Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις ξεκινούν σε λίγο. Η αγωνία στο μάξιμουμ. Το ερώτημα που κυριαρχεί στους υποψηφίους και τους καθηγητές τους είναι αν τα θέματα θα είναι εύκολα ή δύσκολα. Τα σενάρια που κυκλοφορούν είναι πολλά. Το ένα σενάριο λέει ότι τα θέματα θα είναι εύκολα διότι οι μαθητές είναι εξαντλημένοι από την τηλεκπαίδευση, που ήταν ο βασικός τρόπος εκπαίδευσης τους τελευταίους 15 μήνες, με τη δια ζώσης εκπαίδευση να λειτουργεί για μικρά χρονικά διαστήματα. Είναι κοινή, πια, παραδοχή ότι η τηλεκπαίδευση εκτός από κουραστική είναι και λιγότερο αποδοτική από τη δια ζώσης εκπαίδευση. Συνεπώς, με βάση το πρώτο σενάριο, δεν μπορεί τα θέματα να έχουν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας με τα περσινά, που ήταν εξαιρετικά δύσκολα, γιατί φέτος έχουμε τους χειρότερα προετοιμασμένους υποψηφίους όλων των ετών, λόγω της πανδημίας. Συνεπώς τα θέματα θα είναι ευκολότερα.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected], www.stadiodromia.gr
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις ξεκινούν σε λίγο. Η αγωνία στο μάξιμουμ. Το ερώτημα που κυριαρχεί στους υποψηφίους και τους καθηγητές τους είναι αν τα θέματα θα είναι εύκολα ή δύσκολα. Τα σενάρια που κυκλοφορούν είναι πολλά. Το ένα σενάριο λέει ότι τα θέματα θα είναι εύκολα διότι οι μαθητές είναι εξαντλημένοι από την τηλεκπαίδευση, που ήταν ο βασικός τρόπος εκπαίδευσης τους τελευταίους 15 μήνες, με τη δια ζώσης εκπαίδευση να λειτουργεί για μικρά χρονικά διαστήματα. Είναι κοινή, πια, παραδοχή ότι η τηλεκπαίδευση εκτός από κουραστική είναι και λιγότερο αποδοτική από τη δια ζώσης εκπαίδευση. Συνεπώς, με βάση το πρώτο σενάριο, δεν μπορεί τα θέματα να έχουν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας με τα περσινά, που ήταν εξαιρετικά δύσκολα, γιατί φέτος έχουμε τους χειρότερα προετοιμασμένους υποψηφίους όλων των ετών, λόγω της πανδημίας. Συνεπώς τα θέματα θα είναι ευκολότερα.
Το δεύτερο σενάριο λέει ότι τα θέματα θα είναι το ίδιο δύσκολα με τα περσινά γιατί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που απαιτεί από κάθε υποψήφιο να γράψει τουλάχιστον το 80% του Μέσου Όρου των βαθμών όλων των υποψηφίων κάθε πεδίου, δεν πρέπει επ’ ουδενί να είναι πάνω από το ψυχολογικό όριο του 10. Να θυμίσουμε ότι το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης για την επιβολή της ΕΒΕ ήταν ότι δεν μπορεί να εισάγονται φοιτητές με 2 και 3. Η ΕΒΕ δεν εξαρτάται από τη δυσκολία των θεμάτων. Δύσκολα θέματα θα δώσουν χαμηλή ΕΒΕ. Εύκολα θέματα θα δώσουν υψηλότερη ΕΒΕ. Αν η ΕΒΕ φθάσει το 11 και αποκλείονται υποψήφιοι που έχουν γράψει 11, τότε θα υπάρχει πρόβλημα γιατί όποιος έχει γράψει 11 στις Πανελλαδικές δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις για να σπουδάσει. Οι αντιδράσεις θα είναι πάρα πολλές και δικαιολογημένες.
Η αλήθεια είναι ότι φέτος οι υποψήφιοι δεν είναι σωστά προετοιμασμένοι και κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει ποσοτικά το μέγεθος της κακής τους προετοιμασίας. Ποιο από τα δύο σενάρια θα ισχύσει; Τα θέματα θα είναι εύκολα ή δύσκολα;
Στην ουσία αυτό είναι ένα λάθος ερώτημα. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων. Οι διατιθέμενες θέσεις θα συμπληρωθούν από τους υποψηφίους που ξεπερνούν το εμπόδιο της ΕΒΕ, με κριτήριο τα μόριά τους. Όποιος έχει συγκεντρώσει περισσότερα μόρια προηγείται. Συνεπώς το ζητούμενο δεν είναι να γράψει άριστα ο υποψήφιος. Το ζητούμενο είναι να γράψει καλύτερα από τους περισσότερους υποψηφίους, ώστε να προηγείται των περισσοτέρων.
Στον πίνακα βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων που συγκέντρωσε πάνω από 19.000 μόρια στις Πανελλαδικές Εξετάσεις τα τρία τελευταία χρόνια, ανά πεδίο. Στο 1ο Πεδίο η μεταβολή του αριθμού των υπεραριστούχων δεν ήταν πολύ μεγάλη. Αντίθετα στο 2 και στο 3ο Πεδίο η “σφαγή” των υποψηφίων ήταν πολύ μεγάλη. Από 99 υπεραριστούχους το 2019 πέσαμε στους 24 και από 122 στο 3ο Πεδίο πέσαμε στους 28. Στο 4ο Πεδίο από τους 45 το 2019 πέσαμε στους 15, που, όμως, είναι πολύ κοντά στις επιδόσεις του 2018. Το συμπέρασμα είναι, λοιπόν, ότι η μεγάλη μείωση των αριστούχων έγινε στο 2ο και 3ο Πεδίο. Αυτή η μείωση αποτυπώθηκε στις βάσεις αποδεικνύοντας, για μία ακόμη φορά, ότι δεν έχει σημασία να γράψεις άριστα, αλλά να γράψεις καλύτερα από τον ανταγωνισμό. Έτσι η βάση της Ιατρικής Αθήνας από τα 19.029 μόρια το 2018, έπεσε στα 18,724 μόρια το 2019, για να πέσει στα 18.250 μόρια το 2020, που ήταν η χαμηλότερη βάση όλων των ετών. Δηλαδή η βάση της Ιατρικής Αθήνας έχασε μέσα σε τρία χρόνια 779 μόρια, εξαιτίας της δυσκολίας των θεμάτων. Την αντίστοιχη πορεία ακολούθησαν και οι άλλες σχολές του 2ου και του 3ου Πεδίου.
Δεν έχει σημασία, λοιπόν, αν τα θέματα θα είναι εύκολα ή δύσκολα, αλλά πως θα γράψει ο υποψήφιος σε σχέση με τους άλλους υποψηφίους. Συνεπώς, την ώρα της εξέτασης κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν ο βαθμός που πιστεύει ότι θα γράψει θα είναι αρκετός για να εισαχθεί στη σχολή που στοχεύει. Δεν έχει κανένα νόημα, λοιπόν, η απογοήτευση σε περίπτωση που ο υποψήφιος δεν γράψει σύμφωνα με τις προσδοκίες του. Πιθανόν να είναι καλό να μην κοιτάξετε τις λύσεις των θεμάτων γιατί είναι άνιση η σύγκριση των γραπτών απαντήσεων με αυτά που θυμάστε ότι γράψατε. Ψυχραιμία απαιτείται και συγκέντρωση, για την εξέταση στο επόμενο μάθημα και στο τέλος θα κάνουμε ταμείο.
Αριθμός Υποψηφίων που συγκέντρωσε πάνω από 19.000 μόρια στις Πανελλαδικές | |||
2018 | 2019 | 2020 | |
1o Πεδίο Ανθρωπιστικές Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες | 58 | 47 | 67 |
2o Πεδίο Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες | 90 | 99 | 24 |
3o Πεδίο Επιστήμες Υγείας | 260 | 122 | 28 |
4o Πεδίο Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής | 16 | 45 | 15 |
Σύνολο | 424 | 313 | 134 |
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |