Ο μηχανισμός που επιτρέπει σήμερα στον αμερικανικό στρατό να χρησιμοποιεί αεροπλάνα της γραμμής για τον απεγκλωβισμό των ανθρώπων που εγκαταλείπουν το Αφγανιστάν, χρησιμοποιήθηκε μόλις δύο φορές κατά το παρελθόν από το 1951 που δημιουργήθηκε: το 1990-1991 κατά τη διάρκεια του πολέμου του Κόλπου και το 2003 κατά τη διάρκεια της εισβολής στο Ιράκ.
Ο μηχανισμός που επιτρέπει σήμερα στον αμερικανικό στρατό να χρησιμοποιεί αεροπλάνα της γραμμής για τον απεγκλωβισμό των ανθρώπων που εγκαταλείπουν το Αφγανιστάν, χρησιμοποιήθηκε μόλις δύο φορές κατά το παρελθόν από το 1951 που δημιουργήθηκε: το 1990-1991 κατά τη διάρκεια του πολέμου του Κόλπου και το 2003 κατά τη διάρκεια της εισβολής στο Ιράκ.
Η εφεδρεία αεροσκαφών πολιτικής αεροπορίας (Civil Reserve Air Fleet /CRAF) επιτρέπει στο υπουργείο Άμυνας να χρησιμοποιεί αεροπλάνα ιδιωτικών αερογραμμών όταν δεν επαρκούν οι δυνατότητες του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας.
Είναι "ένα πρόγραμμα συνεργασίας και εθελοντισμού" στο οποίο μετέχουν τα υπουργεία Μεταφορών, Άμυνας και η βιομηχανία αμερικανικών αερομεταφορέων πολιτικής αεροπορίας, "σε μια σύμπραξη που αποσκοπεί στην αύξηση της ικανότητας των αεροσκαφών του υπουργείου Άμυνας κατά τη διάρκεια κρίσης που συνδέεται με την εθνική ασφάλεια", εξηγεί το υπουργείο Μεταφορών.
Οι αερομεταφορείς υπέγραψαν συμβατικούς διακανονισμούς με την κυβέρνηση. "Σε αντάλλαγμα", "προτιμώνται για την εμπορική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών σε καιρό ειρήνης" για το υπουργείο Άμυνας.
Όλοι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα CRAF πρέπει να είναι αμερικανικοί αερομεταφορείς πλήρως πιστοποιημένοι από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA, τις αμερικανικές αεροπορικές αρχές).
Η πρώτη ενεργοποίηση αυτού του μηχανισμού, ο οποίος δημιουργήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 1951, έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της επιχείρησης "Καταιγίδα της Ερήμου", μεταξύ της 18ης Αυγούστου 1990 και της 24ης Μαΐου 1991.
Αρχικά, τον Αύγουστο του 1990, το Πεντάγωνο είχε ζητήσει 38 αεροπλάνα της γραμμής που ανήκαν σε 16 εταιρίες για τη μεταφορά στρατευμάτων και υλικού.
Στη συνέχεια, τον Ιανουάριο του 1991, ο τότε υπουργός Άμυνας Ντικ Τσέινι ανακοίνωσε την επίταξη πρόσθετων αεροπλάνων για την αύξηση της ικανότητας μεταφοράς υλικού και εξοπλισμού στον Κόλπο.
Συνολικά επιτάχθηκαν 181 αεροπλάνα που ανήκαν σε 20 αεροπορικές εταιρίες.
Η δεύτερη ενεργοποίηση χρονολογείται στις 8 Φεβρουαρίου 2003, όταν ο τότε υπουργός Άμυνας Ντόναλντ Ράμσφελντ ζήτησε από 22 αεροπορικές εταιρίες να διαθέσουν 47 αεροπλάνα και 31 φορτηγά αεροσκάφη για τη μεταφορά επιβατών και στρατιωτικού εξοπλισμού.
Η επίταξη αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της "Επιχείρησης Ελευθερίας του Ιράκ".
Η νέα "ενεργοποίηση" αυτής της εφεδρείας πολιτικών αεροσκαφών, που ανακοινώθηκε την Κυριακή, αναμένεται αυτή τη φορά να επιτρέψει "στα στρατιωτικά αεροσκάφη να επικεντρωθούν στις επιχειρήσεις στην Καμπούλ", ανακοίνωσε το Πεντάγωνο.
Συνολικά, 18 αεροπλάνα των εταιριών American Airlines, Atlas Air, Delta Air Lines, Omni Air, Hawaiian Airlines και United Airlines διατίθενται για την απομάκρυνση των ανθρώπων που εγκαταλείπουν το Αφγανιστάν.
Τα υπουργεία Άμυνας και Εμπορίου δημιούργησαν επίσημα το πρόγραμμα CRAF πριν από σχεδόν 70 χρόνια, με βάση την εμπειρία της αερογέφυρας του Βερολίνου λίγα χρόνια νωρίτερα, όταν εμπορικά αεροπλάνα είχαν χρησιμοποιηθεί γι' αυτόν το σκοπό.
Πηγή: ΑΜΠΕ