Πρόκληση αλλά και ευκαιρία για διαφοροποίηση προσέγγισης της πελατειακής βάσης με μακροπρόθεσμα οφέλη για τις επιχειρήσεις αποτελεί η δύσκολη περίοδος της πανδημίας. Η ευρωπαϊκή αγορά βίωσε σαφώς τη χειρότερη περίοδο αναφορικά με όσους κλάδους ήταν αδύνατον να μεταφέρουν πλήρως τις υπηρεσίες τους στον ψηφιακό κόσμο.
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Πρόκληση αλλά και ευκαιρία για διαφοροποίηση προσέγγισης της πελατειακής βάσης με μακροπρόθεσμα οφέλη για τις επιχειρήσεις αποτελεί η δύσκολη περίοδος της πανδημίας. Η ευρωπαϊκή αγορά βίωσε σαφώς τη χειρότερη περίοδο αναφορικά με όσους κλάδους ήταν αδύνατον να μεταφέρουν πλήρως τις υπηρεσίες τους στον ψηφιακό κόσμο. Οι αεροπορικές εταιρείες ήταν, δίχως άλλο, ανάμεσα σε εκείνες που επλήγησαν ιδιαίτερα έντονα, καθώς το 2ο τρίμηνο του 2020 ο συνολικός όγκος πληρωμών μειώθηκε κατά 109% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019.
Επίσης, σημειώθηκαν μεγάλες μειώσεις τόσο στον ταξιδιωτικό τομέα (-76%) όσο και στον κλάδο των εκδηλώσεων και τις πωλήσεις εισιτηρίων για μουσικές συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις, μεταξύ άλλων (-74%).
Ωστόσο, οι αναλυτές εκτιμούν ότι στην περίπτωση των περισσότερων κλάδων, οι μειώσεις αυτές είναι λογικά προσωρινές και οι επιδόσεις τους θα αρχίσουν σταδιακά να έχουν βελτιωμένη εικόνα μόλις εξομαλυνθεί η τρέχουσα κατάσταση.
Διέξοδος η ψηφιακή μετάβαση
Για την πλειονότητα των εταιρειών, η περσινή χρονιά συνδέθηκε άρρηκτα με την αβεβαιότητα, τις διαρκείς αλλαγές και την ψηφιακή μετάβαση. Όσες επιχειρήσεις κατόρθωσαν να προσαρμοστούν γρήγορα στη νέα πραγματικότητα και να ενσωματώσουν ψηφιακές πρακτικές και τεχνολογικές λύσεις αποδείχθηκε στην πορεία ότι ήταν σε θέση να αντεπεξέλθουν καλύτερα στην αντιμετώπιση των προκλήσεων και των επιπτώσεων της πανδημίας και, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, με άμεσο αντίκρισμα στην ανάπτυξή τους με θετικό πρόσημο.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε από την PayPal, οι ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που υιοθέτησαν ψηφιακές λύσεις παρουσίασαν ανάπτυξη 50% σε ετήσια βάση κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020. Η διεθνής πλατφόρμα πληρωμών PayPal δημοσίευσε μελέτη με τίτλο «The Digital Opportunity: COVID-19 Pandemic Impact on European SMEs» («Η Ψηφιακή Ευκαιρία: Οι Συνέπειες της Πανδημίας της COVID-19 στις Ευρωπαϊκές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις»), η οποία βασίζεται στην ανάλυση των συνόλων δεδομένων των συναλλαγών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Τα στοιχεία της εν λόγω έρευνας έδειξαν ότι εν μέσω της εξαιρετικά απαιτητικής COVID πραγματικότητας, η ψηφιακή ετοιμότητα και μεταμόρφωση αποδείχθηκε το κλειδί αποφασιστικής σημασίας για τον βαθμό αντοχής για πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Όπως αποτυπώνει η έρευνα, οι περισσότερες μμε που κάνουν χρήση ψηφιακών υπηρεσιών, όπως PayPal, σημείωσαν ανάπτυξη με χειροπιαστά οφέλη, είτε είχαν ήδη υιοθετήσει μια ψηφιακή στρατηγική πριν από την πανδημία, είτε ήταν νεόφερτες ή «αρχάριες» στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Με τις καινοτόμες τεχνολογίες που ούτως ή άλλως χαρακτηρίζουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι εταιρείες δύνανται να διαχειριστούν καλύτερα τα οικονομικά τους, να προσεγγίσουν ευκολότερα μια ευρεία πελατειακή βάση και να ανταποκριθούν με επιτυχία στις μεταβαλλόμενες αγοραστικές ανάγκες και νέες καταναλωτικές συνήθειες των πελατών.
«Παρότι για έναν μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων αυτή η ταχεία και απροσδόκητη ψηφιακή προσαρμογή ήταν μια δύσκολη μάχη, ένας άθλος χωρίς προηγούμενο, η ανάλυση που διεξήγαμε κατέστησε σαφές το γεγονός ότι η προσαρμογή της ψηφιακής στρατηγικής θα έπρεπε εξαρχής να είναι κρίσιμης σημασίας για το σύνολο των επιχειρήσεων, ακόμη και για εκείνες που θεωρούνται πολύ μικρές.
Σε αντίθεση με τον offline φυσικό κόσμο, το ψηφιακό περιβάλλον προσφέρει σχεδόν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους παίκτες της αγοράς, επιτρέποντας έτσι στις μικρές εταιρείες να ανταγωνίζονται επιτυχώς με μεγαθήρια, ακόμη και κάτω από τις πλέον απαιτητικές και αντίξοες συνθήκες.
Με τη μετάβαση στην online δραστηριότητα, οι μικρότερες και τοπικές επιχειρήσεις απέκτησαν στην ουσία πρόσβαση στην ίδια παγκόσμια βάση καταναλωτών, καθώς και στα αντίστοιχα εργαλεία που διαθέτουν οι κυρίαρχοι της εκάστοτε αγοράς», αναφέρει ο Efi Dahan, γενικός διευθυντής της PayPal για την Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη, τη Ρωσία και το Ισραήλ.
Νέος τρόπος κατανάλωσης
Ο νέος τρόπος ζωής και εργασίας, οι περιορισμοί της κυκλοφορίας των πολιτών και ο περισσότερος χρόνος εντός σπιτιού ένεκα καραντίνας είχαν ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αγοράζουν διαφορετικά προϊόντα από ό,τι πριν από την πανδημία του κορονοϊού. Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στοιχεία της PayPal, από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, οι τομείς με τις καλύτερες επιδόσεις ήταν τα βρεφικά προϊόντα (αύξηση 117% το 2ο τρίμηνο του 2020 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019), τα τρόφιμα & ποτά (+114%) και ο εξοπλισμός κήπου (+114%).
Πιο συγκεκριμένα για την Ελλάδα, οι κατηγορίες που σημείωσαν την υψηλότερη ανάπτυξη περιλάμβαναν τα έπιπλα (+305%), τα είδη gaming (+298%) και τα προϊόντα κήπου (+262%).
Επιπλέον, με βάση τα ευρήματα της έρευνας της PayPal, η ανάπτυξη σε ετήσια βάση των ψηφιακών μμε το δεύτερο τρίμηνο του 2020 ήταν υψηλότερη σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες, σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (25%) κατά την ίδια περίοδο, με περισσότερες από τις μισές χώρες να σημειώνουν μάλιστα διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από τις ΗΠΑ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παρουσίασαν αρκετά ισχυρές επιδόσεις με σημαντική άνοδο το 2ο τρίμηνο του 2020, ανεξάρτητα από το εάν η έδρα τους ήταν σε πόλεις ή σε περιοχές της υπαίθρου. Σύμφωνα πάντα με την ανάλυση της PayPal, πέντε ευρωπαϊκές χώρες -το Βέλγιο, η Ελβετία, η Ολλανδία, η Ισπανία και η Ιταλία- σημείωσαν κατά 1,5 φορά υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στις αγροτικές κοινότητες από ό,τι στα αστικά κέντρα της ίδιας χώρας.