Πολιτιστικά
Παρασκευή, 27 Αυγούστου 2021 10:04

«Αντιγόνη» του Σοφοκλή στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν και ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος θα παρουσιάσουν την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, στις 27 Αυγούστου, στις 8.30 το βράδυ, στο  Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, στο πλαίσιο  του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021 [Κανελλοπούλου 1, Ελευσίνα].

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν και ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος θα παρουσιάσουν την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, στις 27 Αυγούστου, στις 8.30 το βράδυ, στο  Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, στο πλαίσιο  του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021 [Κανελλοπούλου 1, Ελευσίνα].

Πρόκειται για τη 2η εκδοχή της παράστασης, η οποία είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία Τραγωδία, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2018. Για τις ανάγκες της ερευνητικής διαδικασίας και της παράστασης δημιουργήθηκε νέα μετάφραση του έργου από τον Δημήτρη Δημητριάδη.

Επιλέγει τον θάνατο γιατί θέλει να ζήσει ασυμβίβαστα

Η ακατάβλητη επιθυμία της Αντιγόνης να θάψει τον νεκρό αδερφό της παρά τις διαταγές του Κρέοντα, δεν τη συνδέει μονάχα με τον κόσμο των νεκρών της και της οικογένειάς της. Ξεκινώντας από τη διεκδίκηση της ταφής απέναντι στην κρατική εξουσία, οδηγείται στη διεκδίκηση νέων όρων για την επανεκκίνηση της Ζωής στην πόλη μετά τον πόλεμο. Η Αντιγόνη επιχειρεί να ενώσει Μνήμη και Πόλη, Ύπαρξη και Ιστορία, Εξέγερση και Κοινωνία.

Ο Κρέων φέρει το τρίπτυχο δύναμης της ανδρικής – κρατικής εξουσίας ως απόλυτη αρχή: πατριαρχία – στρατοκρατία – φαλλοκρατία. Όποιος δεν είναι μαζί του είναι εναντίον του. Κατά τη γνώμη του όλοι και όλα τον απειλούν, όλοι χρηματίζονται για να υποσκάψουν την εξουσία του.

Η Αντιγόνη αντιτίθεται, αντιστέκεται. Η στάση της δεν αφορά μονάχα την οικογενειακή διάσταση του ζητήματος. Στον Οίκο των Λαβδακιδών κάθε πράξη είναι άμεσα πολιτική, γιατί επηρεάζει άμεσα την πόλη. Ο κατ’ επιλογή θάνατος της Αντιγόνης αποτελεί κραυγή Ζωής! Επιλέγει τον θάνατο γιατί θέλει να ζήσει ασυμβίβαστα.

Ο Χορός διαρκώς αναζητά το μέτρο. Θέτει ερωτήματα, αμφισβητεί και αυτο-αμφισβητείται, κρίνει και κρίνεται, αναιρεί και αυτο – αναιρείται. Προσπαθεί με μεγάλη αγωνία να ορίσει το δίκαιο και το άδικο, το σωστό και το λάθος, τον θύτη και το θύμα, χωρίς να υπάρχει καμία εξωκοσμική αρχή να δώσει σαφείς και οριστικές απαντήσεις. Πρόκειται για την Τραγωδία της Δημοκρατίας. Δεν μπορεί κανείς να είναι ήσυχος, αναθέτοντας την ευθύνη πολιτών και πόλης σε κάποιον θεό ή σωτήρα: «Ή θα είμαστε ήσυχοι ή θα είμαστε ελεύθεροι», έγραφε ο Θουκυδίδης.

Τραγωδία, παιδί και μήτρα της Φιλοσοφίας και της Δημοκρατίας

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Σάββας Στρούμπος, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Η αρχαία Τραγωδία είναι τελετουργικό θέατρο προς τιμήν του θεού Διόνυσου, θεού της γονιμότητας και της βίας, της μεταμόρφωσης και των ενστίκτων. Βγαίνει μέσα από το συλλογικό ασυνείδητο της κοινωνίας. Μελετάει τη Ζωή στα ακραία όρια της Φύσης, της Ύπαρξης και της Ιστορίας. Είναι ένα βιοπολιτικό θέατρο, που ασκεί δριμύτατη κριτική στο δημοκρατικό πολίτευμα που το γέννησε, με σκοπό το ίδιο αυτό πολίτευμα να βαθαίνει διαρκώς τα χειραφετητικά του χαρακτηριστικά.

Η Τραγωδία, παιδί και μήτρα της Φιλοσοφίας και της Δημοκρατίας, είναι θέατρο καθολικής αμφισβήτησης. Μας προσκαλεί σε μια ριζική επαναξιολόγηση όλων των αξιών της ζωής, με το βλέμμα στραμμένο στον ενεργό και χειραφετημένο πολίτη σε διαρκή εγρήγορση».

Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης, σκηνοθεσία, διαμόρφωση χώρου, επιμέλεια κοστουμιών: Σάββας Στρούμπος, μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης, φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης, δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο.

Διανομή
Αντιγόνη: Έβελυν Ασουάντ, Κρέων: Κωνσταντίνος Γώγουλος, Τειρεσίας - κορυφαία Χορού: Έλλη Ιγγλίζ, Ισμήνη - Αγγελιαφόρος: Άννα Μαρκά - Μπονισέλ, Αίμων: Γιάννης Γιαραμαζίδης, Ευρυδίκη - κορυφαία Χορού: Ρόζυ Μονάκη, Φύλακας – Εξάγγελος: Μπάμπης Αλεφάντης, Ντίνος Παπαγεωργίου.

Στην παράσταση θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα προστασίας από τον Covid-19.

[email protected]