Περιβάλλον
Τρίτη, 29 Ιουνίου 2021 15:48

ΑΔΜΗΕ: Μέτρα για θωράκιση του συστήματος μεταφοράς από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής

Μέτρα για τη θωράκιση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως οι περίοδοι καύσωνα που διανύουμε, λαμβάνει ο ΑΔΜΗΕ. Την ίδια ώρα οι σχέσεις του Διαχειριστή με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας οδηγούνται σε ρήξη και σε δικαστικές προσφυγές για πράξεις και παραλείψεις της Αρχής που -κατά την άποψη του Διαχειριστή- ζημιώνουν τα συμφέροντά του.

Μέτρα για τη θωράκιση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως οι περίοδοι καύσωνα που διανύουμε, λαμβάνει ο ΑΔΜΗΕ. Την ίδια ώρα οι σχέσεις του Διαχειριστή με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας οδηγούνται σε ρήξη και σε δικαστικές προσφυγές για πράξεις και παραλείψεις της Αρχής που -κατά την άποψη του Διαχειριστή- ζημιώνουν τα συμφέροντά του.

Όπως δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα έχουν ενισχυθεί οι βάρδιες στα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης ώστε να αντιμετωπίζονται συντομότερα τυχόν βλάβες ενώ επισπεύστηκε η αντικατάσταση του μετασχηματιστή που καταστράφηκε από πυρκαγιά στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου τον περασμένο Φεβρουάριο. Μακροπρόθεσμα το νέο στρατηγικό σχέδιο του Διαχειριστή περιλαμβάνει 2,5 φορές μεγαλύτερες επενδύσεις σε αντικατάσταση πεπαλαιωμένου εξοπλισμού σε σχέση με το προηγούμενο, δηλαδή 200 εκατ. ευρώ έναντι 80 εκατ. ευρώ.

Η νέα στρατηγική περιλαμβάνει επίσης επέκταση των δραστηριοτήτων του ΑΔΜΗΕ στην αποθήκευση ενέργειας και τα δίκτυα για τη διασύνδεση θαλάσσιων αιολικών πάρκων όπως και την περαιτέρω αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Διαχειριστή. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα βαρέα οχήματα μεταφορών που μπορούν να αξιοποιηθούν και πέραν των αναγκών της εταιρείας. Περιλαμβάνονται επίσης οι εκτάσεις των Υποσταθμών που απελευθερώνονται με τη χρήση εξοπλισμού σύγχρονης τεχνολογίας και είναι ελκυστικές για βιομηχανικές χρήσεις λόγω γειτνίασης με το σύστημα μεταφοράς.

Σε σχέση με τη ΡΑΕ, ο κ. Μανουσάκης απηύθυνε συγκεκριμένες κατηγορίες για καθυστέρηση στην έγκριση των τιμολογίων (η απόφαση για τα έσοδα του 2021 δημοσιεύθηκε χθες) και για επιβολή άδικου προστίμου αναφορικά με την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του δικτύου Υπερυψηλής Τάσης στην Πελοπόννησο.

Οι αποφάσεις αυτές -όπως είπε- πλήττουν άμεσα τη φετινή κερδοφορία του ΑΔΜΗΕ κατά 10 εκατ. ευρώ και δίνουν συνολικά αρνητικό σήμα για τις επενδύσεις στην ηλεκτρική ενέργεια. Περαιτέρω ανέφερε καθυστερήσεις στην έγκριση των προγραμμάτων ανάπτυξης (το τελευταίο που έχει εγκριθεί, είπε, αφορά την περίοδο 2019-2028) ενώ υποστήριξε ότι η Αρχή αντιμετωπίζει τον ΑΔΜΗΕ σαν δημόσια υπηρεσία και όχι σαν επιχείρηση με επενδυτές και μετόχους.

Ανήγγειλε ότι το 2022 ο ΑΔΜΗΕ θα προσφύγει στα δικαστήρια αν καθυστερήσει η έγκρισή του εσόδου της επόμενης χρονιάς (με αποτέλεσμα όπως είπε να υπάρχει υποανάκτηση εσόδων) ενώ προς τα δικαστήρια οδεύει και η υπόθεση του προστίμου ύψους 5 εκατ. για καθυστέρηση του δικτύου στην Πελοπόννησο που οφείλεται σε αντιδράσεις των μοναχών της τοπικής μονής για την οπτική όχληση από τους πυλώνες.

Ο κ. Μανουσάκης αμφισβήτησε, εξάλλου, τη σκοπιμότητα των αλλαγών στον τρόπο υπολογισμού των εσόδων των διαχειριστών ενεργειακών δικτύων που προωθεί η Αρχή.

Τέλος, για τις αυξήσεις στα τέλη δικτύου σε ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών που θα ισχύσουν από τον Αύγουστο σημείωσε αφενός ότι αποτελούν μικρό κλάσμα του τελικού λογαριασμού και αφετέρου ότι οι καταναλωτές δεν θα επιβαρύνονταν αν η ΡΑΕ είχε αφαιρέσει από το λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας τη μείωση κόστους που προκύπτει από τις διασυνδέσεις των νησιών που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ