Η πανδημία του κορωνοϊού που ξέσπασε στις αρχές του 2020 έφερε μεγάλες ανακατατάξεις και πρωτόγνωρες αλλαγές στην αεροπορική βιομηχανία. Η ταξιδιωτική ζήτηση έπεσε κατακόρυφα, γυρνώντας τους αριθμούς κίνησης επιβατών και πτήσεων αρκετά χρόνια πίσω καθώς και σταμάτησε τα υψηλά επίπεδα ανάπτυξης. Όσον αφορά τον αεροπορικό κλάδο, επακόλουθο της μείωσης ζήτησης ταξιδιού, ήταν η μείωση έως και διακοπή των πτήσεων εξαιτίας της έξαρσης του επιδημιολογικού φορτίου, των περιορισμών των κυβερνήσεων κατά της εξάπλωσης του ιού καθώς και τη μη διάθεση για πτήση. Η διακοπή της πτητικής δραστηριότητας των αεροπορικών εταιρειών έφερε επακόλουθα την καθήλωση των αεροσκαφών. Η εικόνα σε πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως ήταν από καθηλωμένα αεροσκάφη, κάποια σταθμευμένα για μακρά αποθήκευση (μεγάλου μεγέθους – ατράκτου), άλλα για προσωρινή διάρκεια (μικρότερου μεγέθους – ατράκτου) και κάποια αποσύρθηκαν ή θα αποσύρονταν στο μέλλον για λόγους οπού εξηγούνται σε προηγούμενη ανάλυση που μπορείτε να διαβάσετε εδώ: https://www.naftemporiki.gr/story/1597400/proori-aposursi-megalon-aeroskafon-kai-covid-19 .
Η πανδημία του κορωνοϊού που ξέσπασε στις αρχές του 2020 έφερε μεγάλες ανακατατάξεις και πρωτόγνωρες αλλαγές στην αεροπορική βιομηχανία. Η ταξιδιωτική ζήτηση έπεσε κατακόρυφα, γυρνώντας τους αριθμούς κίνησης επιβατών και πτήσεων αρκετά χρόνια πίσω καθώς και σταμάτησε τα υψηλά επίπεδα ανάπτυξης. Όσον αφορά τον αεροπορικό κλάδο, επακόλουθο της μείωσης ζήτησης ταξιδιού, ήταν η μείωση έως και διακοπή των πτήσεων εξαιτίας της έξαρσης του επιδημιολογικού φορτίου, των περιορισμών των κυβερνήσεων κατά της εξάπλωσης του ιού καθώς και τη μη διάθεση για πτήση. Η διακοπή της πτητικής δραστηριότητας των αεροπορικών εταιρειών έφερε επακόλουθα την καθήλωση των αεροσκαφών. Η εικόνα σε πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως ήταν από καθηλωμένα αεροσκάφη, κάποια σταθμευμένα για μακρά αποθήκευση (μεγάλου μεγέθους – ατράκτου), άλλα για προσωρινή διάρκεια (μικρότερου μεγέθους – ατράκτου) και κάποια αποσύρθηκαν ή θα αποσύρονταν στο μέλλον για λόγους οπού εξηγούνται σε προηγούμενη ανάλυση που μπορείτε να διαβάσετε εδώ: https://www.naftemporiki.gr/story/1597400/proori-aposursi-megalon-aeroskafon-kai-covid-19 .
Ένας από τους τύπους αεροσκαφών οπού επλήγη βαριά είναι το διώροφο, τετρακινητήριο αεροσκάφος τζετ ευρείας ατράκτου ή όπως είναι γνωστό εμπορικά «Airbus A380». Ο «Γίγαντας των Αιθέρων» όπως δίκαια αποκαλείται, είναι το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία Airbus, το A380 μπορεί να μεταφέρει 544 επιβάτες σε τυπική διαμόρφωση (typical seating), έχει μήκος 72,73 m, ύψος 24,45 m και εκπέτασμα πτερύγων 79,75 m. Η Airbus ανακοίνωσε το πρόγραμμα για το Airbus A380 στις 19 Δεκεμβρίου 2000 με το πρώτο αεροσκάφος A380 να παρουσιάζεται στην Τουλούζη στις 18 Ιανουαρίου 2005 και να πραγματοποιεί την πρώτη του πτήση στις 27 Απριλίου 2005. Η EASA και FAA έδωσαν την τυπική άδεια για πτήσεις στις 12 Δεκεμβρίου 2006.
Η πρώτη παραγγελία παραδόθηκε στην Singapore Airlines τον Οκτώβριο του 2007 οπού και έκανε την πρώτη του επιβατική πτήση. Από τότε έχουν παραδοθεί στις αεροπορικές εταιρείες που τα χειρίζονται 246 αυτού του τύπου. Ο μεγαλύτερος operator είναι η Emirates με 122 να βρίσκονται στο στόλο της ενώ περιμένει και 5 ακόμη από μία αρχική μεγάλη παραγγελία της, η οποία μειώθηκε στις αρχές του 2019. Η συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία θα παραλάβει και το τελευταίο Airbus A380 που παράχθηκε παγκοσμίως καθώς η Airbus ανακοίνωσε τον τερματισμό του προγράμματος μετά από σχεδόν 15 χρόνια. Οι βασικοί λόγοι που την ώθησαν σε αυτή την απόφαση είναι ότι κρίθηκε ασύμφορο το πρόγραμμα, δεν πληροί σύγχρονους περιβαλλοντικούς στόχους της αεροπορικής βιομηχανίας καθώς και το ότι οι αερομεταφορείς στρέφονται σε πιο «μικρά» αεροσκάφη και φιλικά προς το περιβάλλον. Βέβαια, η απόφαση της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας επιταχύνθηκε από την πανδημία και τις συνέπειες αυτής.
Παρακάτω παρουσιάζεται μία λίστα από χειριστές του Airbus A380 ιστορικούς και μη:
Ακόμη ένας operator ήταν η πορτογαλική αεροπορική εταιρεία charter HiFly οπού το είχε στο στόλο της. Τον Δεκέμβριο του 2020 το απέσυρε, πραγματοποιώντας μάλιστα και μία επετειακή πτήση.
Οι πτήσεις που εκτελούνταν με το Airbus A380 προ πανδημία άγγιζαν τις 100 ημερησίως. Στο ξέσπασμα της πανδημίας, πέρσι, στις 09/03/2020 παρατηρήθηκαν μόνο 9 πτήσεις αυτών.
Η κατάσταση αυτή τη στιγμή, είναι σαφώς διαφορετική καθώς, η Emirates, από τις 15/07/2020 άρχισε σταδιακά να τα επαναφέρει σε λειτουργία οπότε και 18 από αυτά έχουν επιστρέψει στη δράση. Παράλληλα η China Southern, συνεχίζει σταθερά τις πτήσεις με τα A380.
Συμπερασματικά, ο «Γίγαντας των Αιθέρων» είναι από τους αεροσκάφη που έχουν πληγεί βαριά (καθώς και άλλοι τύποι όπως το Boeing 747, κλπ.) με τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες να μην έχουν σχέδια για αυτά στο εγγύς μέλλον. Η στρατηγική για ανάπτυξη του στόλου τους στρέφεται σε περισσότερο αποδοτικά και σύγχρονα αεροσκάφη όπως το Airbus A350, το Boeing 787 καθώς και το Boeing 777X.
Η Emirates κατά κύριο λόγο και κάποιες ακόμη συγκεκριμένοι αερομεταφορείς, το κρατούν «εν ζωή» και αναμένεται με ενδιαφέρον η ιστορική εξέλιξη και συνέχεια του.