Στην ανάγκη του ενεργειακού μετασχηματισμού των ελληνικών λιμανιών αναφέρθηκε η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετέχοντας σε συνάντηση εργασίας, με θέμα «Ενεργειακή αναβάθμιση λιμένων μέσω εξηλεκτρισμού», που διοργανώθηκε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) με τη συμμετοχή του ΔΕΔΔΗΕ, της ΡΑΕ και του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στην ανάγκη του ενεργειακού μετασχηματισμού των ελληνικών λιμανιών αναφέρθηκε η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετέχοντας σε συνάντηση εργασίας, με θέμα «Ενεργειακή αναβάθμιση λιμένων μέσω εξηλεκτρισμού», που διοργανώθηκε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) με τη συμμετοχή του ΔΕΔΔΗΕ, της ΡΑΕ και του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
«Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η ανάγκη βελτίωσης της ποιότητας του αέρα στα λιμάνια και ειδικά στα λιμάνια της χώρας μας, πολλά εκ των οποίων βρίσκονται σε μικρή απόσταση από μεγάλες πόλεις, όπως ο Πειραιάς, κάνει επιτακτική την ανάγκη του ενεργειακού μετασχηματισμού τους. Τα λιμάνια πρέπει να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι, όπου θα συνυπάρχουν η παραγωγή, η αποθήκευση και η διανομή ηλεκτρικής ενέργειας», είπε η γενική γραμματέας.
Σημείωσε μάλιστα ως χαρακτηριστικό στοιχείο της στροφής που γίνεται σε όλη την Ευρώπη προς πιο «πράσινα» λιμάνια, το γεγονός ότι, μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ανέβηκε στη δεύτερη θέση των προτεραιοτήτων από τις τελευταίες όπου βρισκόταν, όπως αυτές αποτυπώνονται στην ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων.
Όπως ανέφερε η κυρία Σδούκου, η ΕΕ έχει δεσμευτεί για μείωση των ρύπων στις μεταφορές κατά 90% ως το 2050, με τη ναυτιλία να ευθύνεται για το 13% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του τομέα των μεταφορών στην Ευρώπη. Συγχρόνως, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/94, οι ευρωπαϊκοί λιμένες απαιτείται να έχουν έως το τέλος του 2025 εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης πλοίων από την ξηρά, όσο είναι ελλιμενισμένα.
«Η χώρα μας με κατεξοχήν ναυτική παράδοση και ένα μεγάλο πλήθος λιμανιών πρέπει να δράσει συντονισμένα, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, λαμβάνοντας υπόψη ότι ως τουριστικός προορισμός η χώρα μας δέχεται διαφορετικούς τύπους πλοίων, μεταξύ των οποίων και κρουαζιερόπλοια με πολύ μεγάλες ενεργειακές ανάγκες, της τάξεως των 15 MW» επεσήμανε.
Προς αυτή την κατεύθυνση, όπως είπε η κυρία Σδούκου, «ο μηδενισμός των ρύπων των πλοίων, όταν αυτά δένουν στα λιμάνια, με την ηλεκτροδότηση τους από την ξηρά, ώστε να μην χρησιμοποιούν τις μηχανές τους που καίνε πετρέλαιο είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα».
Επιπλέον, βασική προτεραιότητα του ΥΠΕΝ αποτελεί η προώθηση της χρήσης ΑΠΕ με δράσεις βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας στα λιμάνια της χώρας. «Οι ΑΠΕ και ειδικά τα φωτοβολταϊκά, το κόστος ηλεκτροπαραγωγής των οποίων έχει γίνει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τα τελευταία χρόνια, είναι απαραίτητο να ενταχθούν στα λιμάνια, τόσο για κάλυψη των καταναλώσεων στα κτίρια με τη μορφή αυτοπαραγωγής, όσο και στον εξηλεκτρισμό κάποιων βασικών καταναλώσεων, όπως η ηλεκτροκίνηση εσωτερικών λεωφορείων και μηχανημάτων και η ηλεκτροδότηση πλοίων», είπε η κυρία Σδούκου.
Η γενική γραμματέας τόνισε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στηρίζει την προσπάθεια να εξελιχθούν τα λιμάνια μας σε ενεργειακούς κόμβους και είναι έτοιμο να δώσει λύσεις, σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Σημαντικές προϋποθέσεις, όπως σημείωσε, για να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω αποτελούν η σωστή μέτρηση των ενεργειακών καταναλώσεων για τα πλοία και τα κρουαζιερόπλοια, καθώς και η καταγραφή των υποδομών του δικτύου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από το ΕΜΠ, σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΡΑΕ.