Εξάμηνη προθεσμία στις αεροπορικές εταιρείες και στα κράτη μέλη έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εφαρμογή του κανονισμού όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε σήμερα έκθεση αξιολόγησης των αποτελεσμάτων και της εφαρμογής του κανονισμού όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών. Όπως επισημαίνεται, μολονότι έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος κατά την τελευταία διετία μετά τη θέσπιση του εν λόγω κανονισμού, πρέπει να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι οι κανόνες θα εφαρμόζονται με μεγαλύτερη συνέπεια από τις αεροπορικές εταιρείες και θα τηρούνται πιο ορθά από τα κράτη μέλη. Αυτό είναι το κύριο πόρισμα της μελέτης, την εκπόνηση της οποίας ανάθεσε η Επιτροπή στις αρμόδιες υπηρεσίες της για τη συμπλήρωση της ανακοίνωσής της σχετικά με τα αποτελέσματα των κοινών κανόνων περί προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς.
Όπως είπε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιος Επίτροπος για τις Μεταφορές, Ζακ Μπαρό, «μολονότι οι επιβάτες πτήσεων απολαύουν σήμερα αναμφίβολα μεγαλύτερης προστασίας, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι τόσο οι αεροπορικές εταιρείες όσο και τα κράτη μέλη συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους». «Η Επιτροπή δίνει εξάμηνη προθεσμία για την εφαρμογή του κανονισμού όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και θα στηρίξει πλήρως τη διαδικασία αυτή», πρόσθεσε ο κ.Μπαρό.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, παρ'όλο που οι θιγόμενοι επιβάτες έχουν σήμερα σαφή δικαιώματα, εξακολουθούν ωστόσο να βρίσκονται σε πιο αδύναμη θέση σε σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες. Για παράδειγμα, οι αεροπορικές εταιρείες συχνά δεν ενημερώνουν τους επιβάτες όσον αφορά τα δικαιώματά τους όταν ματαιώνονται οι πτήσεις τους, παρά το γεγονός ότι ο κανονισμός τις υποχρεώνει να το πράττουν, καθώς οι επιβάτες χρειάζονται αυτές τις πληροφορίες για να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.
Συνεπώς η Επιτροπή εκτιμά ότι πρέπει να καταβληθεί περαιτέρω προσπάθεια σε πολλούς τομείς: πρέπει να βελτιωθεί η τήρηση του κανονισμού, να αποσαφηνιστεί η ερμηνεία ορισμένων πτυχών του κανονισμού, να υπάρξει σαφής διάκριση μεταξύ καθυστέρησης και ματαίωσης, καθώς οι επιβάτες απολαύουν διαφορετικών δικαιωμάτων ανάλογα με την περίπτωση και να ενισχυθεί ο ρόλος των εθνικών οργάνων εφαρμογής που επιβλέπουν την εφαρμογή των κοινών κανόνων.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων έξι μηνών η Επιτροπή θα εντείνει τη συνεργασία της με τα εν λόγω όργανα και αεροπορικές εταιρείες ώστε να επιτευχθούν καλύτερα αποτελέσματα. Εάν το τελικό αποτέλεσμα εξακολουθεί να μην είναι ικανοποιητικό, η Επιτροπή θα ξεκινήσει διαδικασίες επί παραβάσει κατά των αντίστοιχων κρατών μελών. Εφόσον οι προαναφερόμενες διαδικασίες και επαφές δεν έχουν ικανοποιητικό αποτέλεσμα, η Επιτροπή ενδέχεται να εξετάσει την περίπτωση τροποποίησης του υφιστάμενου κανονισμού.
Ο κανονισμός εισήγαγε νέες διατάξεις περί αποζημίωσης και παροχής φροντίδας στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ματαίωσης και σοβαρής καθυστέρησης καθώς και ακούσιας αλλαγής θέσης. Ανάλογα με την περίπτωση, ο κανονισμός απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες: να παρέχουν φροντίδα στους επιβάτες όπως κατάλυμα, αναψυκτικά, γεύματα και τηλεπικοινωνιακές διευκολύνσεις· να προσφέρουν τη μεταφορά των επιβατών με άλλη πτήση καθώς και επιστροφή χρημάτων, να πληρώνουν αποζημίωση και να ενημερώνουν εκ των προτέρων τους επιβάτες σχετικά με τα δικαιώματά τους βάσει του εν λόγω κανονισμού.