Τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα πεδία της βιώσιμης κινητικότητας, των πράσινων μεταφορών και της ηλεκτροκίνησης, περιέγραψε σήμερα στο συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ): «Green Deal Greece 2021», ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα πεδία της βιώσιμης κινητικότητας, των πράσινων μεταφορών και της ηλεκτροκίνησης, περιέγραψε σήμερα στο συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ): «Green Deal Greece 2021», ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ως κεντρικούς πυλώνες της πρωτοβουλίας, ανέφερε τη Μικροκινητικότητα και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, τις ευφυείς μεταφορές, την ηλεκτροκίνηση και την έξυπνη κινητικότητα, τονίζοντας ότι οι άξονες αυτοί συνδέονται μεταξύ τους και μάλιστα, όπως είπε, όλοι μαζί επηρεάζουν σημαντικά δύο άλλους κρίσιμους τομείς: την οδική ασφάλεια και την οικονομία.
«Η επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί μια συνεκτική πολιτική με μακροχρόνιο σχεδιασμό και σταθερό προσανατολισμό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κεφαλογιάννης.
Ειδικότερα, κατά την τοποθέτησή του, επεσήμανε ότι ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το ¼ της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, αποτελεί βασική αιτία της ηχορύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων.
Ανέφερε ακόμη ότι η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Κινητικότητα χαμηλών ρύπων προβλέπει μέτρα ενίσχυσης της βιωσιμότητας του συστήματος των μεταφορών με στόχο τη μείωση κατά 55% των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές έως το 2030, κυρίως μέσω της επένδυσης σε καθαρές μεταφορές και της διείσδυσης μέσων μεταφοράς που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
«Ως χώρα, λοιπόν, της ΕΕ, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), καλούμαστε να υιοθετήσουμε μια πολιτική μείωσης της εκπομπής ρύπων και ταυτόχρονα να κάνουμε τις πόλεις μας φιλικότερες προς το περιβάλλον και τους κατοίκους τους. Χρειαζόμαστε λοιπόν, καθαρούς τρόπους μετακίνησης, περπάτημα, ποδηλασία, πράσινες δημόσιες συγκοινωνίες και οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων», είπε.
Στη συνέχεια, ο κ. Κεφαλογιάννης παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε αυτά τα πεδία.
«Βασική προϋπόθεση», υπογράμμισε, «για να περάσουμε στη νέα εποχή των Μεταφορών είναι να διαμορφώσουμε από σήμερα τις συνθήκες ώστε να προσαρμοστούμε στις τεχνολογικές εξελίξεις, να υιοθετήσουμε τις νέες μορφές μετακίνησης και να τις εντάξουμε αρμονικά στο σύστημα των μετακινήσεων. Διαφορετικά, ακόμη και μια εντυπωσιακή καινοτομία στο επίπεδο των μέσων ή των εναλλακτικών καυσίμων μπορεί να απαξιωθεί στη συνείδηση των χρηστών ή της αγοράς».
«Πριν από λίγους μήνες δημιουργήσαμε έναν καινούργιο νόμο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, όπου περιλαμβάνονται απλοί και ενιαίοι κανόνες για την εκπόνηση, εφαρμογή και εποπτεία των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Προσβασιμότητα, ηλεκτροκίνητα οχήματα και υποδομές ηλεκτροκίνησης στους δήμους, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, κυκλοφοριακές παρεμβάσεις κοντά σε σχολεία και περιοχές με αυξημένη κίνηση, έργα αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας.
Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες διαθέτουν πλέον ένα χρήσιμο εργαλείο για να διεκδικήσουν χρηματοδότηση και υλοποιήσουν πολλά έργα που θα ομορφύνουν τις πόλεις τους, θα βελτιώσουν την ποιότητα των μετακινήσεων και το επίπεδο της οδικής ασφάλειας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιμετωπίζει τα (ΣΒΑΚ) ως βασικό μέσο διαμόρφωσης της αστικής κινητικότητας στην επόμενη προγραμματική περίοδο, με ότι αυτό συνεπάγεται», συνέχισε.
Το δεύτερο κεφάλαιο του νόμου είναι η Μικροκινητικότητα
Όπως σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, «Ηλεκτρικά πατίνια, ρόλερς και άλλα μέσα που κατέκλυσαν τις πόλεις σε όλο τον κόσμο, αιφνιδιάζοντας τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών. Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που απέκτησε θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει κανόνες κυκλοφορίας αυτών των μέσων.Το όριο ταχύτητας είναι 25 χλμ/ ώρα, οι χρήστες πρέπει να φορούν κράνος και ανακλαστικά γιλέκα τη νύχτα. Ρυθμίζονται επίσης τεχνικές προδιαγραφές ασφάλειας για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα. Είναι και αυτή μια πτυχή της Ηλεκτροκίνησης. Όχι, βέβαια, η μόνη. Και επειδή η πολιτεία, οφείλει να δίνει το παράδειγμα. Στον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που έχει προκηρύξει το Υπουργείο και τα 800 οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα 300 ηλεκτροκίνητα».
«Πέραν αυτού, όμως», συμπλήρωσε, « από το 2020 η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα δυναμικό σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ιδιώτες και επαγγελματίες.
Φυσικά, μετά την πολυετή οικονομική κρίση, ο στόλος παραμένει γηρασμένος και δεν είναι εύκολο να ανανεωθεί σύντομα σε ευρεία κλίμακα.
Ωστόσο, το μητρώο μας περιλαμβάνει σήμερα 3.399 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα. Και είναι εντυπωσιακό ότι περισσότερα από τα μισά, και συγκεκριμένα τα 1.868 από αυτά, έχουν ταξινομηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020. Δηλαδή τους τελευταίους 9 μήνες έχει ταξινομηθεί σχεδόν το 55% του συνόλου των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων».
Τόνισε δε, ότι μπορεί ο συνολικός αριθμός να φαίνεται μικρός, αλλά καταγράφεται μια ισχυρή δυναμική της ηλεκτροκίνησης και φέτος, «προβλέπουμε διπλασιασμό του αριθμού των νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με πέρυσι, Το πρόγραμμα, λοιπόν, αρχίζει να αποδίδει».
«Τα καινούργια οχήματα αποτελούν με έναν τρόπο «συνδεδεμένες συσκευές» που μπορούν να υποστηρίξουν και άλλες υπηρεσίες», είπε, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρωτοποριακό πρόγραμμα της Αστυπάλαιας («Astypalaia: Smart and Sustainable Island»). «Σε αυτό το πανέμορφο νησί, θα έχουμε την ευκαιρία να αναπτύξουμε ευφυή συστήματα Μεταφορών, όπως το ‘οn demand Mobility’.
Δηλαδή καινοτόμες υπηρεσίες δημόσιας συγκοινωνίας κατά παραγγελία. Οι επιβάτες θα μπορούν μέσω του κινητού τους τηλεφώνου, είτε καλώντας, είτε χρησιμοποιώντας το σχετικό λογισμικό, να δηλώσουν την επιθυμία τους για μεταφορά, να ενημερώσουν για τα σημεία επιβίβασης και αποβίβασης. Το σύστημα διαχείρισης θα συγκεντρώνει τα αιτήματα και θα προσαρμόζει ανάλογα τα δρομολόγια, ενημερώνοντας τους επιβάτες.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια μορφή διαδραστικής συγκοινωνίας και μάλιστα, με καθαρή ενέργεια, μέσω της ηλεκτροκίνησης. Η Ελλάδα, άλλωστε, πρωτοπορούσε πάντα σε τέτοια προγράμματα, όπως στην αυτόνομη οδήγηση», συμπλήρωσε. Μάλιστα, όπως εξήγησε, «στον νόμο για τη Μικροκινητικότητα, έχουμε προβλέψει και τη δυνατότητα υλοποίησης ερευνητικών προγραμμάτων αυτόνομης οδήγησης σε συγκοινωνία, όπως είχαμε στα Τρίκαλα, αλλά ακόμη και σε ΙΧ και σε βαν.
Το επόμενο βήμα είναι να ενσωματώσουμε στο σύστημα μεταφορών υπηρεσίες όπως το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων) ή το carpooling (συνεπιβατισμός).
Με αυτές τις νέες υπηρεσίες περνάμε στην «οικονομία της πλατφόρμας» στον τομέα των Μεταφορών, μια εξέλιξη που θα συμβάλει να περιοριστούν οι άσκοπες μετακινήσεις με ιδιωτικά οχήματα στις πόλεις που εντείνουν σήμερα το κυκλοφοριακό πρόβλημα».
Οι έξυπνες μορφές μετακίνησης, πρόσθεσε ο κ. Κεφαλογιάννης, είναι η λύση ενώ τόνισε ότι ήδη έχει διαμορφωθεί ένα θεσμικό πλαίσιο, που αποτελεί τη βάση για να κινηθούμε με αξιώσεις προς την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας στον τομέα των Μεταφορών.
«Η αρχή έχει γίνει και γι΄ αυτό μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2030 η Ελλάδα θα έχει να επιδείξει απτά αποτελέσματα. Αρκεί να συνεχίσουμε την προσπάθεια με την ίδια προσήλωση στον στόχο», κατέληξε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.