Ανακοινώθηκαν οι βαθμοί των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Όμως τα στατιστικά των βαθμολογιών δεν ανακοινώθηκαν, ούτε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) κάθε τμήματος και κάθε ειδικού μαθήματος. Φυσικά για τα ειδικά μαθήματα αυτό ήταν αδύνατο, αφού δεν τελείωσαν οι εξετάσεις, αλλά για τα άλλα μαθήματα αυτό ήταν εφικτό. Έτσι οι υποψήφιοι είναι μέσα στο σκοτάδι και θα περάσουν ένα Σαββατοκύριακο αγωνίας, αφού οι βαθμοί τους δεν αρκούν για να αποκτήσουν εικόνα αν ξεπερνούν την ΕΒΕ του τμήματος ώστε να έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το τμήμα στο Μηχανογραφικό τους Δελτίο.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected], www.stadiodromia.gr
Ανακοινώθηκαν οι βαθμοί των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Όμως τα στατιστικά των βαθμολογιών δεν ανακοινώθηκαν, ούτε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) κάθε τμήματος και κάθε ειδικού μαθήματος. Φυσικά για τα ειδικά μαθήματα αυτό ήταν αδύνατο, αφού δεν τελείωσαν οι εξετάσεις, αλλά για τα άλλα μαθήματα αυτό ήταν εφικτό. Έτσι οι υποψήφιοι είναι μέσα στο σκοτάδι και θα περάσουν ένα Σαββατοκύριακο αγωνίας, αφού οι βαθμοί τους δεν αρκούν για να αποκτήσουν εικόνα αν ξεπερνούν την ΕΒΕ του τμήματος ώστε να έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το τμήμα στο Μηχανογραφικό τους Δελτίο.
Είναι αλήθεια ότι ο προσδιορισμός της ΕΒΕ είναι μία εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία με σκοπό να επιτευχθεί κάτι εξαιρετικά απλό: Να μειωθεί ο αριθμός των νέων φοιτητών. Αυτό για δεκαετίες γινόταν μέσω του αριθμού των εισακτέων. Οι αυξομειώσεις του αριθμού των εισακτέων καθόριζαν τον αριθμό των νέων φοιτητών. Τώρα έχουμε την ΕΒΕ. Για να υπολογισθεί η ΕΒΕ του ΤΕΦΑΑ Αθήνας χρειάζεται να συγκριθούν 21 αριθμοί!
Ακόμη οι βαθμοί τους δεν τους δίνουν τη γενική εικόνα πως έγραψαν οι άλλοι υποψήφιοι, ώστε να έχουν μία πρώτη εκτίμηση για τις πιθανότητες που έχουν να εισαχθούν στο τμήμα που επιθυμούν. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων. Σημασία δεν έχει πως έγραψες, αλλά πως έγραψαν οι άλλοι, αφού για να εισαχθείς στο τμήμα που θέλεις πρέπει να γράψεις καλύτερα από τους άλλους.
Έτσι χωρίς να έχουμε τα απαραίτητα στατιστικά στοιχεία θα προσπαθήσουμε να δούμε τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα. Στον πίνακα βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Παρατηρούμε μείωση του αριθμού τους κατά 3630 υποψηφίους, αλλά το εντυπωσιακό συμβαίνει στο 1ο και το 2ο Πεδίο. Στο 1ο Πεδίο έχουμε μεγάλη μείωση του αριθμού των υποψηφίων. Από 30.379 που ήταν το 2017 έχουμε 22.624 φέτος. Πρόκειται για μείωση κατά 25%. Στο 2ο Πεδίο η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη φθάνοντας το 31,65%. Υπάρχει και η συνολική μείωση του αριθμού των υποψηφίων κατά σχεδόν 13.000 από το 2017, που οφείλεται στους 3.000 επιπλέον υποψηφίους που προτίμησαν τα ΕΠΑΛ, στην πιθανή μείωση του αριθμού των υποψηφίων που δίνουν για δεύτερη φορά εξετάσεις και βέβαια στη μείωση των γεννήσεων.
Η μείωση του αριθμού των υποψηφίων του 2ου Πεδίου είναι σταθερή και συνεχής. Πρόκειται για μετακίνηση προς το 4ο Πεδίο, που θεωρείται ευκολότερος δρόμος προς τα ΑΕΙ, αφού οι υποψήφιοι θεωρούν την Οικονομία και την Πληροφορική ευκολότερες από τη Φυσική και τη Χημεία. Υπάρχουν και 58 κοινά τμήματα στο 2ο και 4ο Πεδίο, με συνέπεια η πρόσβαση σ’ αυτά να είναι ευκολότερη από το 4ο Πεδίο. Ήδη από πέρυσι οι υποψήφιοι στο 2ο Πεδίο ήταν λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις, γι’ αυτό και είχαμε τόσο χαμηλές βάσεις. Με την ένταση του φαινομένου θα ερημώσει από υποψηφίους το 2ο Πεδίο και θα γεμίσει ασφυκτικά το 4ο Πεδίο. Αυτές οι αυξομειώσεις του αριθμού των υποψηφίων θα επηρεάσει τη διαμόρφωση των βάσεων.
Για τη διαμόρφωση των βάσεων δεν μπορούμε να μιλήσουμε αυτή τη στιγμή, γιατί δεν γνωρίζουμε ούτε τα στατιστικά των βαθμολογιών, ούτε την κλιμάκωση των μορίων. Αυτό που αναμένουμε είναι, σύμφωνα με την αίσθησή μου, να έχουμε πόλωση των επιδόσεων, λόγω της πανδημίας. Οι καλοί μαθητές είναι πειθαρχημένοι (γι’ αυτό είναι καλοί μαθητές). Στη διάρκεια της πανδημίας είχαν περισσότερο χρόνο και διάβασαν περισσότερο. Αναμένουμε, λοιπόν, περισσότερους αριστούχους, βοηθούντων και των γενικά ευκολότερων θεμάτων.
Οι μέτριοι και αδύνατοι μαθητές επηρεάστηκαν από την καραντίνα περισσότερο και έχασαν το ρυθμό τους. Φοβάμαι ότι κάποιοι τα παράτησαν. Θα φανεί αυτό στις βαθμολογίες. Έγινε προσπάθεια από το Υπουργείο Παιδείας να τεθούν ευκολότερα θέματα, ώστε να έχουμε καλύτερες επιδόσεις, αλλά δεν γνωρίζουμε αν αυτή η προσπάθεια ευοδώθηκε.
Αν υπάρξει πόλωση στους βαθμούς πολλοί αριστούχοι και πολλοί με χαμηλούς βαθμούς θα έχουμε περισσότερα “ θύματα ” από την ΕΒΕ, καθώς όσο οι βαθμοί είναι κοντά στο μέσο όρο τόσο λιγότεροι κόβονται από την ΕΒΕ, όσο οι βαθμοί είναι μακρύτερα από το μέσο όρο τόσο περισσότεροι κόβονται.
Τις προσεχείς ημέρες θα αρχίσουμε να σχηματίζουμε μία εικόνα για τις τάσεις διαμόρφωσης των βάσεων με την ανακοίνωση των επιδόσεων των υποψηφίων. Μέχρι τότε ας προσπαθήσουν οι υποψήφιοι να βάλουν σε μια σειρά τις σκέψεις τους και τις επιθυμίες τους, ώστε να μην κάνουν λάθος στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού τους.
Αριθμός Υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις | |||||
2017 | 2020 | 2021 | 2021-2020 | ||
Ανθρωπιστικές Σπουδές | 30.379 | 23.765 | 22.624 | -1.141 | |
Θετικές Σπουδές | 21.487 | 16.600 | 14.685 | -1.915 | |
Σπουδές Υγείας | 14.876 | 13.215 | 12.810 | -405 | |
Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής | 20.425 | 24.569 | 24.400 | -169 | |
Σύνολα | 87.167 | 78.149 | 74.519 | -3.630 | |
| Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης | ||||