Πολιτική
Τετάρτη, 07 Μαρτίου 2007 18:29

Παπαρήγα: «Το κάθε πανεπιστήμιο θα κυνηγά τον εκάστοτε Ροναλντίνιο του κάθε κλάδου»

Σε έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κατευθυντήριες γραμμές της ευρωπαϊκής ανώτατης εκπαίδευσης, αναφέρθηκε η γ.γ. της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, στην αγόρευση της κατά τη συζήτηση του νόμου-πλαισίου για την ανώτατη εκπαίδευση στην Ολομέλεια της Βουλής.

Όπως επεσήμανε η κ. Παπαρήγα, το εν λόγω έγγραφο προκρίνει ως στόχο την «ανταγωνιστικότητα» των ευρωπαϊκών ΑΕΙ και προτρέπει σε «παροχή κινήτρων για εταιρικές σχέσεις των πανεπιστημίων με την επιχειρηματική κοινότητα», «αναγνώριση ότι οι σχέσεις των ΑΕΙ με την επιχειρηματική κοινότητα έχουν στρατηγική σημασία και αποτελούν μέρος της δέσμευσής τους να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον», «κριτική θεώρηση των διδάκτρων και των συστημάτων υποστήριξης των ΑΕΙ σε σχέση με την πραγματική αποτελεσματικότητα και ισότητά τους», «χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, περισσότερο για όσα πράττουν και όχι για ό,τι είναι», «διαφορετική βάση αξιολόγησης και χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με ενεργό ερευνητική δράση, σε σχέση με άλλα ΑΕΙ, που ενσωματώνουν φοιτητές από μειονεκτούσες ομάδες, ή προωθούν ενεργά την τοπική βιομηχανία των υπηρεσιών».

«Τι έρευνα θα γίνεται;», αναρωτήθηκε η κα Παπαρήγα, υπογραμμίζοντας ότι «η αξιολόγηση, η απόδοση των πανεπιστημίων, θα γίνεται με βάση τις συμπράξεις με τις επιχειρήσεις».

«Θα αρχίσουν τα δίδακτρα από την πάνω οροφή και θα κατεβαίνουν σταδιακά, περιορίζοντας την δωρεάν παιδεία μόνον στην "ακραία φτώχεια", η οποία όμως δεν θα τελειώνει ούτε το λύκειο», σημείωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε στο ίδιο ύφος: «Θα γίνεται διάκριση μεταξύ των πανεπιστημίων. Παραλλήλως, θα γίνεται κυνήγι εγκεφάλου, ώστε τα πανεπιστήμια να είναι σε θέση να προσελκύουν τους καλύτερους επιστήμονες και ερευνητές. Το κάθε πανεπιστήμιο θα κυνηγά τον εκάστοτε Ροναλντίνιο του κάθε κλάδου. Και εκείνο το μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας που δεν έχει πλήρη ταξική συνείδηση όσον αφορά την παιδεία, θα πέσει στη λούμπα,με ομαδοποίηση, μικρές εταιρείες, συνεργασίες. Ο ένας θα τρώει το μάτι του άλλου και μόνο στη μετάδοση γνώσης και στην ανάπτυξη της έρευνας δεν θα έχουν το μυαλό τους».

Απαντώντας, η υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου, δέχθηκε ότι το κοινοτικό έγγραφο «πράγματι δίνει κάποιες κατευθύνσεις», αλλά τόνισε ότι «τα πανεπιστήμια έχουν σχέση και με την απασχόληση, η οποία έχει σχέση και με την ανάπτυξη».

«Το έγγραφο τονίζει ότι τα ΑΕΙ πρέπει να αυτοδιοικούνται με κοινωνική λογοδοσία και περιγράφει γιατί δεν στέκονται πια ανταγωνιστικά σε σχέση με τα αμερικανικά και ιαπωνικά πανεπιστήμια», τόνισε και διερωτήθηκε:µ

«Είναι κακό τα πανεπιστήμια να μπορούν να εξασφαλίσουν μέσω της επιστημονικής γνώσης, πιο αναβαθμισμένες και υψηλές θέσεις για το λαό; Συμφωνούμε κι εμείς ότι ο κάθε πανεπιστημιακός δεν μπορεί να κάνει ό,τι θέλει με διάφορες επιχειρήσεις. Όμως, κάποιοι από τους πανεπιστημιακούς που αντιδρούν - και μάλιστα βιαίως - κάνουν πλήθος ερευνών σε διάφορα ιδρύματα και προσπορίζονται χρήματα που δεν τα διανέμουν όπως πρέπει. Εμείς τα διανέμουμε και με κανόνες».

Στην ανταπάντησή της η κ. Παπαρήγα επανέλαβε τη θέση να διανέμονται τα κοινοτικά κονδύλια της έρευνας από το υπουργείο Παιδείας με βάση έναν γενικό προγραμματισμό και να μην χρηματοδοτείται ο κάθε καθηγητής με τη δική του ομάδα. «Αυτό δεν έγινε ποτέ δεκτό. Αντίκειται στο τι λέει η ΕΕ για το πώς αξιοποιούνται τα κονδύλια. Επομένως, έχουν χαθεί κονδύλια. Δεν λέω ότι φαγώθηκαν, ότι όλοι είναι κλέφτες, αλλά έχουν χαθεί προς όφελος της βασικής έρευνας, χωρίς κριτήρια για το πού πάνε και γιατί».

«Στο νέο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, μόνον το υπουργείο Παιδείας έχει κεφάλαια για έρευνα», διευκρίνισε από την πλευρά της η κ. Γιαννάκου. «Υπάρχει μια συνεννόηση των υπουργείων Ανάπτυξης και Παιδείας για μια πρόταση για την έρευνα, αλλά τα κεφάλαια του Ευρωπαϊκού Κοινοτικού Ταμείου (420 εκ. ευρώ) θα πάνε κατευθείαν από το υπουργείο Παιδείας στα ΑΕΙ», υπογράμμισε.