Η Γερμανία παραβίαζε συστηματικά τα όρια της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση, δήλωσε το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης την Πέμπτη, σε μια απόφαση που θα μπορούσε φέρει τη χώρα ενώπιον οικονομικών κυρώσεων εάν δεν βελτιώσει τις εκπομπές αερίων τουλάχιστον στις μεγαλουπόλεις.
Η Γερμανία παραβίαζε συστηματικά τα όρια της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση, δήλωσε το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης την Πέμπτη, σε μια απόφαση που θα μπορούσε φέρει τη χώρα ενώπιον οικονομικών κυρώσεων εάν δεν βελτιώσει τις εκπομπές αερίων τουλάχιστον στις μεγαλουπόλεις.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ευρώπη έχει μειωθεί την τελευταία δεκαετία, αλλά παραμένει ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός κίνδυνος για την υγεία της ηπείρου. Η παρατεταμένη έκθεση σε μολυσμένο αέρα μπορεί να προκαλέσει διαβήτη, πνευμονική νόσο και καρκίνο.
Το δικαστήριο της ΕΕ δήλωσε ότι από το 2010 έως το 2016, η Γερμανία παραβίαζε τα ετήσια όρια ρύπανσης από διοξείδιο του αζώτου (NO2) της ΕΕ σε 26 ζώνες, μεταξύ των οποίων το Βερολίνο, η Στουτγκάρδη, το Μόναχο, η Κολωνία και το Ντίσελντορφ. Η Στουτγκάρδη και η Περιοχή Ρήνου-Μάιν υπερέβησαν επίσης τα ωριαία όρια NO2 κατά την περίοδο, ανέφερε.
Συμμετέχοντας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που εξέτασε την υπόθεση, το δικαστήριο έκρινε ότι η γερμανική κυβέρνηση δεν είχε λάβει μέτρα για να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση με τους κανόνες ποιότητας της ΕΕ για την ατμόσφαιρα. Η Γερμανία πρέπει τώρα να συμμορφωθεί ή να αντιμετωπίσει περαιτέρω νομικές κυρώσεις.
Ωστόσο, από το 2016, οι περισσότερες ενδιαφερόμενες περιοχές έχουν περιορίσει τη ρύπανση ΝΟ2 για να συμμορφωθούν με τα όρια της ΕΕ, με τη μετάβαση σε λιγότερο ρυπογόνα αυτοκίνητα και τοπικά μέτρα όπως απαγορεύσεις οδήγησης, όρια ταχύτητας και μετάβαση σε λεωφορεία χαμηλών εκπομπών.
Το 2020, έξι γερμανικές πόλεις παραβίασαν το ετήσιο μέσο όριο των 40 μικρογραμμαρίων NO2 ανά κυβικό μέτρο αέρα, από 90 πόλεις το 2016, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Το Μόναχο και η Στουτγκάρδη ήταν μεταξύ εκείνων που παραβίαζαν ακόμη τον νόμο πέρυσι.
Οι οδικές μεταφορές είναι η κύρια πηγή εκπομπών NO2, που σημαίνει ότι οι αστικές περιοχές τείνουν να πλήττονται περισσότερο.
Οι ετήσιοι πρόωροι θάνατοι που οφείλονται σε εκπομπές NO2 στην ΕΕ έχουν υπερδιπλασιαστεί από το 2009, αλλά εξακολουθούν να ανέρχονται συνολικά σε 54.000 πρόωρους θανάτους το 2018, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος.
Προηγούμενες αποφάσεις του δικαστηρίου που εδρεύει στο Λουξεμβούργο έκριναν επίσης τη Γαλλία και τη Βρετανία ένοχες για τις εκπομπές NO2, ενώ χώρες όπως η Ουγγαρία, η Σουηδία και η Ιταλία έχουν παραβεί τα όρια σωματιδίων.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από το Reuters