Η Blue Origin του Τζεφ Μπέζος μηνύει τη NASA για την απόφασή της να δώσει το συμβόλαιο ύψους 2,9 δισ. δολαρίων για τη νέα σεληνάκατο στη SpaceX του Έλον Μασκ.
Η Blue Origin του Τζεφ Μπέζος μηνύει τη NASA για την απόφασή της να δώσει το συμβόλαιο ύψους 2,9 δισ. δολαρίων για τη νέα σεληνάκατο στη SpaceX του Έλον Μασκ.
Ο ιδρυτής της Amazon είπε ότι υπάρχουν «θεμελιώδη ζητήματα» με τη συμφωνία, χαρακτηρίζοντάς την άδικη.
Η αντιπαράθεση προκύπτει από την απόφαση τον Απρίλιο να γίνει η σχετική συμφωνία με μία εταιρεία αντί για δύο όπως αναμενόταν, λόγω μειωμένης χρηματοδότησης.
Όπως γράφει το BBC, σε δικαστικά έγγραφα η Blue Origin αναφέρει πως συνεχίζει να πιστεύει πως χρειάζονται δύο εταιρείες για την κατασκευή του συγκεκριμένου συστήματος, που προορίζεται να μεταφέρει αστροναύτες στην επιφάνεια της Σελήνης κάποια στιγμή από το 2024 και μετά. Επίσης, κατηγορεί τη NASA για ανεπαρκή και «ακατάλληλη» αξιολόγηση των προτάσεών της.
«Πιστεύουμε πως τα ζητήματα που προκύπτουν στο πλαίσιο αυτής της προμήθειας και των αποτελεσμάτων της πρέπει να επιλυθούν για να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη, να δημιουργηθεί ανταγωνισμός και να διασφαλιστεί η ασφαλής επιστροφή στη Σελήνη για την Αμερική» υποστηρίζει η Blue Origin.
Όταν ανακοινώθηκε πού πήγαινε το συμβόλαιο, η Κάθι Λούεντερς, επικεφαλής επανδρωμένων εξερευνητικών αποστολών της NASA, παραδέχτηκε ότι το υπάρχουν budget της διαστημικής υπηρεσίας την εμπόδιζε να επιλέξει δύο εταιρείες. Η ανακοίνωση αυτή έγινε αφού το Κογκρέσο ενέκρινε μόνο 850 εκατ. δολάρια αντί των 3,3 δισ. που είχαν ζητηθεί για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Επίσης η NASA επικαλέστηκε το επιτυχημένο ιστορικό πτήσεων σε τροχιά από τη SpaceX ως παράγοντα που οδήγησε στην τελική επιλογή. Ακόμη, θεωρείται πως έπαιξε ρόλο και το κόστος, καθώς η πρόταση της SpaceX ήταν φθηνότερη.
Τον Ιούλιο ο Μπέζος είχε προσφερθεί να καλύψει έξοδα της NASA ύψους 2 δισ. δολαρίων για να επανεξεταστεί η πρότασή του, μα η προσφορά του απορρίφθηκε. Στο μεταξύ, το GAO (Government Accountability Office) της αμερικανικής κυβέρνησης απέρριψε καταγγελία της Blue Origin και της Dynetic σχετικά με την απονομή του συμβολαίου σε μια μόνο εταιρεία.