Ουδέν κακόν αμιγές καλού, είναι το μήνυμα που εκπέμπουν οι άνθρωποι του εμπορίου παγκοσμίως σε μια προσπάθεια να ξορκίσουν όλα τα δεινά που επέφερε μέχρι τώρα η πανδημία του Covid 19. Με τον τρόπο αυτό θέλουν να σηματοδοτήσουν τη μετά Covid εποχή, βάζοντας τα θεμέλια για μια νέα ευκαιρία ανάπτυξης και προόδου.
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ουδέν κακόν αμιγές καλού, είναι το μήνυμα που εκπέμπουν οι άνθρωποι του εμπορίου παγκοσμίως σε μια προσπάθεια να ξορκίσουν όλα τα δεινά που επέφερε μέχρι τώρα η πανδημία του Covid 19. Με τον τρόπο αυτό θέλουν να σηματοδοτήσουν τη μετά Covid εποχή, βάζοντας τα θεμέλια για μια νέα ευκαιρία ανάπτυξης και προόδου. Το πλαίσιο αυτής της δεύτερης ευκαιρίας πλέον δεν αφορά τον καταναλωτή, αλλά τον άνθρωπο που θέλει να καλύψει τις υλικές του ανάγκες, υπό το πρίσμα όμως της εξυπηρέτησης ταυτόχρονα αξιών και ιδανικών, που περιλαμβάνουν την υγεία, την κοινωνικότητα, την ελευθερία, την ψυχική ικανοποίηση. Η άσκηση είναι δύσκολη και με αβέβαιο αποτέλεσμα, ωστόσο οι εμπορικές επιχειρήσεις, επικεφαλής αλλά και συνολικά το ενεργό προσωπικό είναι έτοιμοι να επενδύσουν σε χρόνο και σε κεφάλαια για να έχει αίσια έκβαση η προσπάθειά τους.
Το παρόν αφιέρωμα στη «Ναυτεμπορική» επιδιώκει να παρουσιάσει τις προκλήσεις του κόσμου του εμπορίου στη σύγχρονη εποχή με γνώμονα τον άνθρωπο, τον επιχειρηματία, την οικονομία, την κοινωνία. Στα 900 δισ. δολ. ανήλθαν οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εποχή της πανδημίας, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Mastercard. Ωστόσο, η Προστασία της Υγείας, η Βελτίωση της Κοινωνίας, αλλά και η Προστασία του Περιβάλλοντος διαμορφώνουν πλέον τον κώδικα αξιών του εμπορίου στη μετά Covid 19 εποχή. Σχεδόν το 70% των επαγγελματιών του χώρου του εμπορίου υποστηρίζουν ότι οι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τη βιωσιμότητα από ό,τι πριν από τον COVID-19. Μεγάλο μέρος των ανθρώπων επανεκτίμησαν τις προτεραιότητες και τις ταυτότητες στην αναζήτηση μιας πιο ολοκληρωμένης ζωής και βελτιωμένης ψυχικής ανθεκτικότητας (Shaken και Stirred). Η κατάθλιψη και η ψυχική υγεία είχαν μέτριο ή σοβαρό αντίκτυπο στο 73% της καθημερινής ζωής των παγκόσμιων καταναλωτών το 2020. Και ακολούθησαν ζητήματα όπως εκπόνηση προσεκτικών προϋπολογισμών για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας και σε προσιτές τιμές (Thoughtful Thrifters), γιατί η υλική ευδαιμονία δεν είναι δεδομένη, δεν είναι παντοτινή και δεν αρκεί.
Οι εταιρείες πρέπει να βοηθήσουν στη διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη, αλλάζοντας κατεύθυνση, περιορίζοντας την κοινωνική και οικονομική ανισότητα. Μόνο έτσι θα επουλωθεί το μετατραυματικό σοκ που έχει υποστεί η κοινωνία και η οικονομία. Το 2021 θα είναι καθοριστική χρονιά. Η προσαρμογή στρατηγικών σε αυτές τις αναδυόμενες τάσεις των καταναλωτών θα δώσει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αντέξουν τις απροσδόκητες εξελίξεις και να ξεπεράσουν τις αντιξοότητες.
Σημείο κλειδί είναι το εκ νέου χτίσιμο της εμπιστοσύνης στην κοινωνία, στο συνάνθρωπο, στην επιστήμη, στη ζωή. Στην παρούσα φάση η εμπιστοσύνη διεθνώς έχει κλονιστεί. Η τεχνολογία έχει καταφέρει να υποκαταστήσει εν μέρει την καταναλωτική ανάγκη, αλλά λείπει η διά ζώσης επαφή. Οι δύο κόσμοι, ψηφιακός και φυσικός, τείνουν να συγκλίνουν και από το σημείο ισορροπίας τους θα καθοριστεί η συνέχεια, της συνύπαρξης ή της σύγκρουσης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Euromonitor International,πάνω από το ένα τρίτο των παγκόσμιων καταναλωτών πιστεύουν ότι θα υπάρξουν περισσότερες πολιτικές αναταραχές στις χώρες τους, και το 29% συμμετείχε ενεργά σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα πέρυσι. «Η παραπληροφόρηση και οι αδικίες προκαλούν κρίση εμπιστοσύνης», υποστηρίζουν οι αναλυτές. «Οι καταναλωτές πλέον αναμένουν από τις επωνυμίες του εμπορίου να ενεργήσουν και επιδιώκουν και οι ίδιοι να καταστούν ενεργοί καταναλωτές, με στόχο την κατανάλωση που θα οδηγήσει σε ένα βιώσιμο μέλλον».