Κοινωνία
Σάββατο, 11 Σεπτεμβρίου 2021 09:37

Τα σχολεία ανοίγουν

Τη Δευτέρα ξεκινούν τα σχολεία. Πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στο Υπουργείο Παιδείας για την έγκαιρη προετοιμασία, ώστε την 13η Σεπτεμβρίου να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους. Χρειάστηκε να γίνουν υπερβάσεις για να τρέξουν οι διαδικασίες, κάτι που είναι πολύ δύσκολο όταν έχεις ένα πολύπλοκο και δυσκίνητο μηχανισμό να κινητοποιήσεις.

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]www.stadiodromia.gr

Τη Δευτέρα ξεκινούν τα σχολεία. Πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στο Υπουργείο Παιδείας για την έγκαιρη προετοιμασία, ώστε την 13η Σεπτεμβρίου να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους. Χρειάστηκε να γίνουν υπερβάσεις για να τρέξουν οι διαδικασίες, κάτι που είναι πολύ δύσκολο όταν έχεις ένα πολύπλοκο και δυσκίνητο μηχανισμό να κινητοποιήσεις.

Το δράμα που παιζόταν κάθε Σεπτέμβριο ήταν να γίνουν οι τοποθετήσεις των μετατιθέμενων και των αποσπασμένων, μετά να γίνουν οι τοποθετήσεις των νεοδιόριστων (όταν γίνονταν διορισμοί) και μετά να μετρηθούν τα κενά για να αρχίσουν να προσλαμβάνονται αναπληρωτές σε δόσεις. Όλα αυτά έφτασαν σε ακραίο σημείο στα χρόνια της κρίσης με αποτέλεσμα να φτάνουν τα σχολεία στο οριστικό πρόγραμμα γύρω στα Χριστούγεννα. Το πιο ακραίο που έχω δει είναι να φθάνει Φεβρουάριος για το οριστικό πρόγραμμα.

Όλο αυτό γινόταν διότι οι διαδικασίες ξεκινούσαν 1η Σεπτεμβρίου, μόλις γυρνούσαν όλοι από τις διακοπές και έπρεπε μέχρι τις 11/9, που ξεκινούν τα σχολεία, να ολοκληρωθούν, πράγμα αδύνατο, αλλά και αδιάφορο για τους διοικούντες την εκπαίδευση, αφού δεν έκαναν τίποτα για να λύσουν το πρόβλημα. Έτσι τα παιδιά ξεκινούσαν με όσους εκπαιδευτικούς είχαν διαθέσιμους και με, συνήθως, 4-5 ώρες διδασκαλίας την ημέρα. Μέχρι να γεμίσει το πρόγραμμα και να φτάσουν στα επτάωρα πέρναγε καιρός. Οι ώρες διδασκαλίας που χάνονταν ήταν χιλιάδες, αλλά κανείς δε νοιαζόταν.

Και φέτος το Υπουργείο Παιδείας αποφασίζει να είναι όλοι στις θέσεις τους την 1η Σεπτέμβρη. Και το υλοποίησε αποδεικνύοντας ότι γίνεται αν το θέλεις, δεν φταίει ο συγκεντρωτισμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αλλά απλά δεν ήθελαν ή δεν μπορούσαν τόσες δεκαετίες τώρα, με ελάχιστες εξαιρέσεις κάποιες χρονιές που και άλλοι έβαλαν τον ίδιο στόχο και σε μεγάλο βαθμό τον υλοποίησαν.

Χρειάστηκε να γίνουν πρωτοποριακές κινήσεις όπως οι διορισμοί των νέων εκπαιδευτικών στις 10 Αυγούστου, κάτι που έγινε για πρώτη φορά και έχει μισθολογικό κόστος, ώστε να ολοκληρωθούν εγκαίρως οι διαδικασίες. Ακόμη οι αναπληρωτές γνώριζαν την 1η Σεπτεμβρίου το σχολείο της τοποθέτησής τους μέσα από ψηφιακές διαδικασίες πρόσληψης, κατανομής σε σχολεία και κατάρτισης των συμβάσεών τους για πρώτη φορά στα χρονικά της εκπαίδευσης.

Ο στόχος να είναι οι καθηγητές και τα βιβλία στις θέσεις τους επετεύχθη. Το αποτέλεσμα θα είναι τα μαθήματα να αρχίσουν στην ώρα τους και το πρόγραμμα των μαθητών να μην αλλάζει συνεχώς. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Μιλάμε για πράγματα που θα ήταν αυτονόητα για μια κανονική χώρα, αλλά, δυστυχώς, όχι για την Ελλάδα του 21ου αιώνα.

Φέτος είναι πιο έντονη από κάθε άλλη φορά η ανάγκη να μη χαθεί καμία ώρα, διότι πρέπει να καλυφθούν τα μεγάλα κενά που προέκυψαν από την τηλεκπαίδευση, πριν ξεκινήσει η φετινή ύλη. Τα παιδιά που θα δώσουν Πανελλαδικές φέτος δεν έχουν καμία εμπειρία εξετάσεων και έχουν πάρα πολλά κενά. Δεν είναι ελληνικό το φαινόμενο· είναι παγκόσμιο. Γι’ αυτό πολλές χώρες εκπονούν προγράμματα κάλυψης των κενών. Οι μαθητές της Α και Β Λυκείου θα έχουν να αντιμετωπίσουν και την τράπεζα θεμάτων. Το πρόβλημα είναι ότι οι μαθητές δεν γνωρίζουν τι δεν γνωρίζουν. Λογικό είναι, αλλά αγνοώντας το μέγεθος της άγνοιάς τους είναι χαλαροί. Οι καθηγητές τους τραβάνε τα μαλλιά τους διαπιστώνοντας τι δεν γνωρίζουν και είναι εξαιρετικά δύσκολο να πείσεις ένα μαθητή για το μέγεθος της άγνοιάς του.

Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία με τον κορονοϊό είναι το επόμενο ερώτημα. Η αλήθεια είναι ότι όσο αυξάνονται τα κρούσματα μειώνονται τα προληπτικά μέτρα για τη μη μετάδοση του ιού στα σχολεία. Στην πρώτη φάση της πανδημίας το Μάιο του 2020, τα τμήματα έσπασαν στα δύο. Το Σεπτέμβριο του 2020 τα τμήματα λειτούργησαν με όλους τους μαθητές ταυτόχρονα και έκλειναν όταν υπήρχε κρούσμα. Το αποτέλεσμα δεν ήταν το αναμενόμενο. Τα σχολεία έκλεισαν για 6 μήνες δημιουργώντας πολύ μεγάλο πρόβλημα σε μαθητές και γονείς. Τώρα τα τμήματα θα είναι και πάλι σε πλήρη σύνθεση και θα κλείνουν μόνο αν προσβληθεί από τον ιό πάνω από το 50% των μαθητών. Νομίζω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση όπου τα παιδιά είναι ανεμβολίαστα, αφού δεν υπάρχει σχετική οδηγία και η μετάλλαξη Δέλτα χτυπά και τα παιδιά. Το Υπουργείο Παιδείας δείχνει αποφασισμένο να λειτουργήσουν τα σχολεία πάση θυσία. Ο στόχος είναι σωστός, δεν το συζητάμε. Η τηλεκπαίδευση δημιούργησε μεγάλα προβλήματα. Ο τρόπους λειτουργίας των σχολείων, όμως, ίσως δημιουργήσει προβλήματα. Να δούμε αν θα λειτουργήσουν τα πράγματα έτσι ή θα έχουμε σε λίγο κλειστά σχολεία. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ευχηθούμε να πάνε όλα καλά.