Απόψεις
Σάββατο, 03 Ιουλίου 2021 10:00

Να το δηλώσω ή να μη το δηλώσω;

Δημοσιεύτηκαν και φέτος τα αντίστοιχα τμήματα για τις μετεγγραφές, που είναι απαραίτητο να γνωρίζουν οι υποψήφιοι πριν συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο. Φαίνεται να διαιωνίζεται ο διαχωρισμός των τμημάτων σε τμήματα δύο ταχυτήτων. Ξεκίνησε το 2019, με την κατάργηση των ΤΕΙ και τη μετατροπή των τμημάτων Μηχανικών των ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακά. Ορίστηκε μία διαδικασία, ώστε όταν εκπληρώσουν τα κριτήρια που έθετε η διαδικασία να γίνουν ισότιμα με τα Πολυτεχνικά. Έτσι μια και δεν ήταν ισότιμα με τα Πολυτεχνικά τμήματα δεν ήταν και αντίστοιχα με αυτά, οπότε δεν μπορούσε να πάρει μετεγγραφή κανείς από τα μεν στα δε.

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]www.stadiodromia.gr

Δημοσιεύτηκαν και φέτος τα αντίστοιχα τμήματα για τις μετεγγραφές, που είναι απαραίτητο να γνωρίζουν οι υποψήφιοι πριν συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο. Φαίνεται να διαιωνίζεται ο διαχωρισμός των τμημάτων σε τμήματα δύο ταχυτήτων. Ξεκίνησε το 2019, με την κατάργηση των ΤΕΙ και τη μετατροπή των τμημάτων Μηχανικών των ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακά. Ορίστηκε μία διαδικασία, ώστε όταν εκπληρώσουν τα κριτήρια που έθετε η διαδικασία να γίνουν ισότιμα με τα Πολυτεχνικά. Έτσι μια και δεν ήταν ισότιμα με τα Πολυτεχνικά τμήματα δεν ήταν και αντίστοιχα με αυτά, οπότε δεν μπορούσε να πάρει μετεγγραφή κανείς από τα μεν στα δε.

Το 2020, εντελώς ξαφνικά, διαχωρίστηκαν όλα τα τμήματα σε νέα (αυτά που δημιουργήθηκαν από το 2018 και μετά) και παλαιά (αυτά που υπήρχαν και πριν το 2018). Αν υπήρχαν τμήματα με το ίδιο όνομα στις δύο κατηγορίες δεν μπορούσαν οι φοιτητές να πάρουν μετεγγραφή από το ένα στο άλλο. Για παράδειγμα από το τμήμα Μαθηματικών Λαμίας που ανήκει στα νέα τμήματα δεν μπορεί κανείς να πάρει μετεγγραφή για το τμήμα Μαθηματικών στα Ιωάννινα. Από το τμήμα Ψυχολογίας Φλώρινας δεν μπορεί να πάρει μετεγγραφή στο τμήμα Ψυχολογίας στα Ιωάννινα. Πρόκειται για “τσουβάλιασμα”, αφού ο διαχωρισμός δεν έγινε με κανένα εκπαιδευτικό κριτήριο παρά μόνο με τη χρονολογία ίδρυσής τους. Η αλήθεια είναι ότι τα τμήματα αυτά, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, λειτούργησαν χωρίς ικανό αριθμό καθηγητών.

Φέτος δεν άλλαξε τίποτα στην απόφαση, που μόλις εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας. Ο διαχωρισμός παραμένει, όπως ακριβώς είχε γίνει πέρυσι. Δύο μόνο επιπλέον τμήματα εντάχθηκαν στα τμήματα χωρίς αντιστοιχία ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε 94 επί συνόλου 420, ποσοστό 22,38%. Τα δύο τμήματα, που προστέθηκαν στα… ανάδελφα είναι το τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς και το τμήμα Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης. Ο λόγος που τα ανάδελφα τμήματα είναι τόσα πολλά είναι για να μειωθεί ο αριθμός των μετεγγραφών που δημιουργεί πολλά προβλήματα στα κεντρικά Πανεπιστήμια. Με τον ίδιο σκοπό έγινε πέρυσι μία αλλαγή στις μετεγγραφές των αδελφών που πιστεύω ότι είναι άδικη. Αν ένα παιδί σπουδάζει σε σχολή στην πόλη που ζουν οι γονείς και ο αδελφός του περάσει σε μία σχολή εκτός, ακόμη και αν η οικογένεια έχει κατακεφαλήν εισόδημα μικρότερο των 5.000€ μέσο όρο τριετίας, ο φοιτητής δεν παίρνει μετεγγραφή.

Το πρόβλημα με τις αντιστοιχίες των τμημάτων είναι ότι πέρασαν τρία χρόνια από την ίδρυση των νέων τμημάτων και ακόμη το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει. Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε, όταν τα τμήματα διαχωρίστηκαν σε παλαιά και νέα, ότι αυτό αφορά μόνο στις αντιστοιχίες των μετεγγραφών και όχι στα επαγγελματικά δικαιώματα. Πράγματι την άδεια άσκησης επαγγέλματος του ψυχολόγου, για παράδειγμα, τη χορηγεί η Περιφέρεια και προαπαιτούμενο είναι πτυχίο ελληνικού ΑΕΙ ή ξένου αναγνωρισμένου. Θεωρητικά, λοιπόν, θα παίρνει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ο απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας της Φλώρινας, αφού θα έχει πτυχίο ελληνικού ΑΕΙ. Το θέμα όμως παραμένει. Πώς μπορούν τμήματα που δεν είναι αντίστοιχα να είναι ισότιμα; Για τα τμήματα Μηχανικών δεν υπάρχει αμφιβολία. Δεν είναι ισότιμα. Για τα υπόλοιπα τμήματα αιωρείται η αμφιβολία. Θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το θέμα. Αν τα τμήματα είναι βιώσιμα πρέπει να είναι αντίστοιχα. Αν δεν είναι βιώσιμα να παρθεί μία απόφαση: ή να ενισχυθούν με το απαραίτητο διδακτικό προσωπικό ή να κλείσουν. Για τα τμήματα Μηχανικών πρέπει να ξεκαθαρίσει το πράγμα γιατί δεν γίνεται να παίρνουν οι φοιτητές πτυχία από τα δημόσια Πανεπιστήμια που δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, τη στιγμή που στα πτυχία ξένων Πανεπιστημίων που χορηγούν τα κολέγια δόθηκαν επαγγελματικά δικαιώματα.

Η διαιώνιση αυτής της κατάστασης δε βοηθά κανέναν. Ούτε τα Πανεπιστήμια, ούτε τους φοιτητές. Εκτός αν το σχέδιο είναι να αφεθούν στην απαξίωση και μετά να οδηγηθούν στο κλείσιμο.

Τελικά τι θα πούμε στα παιδιά που θέλουν να δηλώσουν κάποιο από τα νέα τμήματα; Να το κάνουν ή όχι;