Αφιερώματα
Παρασκευή, 10 Σεπτεμβρίου 2021 04:30

Πόλη της καινοτομίας η Θεσσαλονίκη

Τον διπλό στόχο του, η Θεσσαλονίκη να αναδειχθεί σε πόλη καινοτομίας και να εισέλθει δυναμικά στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, περιγράφει, σε συνέντευξή του στην ειδική έκδοση της «Ν», ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Συνέντευξη στον Γιώργο Χατζηλίδη

Τον διπλό στόχο του, η Θεσσαλονίκη να αναδειχθεί σε πόλη καινοτομίας και να εισέλθει δυναμικά στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, περιγράφει, σε συνέντευξή του στην ειδική έκδοση της «Ν», ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Συμπληρώνοντας δύο χρόνια στον δημαρχιακό θώκο, ο κ. Ζέρβας προχωρά σε έναν μίνι απολογισμό των πεπραγμένων της διοίκησής του, αναφέρεται στις δράσεις στήριξης της επιχειρηματικότητας που αναλαμβάνει ο δήμος εν μέσω της πανδημίας και παραθέτει τα βασικότερα νέα έργα και αναπλάσεις που σχεδιάζει για την πόλη. 

Κλείνοντας δύο χρόνια στη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, για ποιους τομείς είστε ευχαριστημένος από το έργο που έχει παραχθεί, πού εντοπίζετε υστερήσεις;

«Ασχοληθήκαμε από την πρώτη μέρα της θητείας μας με εξαιρετική αποφασιστικότητα στην επίλυση των πολλών προβλημάτων της πόλης. Και καταφέραμε να προχωρήσουμε τον πολύπλευρο σχεδιασμό μας, παρά τις δυσκολίες από τις επιτακτικές ανάγκες της πανδημίας. Δίνουμε έμφαση στις υποδομές και στις αναπλάσεις δημοσίου χώρου: Του άξονα της Αριστοτέλους, της πλατείας Διοικητηρίου, τους στάβλους Παπάφη, την κατασκευή του deck στην παλιά Παραλία, του υπόγειου parking στην πλ. Ελευθερίας, τη διάνοιξη της Αγίου Δημητρίου προς Γρ. λαμπράκη, την ανάπλαση στο Καπάνι και στη Δημ. Γούναρη. Μαζί με τα μεγάλα έργα της πόλης όπως η εξωτερική περιφερειακή, η ανάπλαση της ΔΕΘ και του γηπέδου της Τούμπας. Ενώ παράλληλα έχει γίνει πολύ σημαντική δουλειά στην καθαριότητα, στην αναβάθμιση του οδικού δικτύου, στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος (οδός Αγγελάκη), των ηλεκτρονικών συναλλαγών καθώς και σε αυτά της σχολικής στέγης. Διεκδικήσαμε και βρήκαμε χρηματοδοτικά εργαλεία για μεγάλες παρεμβάσεις, υποστηρίξαμε πολιτικά και διοικητικά όλα τα μεγάλα project της πόλης (δημόσια και ιδιωτικά) και είμαστε στην αρχή ενός εκτεταμένου προγράμματος ασφαλτοστρώσεων, αναπλάσεων και φωτισμού γειτονιών. Υστερήσαμε σε τομείς που οι περιορισμοί της πανδημίας δεν επέτρεψαν την παραγωγή έργου. Θα ήθελα επίσης να υπήρχε τρόπος να παρακάμψουμε την γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις που φέρνει σε πολλές διαδικασίες. Υπάρχουν πολλοί στο διοικητικό μηχανισμό που απολαμβάνουν τη διαδικασία και όχι την ολοκλήρωση ενός έργου».

Ποια είναι οι νέες αναπλάσεις/έργα που προγραμματίζετε και ποια τα σχετικά χρονοδιαγράμματα;

«Μουσείο Ολοκαυτώματος: δώσαμε λύση στο πρόβλημα των οικοπέδων παραχωρώντας επιπλέον έκταση 10 στρεμμάτων ξεκινούν οι μελέτες και πιστεύω πως μέσα στο 2022, θα προχωρήσουμε επιτέλους στη δημοπράτηση και κατασκευή του έργου.

Ανάπλαση Αριστοτέλους: ολοκληρώθηκε διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός και το 2022 θα έχουμε τη δυνατότητα να προκηρύξουμε το έργο, 2023 με 2024 θα έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση.

Deck παλιάς παραλίας: βρισκόμαστε στη φάση πρόδρομων μελετών, μέσα στο 2022 θα είμαστε στην τελική φάση και ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2024.

Πλατεία Διοικητηρίου: εκπονούνται οι αρχιτεκτονικές και η στατική μελέτη σε συνεργασία με την «Εγνατία Οδό» και μέσα στο 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, με την προοπτική το 2024 - 2025 να έχουμε επιτέλους τη νέα πλατεία

Πλατεία Ελευθερίας:άμεση αφαίρεση λαμαρίνων, ανάδειξη αναδόχου το 2022 με στόχο μετέπειτα κατασκευή υπόγειου parking αλλά και ισόγειας πλατείας.

Στάβλοι Παπάφη:μέσα στο 2021 ολοκληρώνονται οι μελέτες και το 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός

Καπάνι και Δ. Γούναρη: για το πρώτο υπάρχει ανάδοχος - για το δεύτερο μέχρι τέλος του χρόνου

Αναπλάσεις και ασφαλτοστρώσεις γειτονιών: έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις και από Σεπτέμβριο ξεκινούν τα μηχανήματα». 

Με ποιους τρόπους ο Δήμος Θεσσαλονίκης στηρίζει την επιχειρηματικότητα στην πόλη γενικότερα αλλά και ειδικότερα εν μέσω της πανδημίας;

«Μειώσαμε δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τα δημοτικά τέλη κατά 12,5%, οριζόντια για όλους, κατά 80% για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από την κατασκευή του μετρό, προχωρήσαμε άμεσα σε δέσμη μέτρων οικονομικής ελάφρυνσης με απαλλαγές, παρατάσεις, αναστολές πληρωμών. Παραχωρήσαμε ατελώς κοινόχρηστο χώρο στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και σε δεύτερο χρόνο ψηφίσαμε νέα κανονιστική για την καλύτερη ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στον κοινόχρηστο χώρο. Μέχρι τις 31.12.2020 κατατέθηκαν 1.300 αιτήσεις απαλλαγής από επιχειρήσεις που ανέστειλαν υποχρεωτικά τη λειτουργία τους. Με την αίτηση μηδενίστηκαν τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού για το χρονικό διάστημα ισχύος του lockdown. Κινηθήκαμε στα όρια των οικονομικών δυνατοτήτων του δήμου χωρίς δεύτερες σκέψεις, καθώς η διατήρηση του επιχειρηματικού ιστού της πόλης αποτελεί για εμάς πρώτιστη σημασία. Στήριξη που μεταφράζεται σε θέσεις εργασίας και σε εισόδημα για χιλιάδες εργαζόμενους σε κλάδους που στη Θεσσαλονίκη είχαν και έχουν μεγάλη σημασία. Σημαντική παράμετρος ότι σε κάθε μας βήμα ακούμε τη φωνή και συνεργαζόμαστε με τον εμπορικό και επιχειρηματικό κόσμο της πόλης - Εμπορικό Σύλλογο, Επιμελητήρια».

Πώς μπορεί η Θεσσαλονίκη να μπει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να διεκδικήσει μερίδιο από την τουριστική πίτα στη μετα-πανδημική περίοδο;

«Στρατηγική επιδίωξή μας είναι η διαφοροποίηση του προορισμού σε σχέση με τον ανταγωνισμό και η ανάδειξη της πόλης μέσα από την πολιτιστική και ιστορική της διάσταση. Θέλουμε να προωθήσουμε όλες τις μορφές θεματικού τουρισμού, ώστε να καθιερωθεί η Θεσσαλονίκη ως προορισμός 365 μέρες τον χρόνο. Σε αυτήν την προσπάθεια θα διοργανώσουμε mega events με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών. Με πολιτιστικές και αθλητικές διοργανώσεις, διαφημίζουμε τη Θεσσαλονίκη και ενισχύουμε το rebranding της. Πέρα από αυτά όμως συμμετέχουμε ενεργά σε κάθε πρωτοβουλία που γίνεται όπως αυτή με την εταιρεία Marketing Greece, συμμαχώντας με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Οργανισμό Τουριστικής Προβολής & Marketing Ν. Θεσσαλονίκης και Ν. Χαλκιδικής, την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, την AEGEAN, την Fraport Greece, με τη στρατηγική κατεύθυνση του ΕΟΤ. Τέλος, ακόμη και για τον τουρισμό μείζον ζήτημα είναι οι ίδιες οι υποδομές της πόλης. Ό,τι απασχολεί τον κάτοικο ταλαιπωρεί και τον επισκέπτη. Συγκοινωνία, καθαριότητα, αστικό περιβάλλον, ηχορύπανση, ασφάλεια βρίσκονταν στις απαντήσεις πολλών επισκεπτών σε έρευνες αξιολόγησης της πόλης - και εκεί δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη σημασία στην πολιτική μας».

Έχετε δηλώσει ότι θέλετε η Θεσσαλονίκη του 2030 να είναι το νέο Τελ Αβίβ, προσελκύοντας επενδύσεις στους τομείς της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο φιλόδοξος στόχος και πώς σχεδιάζει να συμβάλει ο δήμος προς αυτήν την κατεύθυνση;

«Δεν το λέω εγώ. Μου το αναφέρουν σημαντικοί επενδυτές από το εξωτερικό που επιλέγουν ήδη την πόλη μας! Και εμείς πιστεύουμε σ αυτήν την προοπτική και συμβάλλουμε επενδύοντας στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης και προσθέτοντας νέα. Δημιουργήσαμε το Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού με τη Cisco, σχεδιάζουμε και επενδύουμε μετατροπή της πόλης σε smart city, συνεργαζόμαστε με όλους τους φορείς και τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της πόλης ενισχύοντας τις προσπάθειές τους και μέσω του ΟΚ!Τhess συμβάλλουμε στη μεγέθυνση του Οικοσυστήματος της Νεοφυούς Επιχειρηματικότητας όσο και την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής θεσμικών φορέων, μεγάλων εταιρειών και επενδυτικών κεφαλαίων, που δημιουργεί προϋποθέσεις ανάδειξης της καινοτομίας στην πόλη. Η Θεσσαλονίκη έχει την ιδανική θέση και το ιδανικό μέγεθος για να αναδειχθεί σε πόλη της καινοτομίας. Έχει πολυπολιτισμική παράδοση, έχει πλεονεκτική γεωγραφική θέση ως πύλη των ανερχόμεων νότιων Βαλκανίων, έχει εξαιρετικό επιστημονικό δυναμικό που προέρχεται από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της πόλης. Αποτελεί έτσι τη βάση νέων, δημιουργικών και καινοτόμων δραστηριοτήτων. Ήδη παγκόσμιες εταιρείες που διακρίνονται διεθνώς η Pfizer, η CISCO, η Deloitte τοποθετούνται στρατηγικά στη Θεσσαλονίκη και αυτό είναι ψήφος εμπιστοσύνης. Η Θεσσαλονίκη είναι ήδη στα ραντάρ των διεθνών επενδυτών. Η διοίκησή μας συμβάλλει ήδη στον μέγιστο βαθμό με τη διευκόλυνση κάθε επένδυσης αλλά και με την ολοκλήρωση των υποδομών που κάνουν ελκυστικότερη την πόλη μας».