Περιβάλλον
Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2021 23:46

Εκδήλωση της ΡΑΕ: «Το υδρογόνο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος»

Το υδρογόνο θα είναι μία από τις κύριες μορφές «καθαρής» ενέργειας , που μαζί με άλλες, θα συμβάλλουν στην ενεργειακή μετάβαση προς οικονομίες μηδενικών ρύπων, ενώ είναι καθοριστικό για την επίτευξη των στόχων της Συνθήκης του Παρισιού, τονίστηκε σε εκδήλωση , που διοργάνωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στην 85η ΔΕΘ με θέμα: «Η εποχή του υδρογόνου: Η μετάβαση προς μία οικονομία μηδενικών ρύπων».

Το υδρογόνο θα είναι μία από τις κύριες μορφές «καθαρής» ενέργειας , που μαζί με άλλες, θα συμβάλλουν στην ενεργειακή μετάβαση προς οικονομίες μηδενικών ρύπων, ενώ είναι καθοριστικό για την επίτευξη των στόχων της Συνθήκης του Παρισιού, τονίστηκε σε εκδήλωση , που διοργάνωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στην 85η ΔΕΘ με θέμα: «Η εποχή του υδρογόνου: Η μετάβαση προς μία οικονομία μηδενικών ρύπων».

Ευελπιστούμε να είμαστε από τους πρωτοπόρους στην Ευρώπη στην ενσωμάτωση του ρυθμιστικού πλαισίου για το υδρογόνο, δήλωσε ο πρόεδρος της ΡΑΕ Θανάσης Δαγούμας και υπογράμμισε πως δεν δημιουργούμε ρυθμιστικά εμπόδια και συνεργαζόμαστε με όλους τους φορείς ενέργειας.

«Χωρίς το υδρογόνο, συνεπικουρούμενο βέβαια και από άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, δεν είναι δυνατόν να πιάσουμε τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού» ανέφερε ο αντιπρόεδρος Α', Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Δημήτριος Ψυχογυιός και πρόσθεσε: «Νομίζω, ότι είμαστε η γενιά, η οποία θα πρέπει να πληρώσει για να κάνει αυτή τη μετάβαση προς ένα καθαρό περιβάλλον».

«Μακροχρόνια, ίσως το 2030, το υδρογόνο είναι δυνατόν να παρέχεται σε πιο ανταγωνιστικές τιμές από το φυσικό αέριο» τόνισε ο πρόεδρος Επιτροπής για την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, Παντελής Κάπρος και συνέχισε: «Θα έχουμε τις δυνατότητες να αρχίσει η υποκατάσταση, το ξεκίνημα των συνθετικών καυσίμων στο πλαίσιο της απανθρακοποίησης, για τα αεροπλάνα, τα μεγάλα οχήματα, κ.α. Πρώτη ύλη, θα είναι το υδρογόνο για τα πράσινα καύσιμα, θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος».

Ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης σημείωσε ότι ΠΚΜ διεκδικεί να γίνει κόμβος παραγωγής υδρογόνου, λόγω της προοπτικής απολιγνιτοποίησης, ώστε να κινηθεί στα επόμενα χρόνια με «ένα διαφοροποιημένο παραγωγικό μοντέλο, που να βασίζεται σε καθαρές τεχνολογίες», αλλά και, ταυτόχρονα, «να επιβεβαιώνει τη βούληση, η Δυτική Μακεδονία να παραμείνει η ενεργειακή καρδιά της χώρας». Αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Λευκός Δράκος» με το οποίο η περιφέρεια διεκδικεί τη μετάβαση σε έργα τεχνολογίας υδρογόνου και πρόσθεσε : «Μπορούμε να το ενσωματώσουμε στην τοπική μας οικονομία μας και να στρέψουμε το ενδιαφέρον σε αυτές τις τεχνολογίες. Και μέσα από το Σχέδιο Διοίκησης Αναπτυξιακής Μετάβασης με ένα σχεδιασμό επαγγελματικού προσανατολισμού, επανακατάρτισης και επανεκπαίδευσης, εκμεταλλευόμενοι τη δέσμευση του πρωθυπουργού ότι θα δοθούν ισχυρά κίνητρα» είπε ο κ. Κασαπίδης.

«Για την Ελλάδα το υδρογόνο αποτελεί μια ενεργειακή πρόκληση, αναβαθμίζει τη γεωπολιτική θέση της χώρας» τόνισε ο συντονιστής της Εθνικής Επιτροπής Υδρογόνου, του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Κωνσταντίνος Παπαλουκάς . Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στη ναυτιλία και στις προοπτικές της στον τομέα αυτό και πρόσθεσε: «Με μια ισορροπημένη εθνική στρατηγική, που να ταιριάζει στη χώρα, η Ελλάδα θα αποτελέσει υπόδειγμα και για άλλες χώρες». Υπογράμμισε, ότι ο σχεδιασμός της επιτροπής θα εμπεριέχει «έναν οδικό χάρτη» που θα καλύπτει όλο το φάσμα των ενδιαφερόντων αυτής της προωθημένης τεχνολογίας υδρογόνου και μίνι οδικούς χάρτες, ανά κατηγορία, σε διαφορετικούς τομείς, μεταφορές, βιομηχανία, κλιματικά έργα - τα οποία θα δώσουν το στίγμα στους επενδυτές- τεχνολογία και έρευνα και θα περιλαμβάνει και την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του κοινού. «Σε πολύ χρονικό διάστημα, σε εννιά μήνες, καταφέραμε να έρθουμε σε επαφή με πολλούς ενδιαφερόμενους, που λειτουργούν ως επιταχυντές για την προώθηση αυτής της τεχνολογίας στη χώρα, υπήρξαν είκοσι προτάσεις. Αυτή η προσπάθεια αγκαλιάστηκε από την κυβέρνηση οριζόντια, πέντε έργα που προκρίθηκαν, (στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος- ΥΔΡΟΓΟΝΟ (IRCEI). ) τα οποία καλύπτουν ένα σημαντικό φάσμα της αλυσίδας υδρογόνου».

Στη λίστα του Σημαντικού Έργου Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (ΙPCEI) «Υδρογόνο» και τα έργα τα οποία περιέχει αναφέρθηκε γενικός γραμματέας Hydrogen Europe, Γιώργος Χατζημαρκάκης, σημειώνοντας το ενδιαφέρον που επιδεικνύουν πολλές χώρες, όπως και η Ελλάδα. «Είναι δύο τομείς έργων, στον ένα βρίσκονται έργα τεχνολογίας και καινοτομίας, ηλεκτρολύτες, καύσιμα αποθήκευση, ικανότητα παραγωγής, κτλ. και συμπεριλαμβάνονται πενήντα οκτώ έργα από δεκαπέντε χώρες, τα τρία ελληνικά. Στο άλλο τομέα περιλαμβάνονται εβδομήντα έργα από δεκαέξι χώρες, τα δύο ελληνικά». 

Ο διευθυντής Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Χρηματιστήριο Ενέργειας, Βασίλης Γκουντής αναφέρθηκε στις προοπτικές της αγοράς υδρογόνου. «Εκτιμάται ότι το 2050 θα είναι μια αγορά περί τα 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, όλων των τύπων, μπλε, πρασίνου, ή γκρι, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει μια τιμολόγηση. Πολλές στρατηγικές αναπτύσσονται ταχύτατα, ωστόσο, σε αυτή την προοπτική».

«Το υδρογόνο μπορεί να γίνει μέρος μιας σταθερής και ομαλής τροφοδοσίας ενέργειας στο μέλλον» τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ ΑΕ, Maria Rita Galli . Σημείωσε ότι ο ΔΕΣΦΑ υιοθετεί πρακτικές που οδηγούν «σε ένα μέλλον απανθρακοποίησης και αγοράς καθαρής ενέργειας».

Ο διευθύνων Σύμβουλος, Advent Technologies. Βασίλης Γρηγορίου υπογράμμισε ότι αυτή τη στιγμή παγκοσμίως «τρέχουν» 228 προγράμματα, με τα 126 από αυτά να εξελίσσονται στην Ευρώπη, η οποία ηγείται της «κούρσας» σε αυτόν τον τομέα και συνέχισε : «Μετά από κάποια χρόνια, ανάλογα με την αγορά και τη γεωπολιτική κατάσταση θα υπάρχουν και διάφορα καύσιμα, κάποια από αυτά αναπτύσσονται, θα δούμε πως θα εξελιχθεί το υδρογόνο, η ηλεκτρόλυση, κτλ. Η συζήτηση για το υδρογόνο ξεκινά από την επιδίωξη να πάμε σε καύσιμα χωρίς ρύπους, ασχέτως της απόδοσης του».

Ο διευθυντής Νέων Τεχνολογιών και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας των ΕΛΠΕ Σπύρος Κιαρτζής τόνισε ότι το υδρογόνο σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως στη βιομηχανία και πολύ λιγότερο, σχεδόν καθόλου, στη χώρα μας, στους άλλους δύο τομείς στους οποίους μπορεί να χρησιμοποιηθεί , δηλαδή, στις μεταφορές και στη θέρμανση. «Τα δύο τρίτα παραγωγής και κατανάλωσης υδρογόνου στη χώρα μας και σε άλλες χώρες, είναι στα διυλιστήρια, στην πετρελαϊκή βιομηχανία. Ότι καταναλώνεται είναι ότι παράγεται στη βιομηχανία» είπε ο κ. Κιαρτζής και αφού σημείωσε ότι η εταιρία συμμετέχει στο πρόγραμμα «White Dragon", συνέχισε: «Το πράσινο υδρογόνο θα ήταν ιδανικό καύσιμο, αλλά δεν υπάρχει σήμερα κάποιο , διυλιστήριο, που μπορεί να το κάνει, εννοώ, σε ποσότητα. Για αυτό κατευθυνόμαστε στο μπλε υδρογόνο, δεσμεύει πολλαπλάσιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα. Το διυλιστήριο της Ελευσίνας των ΕΛΠΕ είναι ένα πρότυπο ενεργειακής μετάβασης στην Ελλάδα».

Ο εκπρόσωπος του έργου «White Dragon» Νικόλαος Ντάβος υπογράμμισε την πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Γ. Κασαπίδη να συστήσει ομάδα εργασίας και διεκδίκησης της ένταξης της περιοχής στη λίστα του Σημαντικού Έργου Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος- ΥΔΡΟΓΟΝΟ (IRCEI). «Στις 17 Δεκεμβρίου του 2020 οι κυβερνήσεις της Ε.Ε. συμφώνησαν και ξεκίνησε η διαδικασία για την αξιοποίηση τεχνολογιών υδρογόνου και τέθηκαν οι ευρωπαϊκοί στόχοι. Αυτό αποτελεί και μια μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα μας. Θα δημιουργηθεί μια κοιλάδα καθαρών τεχνολογιών στη Δ. Μακεδονία».

Ο επικεφαλής της διεύθυνσης Εναλλακτικών Καυσίμων και Ανανεώσιμης Ενέργειας της , Motor Oil, Γιώργος Μιτκίδης, σημείωσε ότι η προσπάθεια δημιουργίας μιας καινούργιας αγοράς ξεκινά το 2023-24 στο πεδίο και είναι στο πλάνο της εταιρίας ως παρόχου, η οποία επίσης μετέχει στο πρόγραμμα "White Dragon".

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Σωληνουργεία Κορίνθου, Ηλίας Μπεκίρος υπογράμμισε ότι το υδρογόνο δε λειτουργεί ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά με το ρεύμα, τονίζοντας ότι οι αγωγοί υδρογόνου δεν είναι κάτι καινούργιο,καθώς 235.000 χιλιόμετρα δικτύου έχουν αναπτυχθεί στην Ε.Ε. και συνέχισε : «Θεωρούμε ότι είναι απολύτως απαραίτητη η χρησιμοποίηση του δικτύου του φυσικού αερίου για να πάμε εύκολα στην αξιοποίηση του υδρογόνου, είτε σε μίξη με το φυσικό αέριο, είτε μόνο του, ώστε να γίνει με τον πιο ασφαλή και τον πιο οικονομικό τρόπο». Πρόσθεσε, βέβαια, ότι πρέπει να υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο όπως είπε, καλύπτει η ΡΑΕ , αλλά και τα οικονομικά δεδομένα για να αναπτυχθεί η αγορά υδρογόνου.