Πολιτιστικά
Τετάρτη, 20 Οκτωβρίου 2021 17:08

ΣΕΑ: Το έγκλημα στο σταθμό Βενιζέλου συνεχίζεται…

Η εγκληματική πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό ενάντια στον μοναδικό αρχαιολογικό χώρο του Σταθμού Βενιζέλου, αλλά και ενάντια στο έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης συνεχίζεται,  αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

«Η φωνή της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, η πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης και η αδιάκοπη δράση τους, το σκεπτικό και η τεκμηρίωση της ισχυρής μειοψηφίας του ΣτΕ, η εγκληματική καθυστέρηση του συνόλου του έργου του Μετρό δεν στάθηκαν αρκετά για να κατανοήσει η κυβέρνηση ότι ο δρόμος που έχει επιλέξει είναι αδιέξοδος, μακριά από την ουσία του νόμου και της πολιτικής ηθικής» αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

Η ανακοίνωση του ΣΕΑ

Η εγκληματική πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό ενάντια στον μοναδικό αρχαιολογικό χώρο του Σταθμού Βενιζέλου, αλλά και ενάντια στο έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης συνεχίζεται.

Η φωνή της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, η πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης και η αδιάκοπη δράση τους, το σκεπτικό και η τεκμηρίωση της ισχυρής μειοψηφίας του ΣτΕ, το οποίο διχασμένο κατέληξε σε μια οριακή απόφαση, η εγκληματική καθυστέρηση του συνόλου του έργου του Μετρό δεν στάθηκαν αρκετά για να κατανοήσει η κυβέρνηση ότι ο δρόμος που έχει επιλέξει είναι αδιέξοδος, μακριά από την ουσία του νόμου και της πολιτικής ηθικής.

Πριν αλέκτωρ λαλείσαι, όσα ισχυρίστηκε η Αττικό Μετρό στο Συμβούλιο της Επικρατείας αποδείχθηκαν ψευδή και παραπλανητικά:

-Ισχυρίζονταν ότι η λύση της κατασκευής με απόσπαση των αρχαιοτήτων θα ήταν ταχύτερη για το έργο κι ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων θα χρειαζόταν 5,5 μήνες. Τέσσερις μήνες μετά την οριακή απόφαση του ΣτΕ, δεν μπορούν καν να δώσουν χρονοδιάγραμμα για την απόσπαση και την ανασκαφή που θα ακολουθήσει σε 1200 τμ με πυκνά αρχαιολογικά στρώματα.

-Ισχυρίζονταν ότι η λύση της κατασκευής με απόσπαση των αρχαιοτήτων θα εξασφάλιζε την παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό ως το τέλος του 2023. Τέσσερις μήνες μετά, η Αττικό Μετρό δεν έχει παρουσιάσει χρονοδιάγραμμα εργασιών για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, οι καθυστερήσεις του οποίου συμπαρασύρουν όλο το έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, τουλάχιστον ως το 2025!

-Ισχυρίζονταν ότι μετά το τέλος του 2023, η χώρα μας θα αναγκαστεί να επιστρέψει όλο το ποσό της ενωσιακής χρηματοδότησης (700 εκ. ευρώ). Τελικά η Υπουργός Πολιτισμού και ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ομολόγησαν δημόσια και επίσημα ότι αυτό δεν ισχύει, καθώς η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου ενώπιον της Κομισιόν είναι ο Μάρτιος του 2025! Πληροφορίες λένε, μάλιστα, ότι ενδέχεται να ζητηθεί και νέα παράταση του έργου, κάτι που αποκρύπτεται συστηματικά από τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

-Ισχυρίζονταν ότι η λύση της απόσπασης είναι φθηνότερη από αυτήν της κατά χώραν διατήρησης. Η Αττικό Μετρό ισχυριζόταν εγγράφως στο ΣτΕ ότι η λύση της απόσπασης θα κοστίσει τουλάχιστον 25 εκ. ευρώ λιγότερο από τη λύση της κατά χώραν διατήρησης. Τρεις μήνες μετά την οριακή απόφαση του ΣτΕ, το ΔΣ της Αττικό Μετρό ενέκρινε 4η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 45 εκ. ευρώ για αρχαιολογικές εργασίες στο σύνολο της βασικής γραμμής. Σε ό,τι αφορά στις αρχαιολογικές εργασίες του σταθμού Βενιζέλου η Αττικό Μετρό   αναγνωρίζει ότι η απόσπαση, η προσωρινή φύλαξη, η συντήρηση, η επανατοποθέτηση και η μουσειακή ανάδειξη των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου, περαιτέρω αρχαιολογική ανασκαφή στα υποκείμενα στρώματα για τη διερεύνηση παλαιότερων αρχαιολογικών φάσεων στο κυρίως τμήμα του εν λόγω Σταθμού -σε επιφάνεια 1400 τ.μ και βάθους 2,5,μ περίπου είναι ιδιαίτερα δαπανηρές εργασίες!

-Στις 12/10/2021, σύμφωνα με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, ο πρόεδρος της αναδόχου εταιρείας δήλωσε ότι για να μπορέσει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα του τέλους του 2023, θα πρέπει στο σύνολό τους οι αρχαιολογικές εργασίες (απόσπαση και ανασκαφή) να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Απρίλιο, ουσιαστικά προετοιμάζοντας το έδαφος για τη νέα καθυστέρηση και την νέα κοστολόγηση του συνόλου του έργου, που θα επιφέρει ο εγκληματικός σχεδιασμός της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό στη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η Αττικό Μετρό και η Κυβέρνηση εμπαίζουν την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, την ίδια στιγμή που διαλύουν τις μοναδικές αρχαιότητες και εκθέτουν ανεπανόρθωτα την Ελλάδα στη διεθνή κοινότητα ως μία χώρα, όπου η πολιτιστική κληρονομιά απαξιώνεται με τρόπο καταστροφικό.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει εξαντλήσει κάθε μέσο για την προστασία των αρχαιοτήτων, με τελευταία την κήρυξη απεργίας-αποχής από τις εργασίες απόσπασης και την αίτηση ακύρωσης της εγκληματικής Υπουργικής Απόφασης που εγκρίνει την απόσπαση, μαζί με άλλους φορείς, ενώπιον του ΣτΕ (εκδικάζεται στο ΣτΕ στις 3/12/2021).

Οι αποφάσεις του Συλλόγου στα θέματα αυτά υπήρξαν ομόφωνες, είναι σε ισχύ και αποτελούν καρπό διαδοχικών Γενικών Συνελεύσεων του Συλλόγου από το 2013. Η ευθύνη όσων συνετέλεσαν και συντελούν στην καταστροφή του μοναδικού μνημειακού συνόλου που αποκαλύφθηκε στο σταθμό Βενιζέλου είναι μεγάλη. Και δυστυχώς η ευθύνη αυτή καταλογίζεται και σε μέλη του Συλλόγου  που ενεργούν αντίθετα με τις νόμιμες αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης και εν γένει τους σκοπούς του Σωματείου. Υπενθυμίζεται ότι χρέος των μελών του Συλλόγου είναι η υπεράσπιση της πολιτιστικής κληρονομιάς του ελληνικού λαού έναντι οποιασδήποτε επιβολής, υποβάθμισης ή συκοφάντησης.

Πόσο μάλλον όταν το κυβερνητικό έγκλημα της καταστροφής των αρχαιοτήτων φέρνει μαζί του την περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση και την κατά 2 χρόνια καθυστέρηση όλου του έργου της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο αργά ή γρήγορα όλοι οι εμπλεκόμενοι θα κληθούν να λογοδοτήσουν.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θα συνεχίσει στο δρόμο που γνωρίζει: την υπεράσπιση μέχρις εσχάτων της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς προς όφελος όλων των πολιτών.

naftemporiki.gr