Πολιτική
Τρίτη, 27 Ιουλίου 2021 08:43

Ν. Φίλης: Το ν/σχ για την Παιδεία απαξιώνει τη δημόσια εκπαίδευση και συκοφαντεί τους εκπαιδευτικούς

«Άλλο ένα νομοσχέδιο, μέρος της οπισθοδρομικής αντιμεταρρύθμισης της κυβέρνησης ΝΔ στην εκπαίδευση είναι αυτό που συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια», δήλωσε στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ο Νίκος Φίλης, κεντρικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

«Άλλο ένα νομοσχέδιο, μέρος της οπισθοδρομικής αντιμεταρρύθμισης της κυβέρνησης ΝΔ στην εκπαίδευση είναι αυτό που συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια», δήλωσε στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ο Νίκος Φίλης, κεντρικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

«Και το συνοδεύει, όπως και τα προηγούμενα με προπαγάνδα και όχι επιχειρήματα. Απαξιώνει τη δημόσια εκπαίδευση, συκοφαντεί τους εκπαιδευτικούς, προσπαθεί να μας κάνει να πιστέψουμε ότι για τη μεγάλη ανεργία των νέων ευθύνεται η δήθεν μικρή τους προσπάθεια και όχι το χρεοκοπημένο αναπτυξιακό μοντέλο, έργο ιδιαιτέρως των κυβερνήσεων ως το 2015 και της χρεοκοπίας», πρόσθεσε. 

Ο κ. Φίλης είπε πώς «η Κομισιόν πρότεινε, ως το 2030, το ποσοστό αποφοίτων μέσα στο πληθυσμό να ανέβει στο 50%. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αποφάσισε, σε πρώτη φάση, το ποσοστό αυτό να φτάσει το 45%. Η Ευρώπη θέλει οι πολίτες να έχουν όλο και περισσότερα πανεπιστημιακά εφόδια, επειδή γνωρίζουν ότι μόνο έτσι μπορεί να επιτευχθεί στέρεη ανάπτυξη υψηλού τεχνολογικού επιπέδου. Στην Ελλάδα, η ΝΔ επιχειρεί με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής να αδειάσει τα πανεπιστήμια, οδηγώντας την κοινωνία και την οικονομία στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση -και βεβαίως τους αποφοίτους του λυκείου στα ιδιωτικά κολέγια, με «λευκή κόλλα» (αφού σ' αυτά δεν γίνονται εξετάσεις εισαγωγής». 

«Το νομοσχέδιο», ανέφερε ο κ. Φίλης, «στηρίζεται στο ψευδεπίγραφο τρίπτυχο αυτονομία-αξιολόγηση-επιμόρφωση. Στην πραγματικότητα δεν φέρνουν τίποτα από τα τρία με όρους ποιότητας, αποτελεσματικότητας και δημοκρατίας. Για παράδειγμα, δεν φέρνουν καμία αποκέντρωση. Αποψιλώνεται από αρμοδιότητες ο Σύλλογος Διδασκόντων, στέρεη κατάκτηση του εκπαιδευτικού συστήματος από τη δεκαετία ‘80. Πισωγύρισμα στο καθεστώς πριν το 1981. Συγκροτείται ένας ενδιάμεσος ιεραρχικός μηχανισμός, ο οποίος στηρίζεται σε κομματικές και πελατειακές σχέσεις. Ο υπουργός χωρίς κριτήρια διορίζει τα μέλη του Συμβουλίου Επιλογής Στελεχών, από τα οποία μάλιστα για πρώτη φορά μετά από 100 χρόνια, αποκλείονται οι αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών.

Δεν συμβιβάζεται η ουσιαστική αυτονομία, με τον σχολικό αυταρχισμό, με τον διευθυντή - μάνατζερ, και τον κατακόρυφο μηχανισμό ελέγχου και επιτήρησης. Ούτε με την επιστροφή του επιθεωρητισμού. Τι δηλώνει εξάλλου η δυνατότητα του υπουργείου Παιδείας να τροποποιεί ή να καταργεί πανεπιστημιακά τμήματα, χωρίς τη γνώμη της Συγκλήτου; Μια διάταξη καταφανώς αντισυνταγματική, αλλά επίσης ενδεικτική της πολιτικής τους αντίληψης για την εκπαίδευση και για την ‘αυτονομία’». 

«Η επιμόρφωση», συνέχισε, «είναι αναγκαία για όλους τους εκπαιδευτικούς, ανά τακτά διαστήματα και με δυνατότητα άδειας από τα εκπαιδευτικά καθήκοντα. Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να τη καταστήσει εργαλείο στιγματισμού του εκπαιδευτικού.

Για την αξιολόγηση υιοθετούν ένα πολυ-τιμωρητικό μοντέλο. Αλλά με το φόβο, τις απειλές ακόμη και για απόλυση, μπορούν να επιβάλουν αξιολόγηση και επιμόρφωση; Ψεύδονται επίσης ότι σε όλη την Ευρώπη εφαρμόζεται το μοντέλο της εξωτερικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Ούτε παντού εφαρμόζεται, ούτε το ίδιο». 

«Η συζήτηση του νομοσχεδίου γίνεται ενώ επί δύο χρόνια τα σχολεία και τα πανεπιστήμια παρέμειναν κλειστά, με τη χώρα μας να έχει ‘πετύχει το αρνητικό ρεκόρ να έχει το μεγαλύτερο διάστημα κλειστών σχολείων σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με την UNESCO. ‘Συγχαρητήρια» στην κα υπουργό», δήλωσε. 

Τέλος, ο κ. Φίλης συμπλήρωσε ότι «το Σεπτέμβριο σχολεία και πανεπιστήμια πρέπει να ανοίξουν με υγειονομική ασφάλεια. Και γι’ αυτό πρέπει να δώσουμε όλοι μαζί τη μάχη για να προχωρήσει ο καθολικός εμβολιασμός, με πειθώ και όχι απειλές αναστολής δικαιωμάτων. Όχι δηλαδή με τη μοναδική γλώσσα που ξέρει να μιλάει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Δεν έχουν σε αυτό το σημαντικό ζήτημα, τον τρόπο να πετύχουν αυτό που χρειάζεται το σχολείο και η νεολαία».