Εξηγήσεις για την πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με την οποία, όπως υποστηρίζουν, περιορίζεται το δικαίωμα των μαθητών να επιλέγουν τη διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία, ζητούν 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία με ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.
Εξηγήσεις για την πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με την οποία, όπως υποστηρίζουν, περιορίζεται το δικαίωμα των μαθητών να επιλέγουν τη διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία, ζητούν 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία με ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.
Όπως τονίζουν, η αιφνιδιαστική αυτή απόφαση περιορίζει δραστικά τη δυνατότητα των μαθητών να διδάσκονται δεύτερη ξένη γλώσσα, σταματώντας τη λειτουργία των μεικτών παράλληλων τμημάτων (γαλλικά και γερμανικά) και επιβάλλοντας τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας ανάλογα με το τι εκπαιδευτικός είναι διαθέσιμος.
Επίσης υπογραμμίζουν, πως η απόφαση στοχεύει στη μείωση του αριθμό των εκπαιδευτικών και στις απολύσεις αναπληρωτών ξένων γλωσσών, ενώ σημειώνουν με νόημα πως δεν είναι η πρώτη φορά που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «σπρώχνει» τους μαθητές στα φροντιστήρια.
Στο πλαίσιο αυτό, ζητούν από τη Νίκη Κεραμέως την άμεση απόσυρση της εγκυκλίου, όπως και τη διασφάλιση -από πλευράς του υπουργείου Παιδείας- της ελεύθερης επιλογής και παρακολούθησης της δεύτερης ξένης γλώσσας από τους μαθητές των δημοτικών σχολείων.
Αναλυτικά η Ερώτηση των βουλευτών προς την υπουργό Παιδείας & Θρησκευµάτων
Θέµα: «Κατάργηση της δυνατότητας της ελεύθερης επιλογής της 2ης ξένης γλώσσας»
Για πολλοστή φορά η υπουργός Παιδείας αιφνιδιάζει αρνητικά την εκπαιδευτική κοινότητα προχωρώντας στον περιορισµό του δικαιώµατος των µαθητών της πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης στην ελεύθερη επιλογή 2ης ξένης γλώσσας.
Συγκεκριµένα µε την αριθµ. πρωτ. Φ52/55240/Δ1/18-05-2021 εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας καθορίζεται, µεταξύ άλλων, ότι από το επόµενο σχολικό έτος η οργάνωση των ξενόγλωσσων τµηµάτων για τη 2η ξένη γλώσσα θα γίνεται αποκλειστικά µε την αρχή της πλειοψηφίας σε κάθε τµήµα χωριστά, και ακολούθως περικόπτεται η λειτουργία µεικτών παράλληλων τµηµάτων για γερµανικά και γαλλικά, µε αποτέλεσµα να µην υπάρχει η δυνατότητα οι µαθητές να παρακολουθήσουν την ξένη γλώσσα που επιθυµούν παρά µόνο αν η επιλογή τους αποτελεί και πλειοψηφία στο σύνολο των µαθητών του κάθε τµήµατος.
Στην αναχρονιστική αυτή επιλογή της υπουργού Παιδείας, έντονες είναι οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. Ενδεικτικά, στην από 25.05.2021 ανακοίνωση της ΔΟΕ επισηµαίνεται ότι «είναι ξεκάθαρη η αντίληψη της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ. Πρόκειται για µια ακόµη δραστική περικοπή σε προσωπικό και δαπάνες η οποία, όπως είναι φυσικό, έχει εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις για τη µαθησιακή διαδικασία και τους µαθητές».
Επειδή µε την κατάργηση της δυνατότητας της ελεύθερης επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας, όπως προκύπτει από τη σχετική εγκύκλιο, υποβαθµίζεται το δηµόσιο σχολείο και η διδασκαλία της ξένης γλώσσας σε αυτό, καταστρατηγούνται τα µορφωτικά δικαιώµατα των µαθητών, µεθοδεύεται η µείωση του αριθµού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ενισχύεται το καθεστώς των ωροµισθίων εκπαιδευτικών χωρίς εργασιακά δικαιώµατα.
Επειδή θα συνυπάρχουν µαθητές δύο «ταχυτήτων», αυτοί που διδάσκονται την ξένη γλώσσα επιλογής τους και άρα διαθέτουν και το κίνητρο της ουσιαστικής µάθησης, και µαθητές που θα εξαναγκαστούν να διδαχθούν άλλη γλώσσα από αυτή που επέλεξαν, γεγονός που καταργεί την έννοια της επιλογής και δηµιουργεί αρνητικό παιδαγωγικό κλίµα.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η αρµόδια υπουργός:
Θα αποσύρει άµεσα την αριθµ. πρωτ. Φ52/55240/Δ1/18-05-2021 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ και θα προβεί στην έκδοση νέας µε την οποία θα δίνεται και πάλι στους µαθητές η δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής και παρακολούθησης της δεύτερης ξένης γλώσσας που επιθυµούν;