Κόσμος
Πέμπτη, 15 Μαρτίου 2007 18:15

Ο «ορθόδοξος αγωγός» δεν ανησυχεί την Τουρκία

«Η ιστορία του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, στον οποίο ο ρωσικός Τύπος αναφέρεται γράφοντας ότι "η Ρωσία παρακάμπτει την Τουρκία στις εξαγωγές πετρελαίου", ανάγεται σε πολλά χρόνια πριν. Οι πρώτες συνομιλίες είχαν γίνει το 1988 στο Βελιγράδι, στη Βαλκανική Διάσκεψη. Από τότε, ο αγωγός αυτός πέρασε από διάφορα στάδια...

Την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης εμείς (σημ. στην Τουρκία), εν αντιθέσει με το ρωσικό Τύπο, δεν την βλέπουμε ως "παράκαμψη της Τουρκίας", αλλά ως έναν αγωγό που θα ελαττώσει, ως ένα βαθμό, την επικίνδυνη κινητικότητα των Στενών, δεδομένου ότι από τα Στενά διέρχονται ετησίως περίπου 150 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου (2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως).

Στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα διοχετευτούν 35 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου (εάν χρειασθεί, θα μπορεί να φθάσει στα 50 εκατομμύρια τόνους). Με τον τρόπο αυτό αναμένεται ότι τα Στενά θα ανασάνουν λίγο. Βεβαίως, εφόσον η Ρωσία δεν αυξήσει την παραγωγή της.

Εχετε, ωστόσο, ακούσει για τον σχεδιασμό ΑΜΒΟ; Εν ολίγοις, ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, ο επονομαζόμενος και "ορθόδοξος αγωγός", αφού και οι τρεις χώρες που συμμετέχουν είναι ορθόδοξες, δεν αποτελεί απειλή για την Τουρκία από στρατηγική και οικονομική άποψη. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η Αγκυρα δεν διαμαρτυρήθηκε. Ομως, η Αμερική προσπάθησε πάρα πολύ να ματαιώσει τον αγωγό αυτό. Γιατί; Επειδή η πλευρά αυτή είχε έναν άλλο σχεδιασμό: Θα άρχιζε και πάλι από το Μπουργκάς, θα περνούσε από τα Σκόπια και θα κατέληγε στο αλβανικό λιμάνι της Αυλώνας. Το κόστος κατασκευής του αγωγού αυτού θα έφθανε στο 1 δισ. δολάρια, θα είχε μήκος 900 χιλιόμετρα και η ετήσια δυναμικότητά του θα έφθανε τα 40 εκατομμύρια τόνους (αργότερα, η δυναμικότητά του θα έφθανε τα 50 εκατομμύρια τόνους).

Για το σκοπό αυτό, πριν από 11 χρόνια ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη μια εταιρεία, υπό την ηγεσία της Halliburton Energy (είναι η εταιρεία στην οποία συμμετέχει και ο σημερινός αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Dick Cheney και την οποία διηύθυνε επί 15 χρόνια) με την επωνυμία «Albanian – Macedonian – Bulgarian Oil Pipeline Corp» (ΑΜΒΟ), και σχεδιάστηκαν τα εξής:

Τον Ιούνιο 1999, αμέσως μετά το βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας, ο αμερικανικός στρατός ιδιοποιήθηκε μια έκταση 500 στρεμμάτων στα Νοτιοδυτικά του Κοσόβου. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ίδρυσε εκεί μια βάση, η οποία αποτελείται από 300 κτίσματα: Τη βάση "Bondesteel". Είναι ένα από τα δύο ανθρώπινα έργα που φαίνονται από το διάστημα (το άλλο είναι το σινικό τείχος). Τα σχέδια της κατασκευής της είχαν ετοιμασθεί μήνες πριν πέσουν οι πρώτες βόμβες στο Βελιγράδι. Η βάση αυτή απέχει μόλις λίγα χιλιόμετρα από τη διαδρομή του αγωγού Μπουργκάς – Αυλώνας. Εξάλλου, το καθήκον της είναι η προστασία του αγωγού αυτού.

Οταν έπεφταν οι βόμβες στη Γιουγκοσλαβία, ο υπουργός Ενέργειας του Προέδρου Κλίντον, Bill Richardson, είχε πει: "Η στρατηγική μας στα Βαλκάνια είναι να διασφαλίσουμε τις περιοχές από τις οποίες θα διέλθουν αγωγοί".

Ας μην μακρηγορούμε: Η Αλβανία, η Βουλγαρία και τα Σκόπια υπέγραψαν πριν από ενάμισι μήνα τη συμφωνία για τον αγωγό Μπουργκάς – Αυλώνας. Αυτόν το σχεδιασμό πρέπει να φοβόμαστε. Διότι ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα μεταφέρει τα ρωσικά πετρέλαια. Ο αγωγός όμως Μπουργκάς - Αυλώνας θα μεταφέρει τα πετρέλαια της Κασπίας. Δηλαδή, θα είναι ανταγωνιστικός στον αγωγό Μπακού - Τιφλίδας - Τσεϊχάν.

Θα το δείτε, "η μητέρα των κρίσεων" μεταξύ Τουρκίας - Αμερικής θα ξεσπάσει αν υλοποιηθεί, ή όταν υλοποιηθεί, το έργο του αγωγού Μπουργκάς - Αυλώνας, το οποίο αποβλέπει στην υπονόμευση του στόχου της Τουρκίας να καταστεί ενεργειακή γέφυρα...»

Πηγή: Sabah, Δελτίο Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης