη) του Woody Allen (2012). Η δημιουργικότητα, ο κομψός χαρακτήρας και η σύνδεση της μάρκας με τον κινηματογράφο, πέρασε και μέσω ιδιαίτερα ξεχωριστών διαφημιστικών ενεργειών, με διάσημους ηθοποιούς να πρωταγωνιστούν στις παραγωγές, όπως οι Catherine Deneuve, Vincent Cassel, και Harrison Ford.