Τεχνολογία-Επιστήμη
Πέμπτη, 29 Απριλίου 2021 11:49

Το κουτσομπολιό είναι το social media της φύσης

Νέα μελέτη επιβεβαιώνει προηγούμενα ευρήματα για την αξία του κουτσομπολιού στην κοινωνικότητα του ανθρώπου.

Νέα μελέτη επιβεβαιώνει προηγούμενα ευρήματα για την αξία του κουτσομπολιού στην κοινωνικότητα του ανθρώπου. Διάφορες μελέτες τα τελευταία χρόνια είχαν υποδείξει τον ρόλο που παίζει το κουτσομπολιό στην ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων. Οι μελέτες αυτές έχουν αποκαλύψει ότι περίπου το 15% των συζητήσεων που κάνουμε καθημερινά είναι κουτσομπολιό.

Νευροεπιστήμονες του Darmouth College στις ΗΠΑ πραγματοποίησαν σχεδίασαν ένα πείραμα για να διαπιστώσουν τις σχέσεις που αναπτύσσονται όταν γίνεται χρήση του κουτσομπολιού. Όπως αναφέρουν το να σχολιάζεις άλλους ανθρώπους σε κάνουν να νιώθεις περισσότερο συνδεδεμένος με τους ανθρώπους γύρω σου και σε βοηθούν να δημιουργείς πιο στενές σχέσεις μαζί τους.

Επισημαίνουν όμως ότι η διαδικασία αυτή λειτουργεί με το «σωστό είδος» κουτσομπολιού όπως το αποκαλούν και όχι διαδίδοντας απλά φήμες για κάποιο άλλο άτομο. Οι ερευνητές θέλησαν να διαπιστώσουν την αιτία που οι άνθρωποι ωθούνται στο να κουτσομπολεύουν και τι είδους ανάγκες στην ανθρώπινη επικοινωνία καλύπτει αυτή η συμπεριφορά.

«Το κουτσομπολιό είναι μια σύνθετη αλλά παρεξηγημένη μορφή επικοινωνίας που δεν έχει κατανοηθεί σωστά. Μια μορφή επικοινωνίας που μπορεί να αποτελέσει πολύ σημαντικό κρίκο σύνδεσης των ανθρώπων» αναφέρει ο Έσιν Τζόλι, εκ των επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Current Biology».

Το πείραμα

Οι ερευνητές έβαλαν τους εθελοντές να παίξουν ένα online παιχνίδι χωρισμένους σε ομάδες των έξι ατόμων. Κάθε παίκτης είχε στην διάθεση του ένα χρηματικό ποσό το οποίο μπορούσε είτε να διατηρεί στην κατοχή του και να παίζει μόνος του είτε να τα επενδύει στην ομάδα και τα κέρδη που θα πιθανώς θα προέκυπταν θα μοιράζονταν ισόποσα σε όσους είχαν επενδύσει.

Το πείραμα είχε σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται μια κακή ατμόσφαιρα ανάμεσα σε όσους επέλεγαν να παίξουν μόνοι τους και σε εκείνους που επέλεγαν στην ομαδική στρατηγική. Οι ερευνητές φρόντισαν έτσι ώστε να μην έχουν όλα τα μέλη μιας ομάδας πρόσβαση στην επικοινωνία με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας αλλά με ορισμένα μόνο μέλη. Δινόταν μάλιστα η δυνατότητα σε κάποια μέλη της ομάδας να έχουν απευθείας επικοινωνία με κάποιο άλλο μέλος της ομάδας χωρίς να βλέπουν τα άλλα μέλη τι λένε.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένας παίκτης μιας ομάδας να μιλάει με κάποιον άλλο μέλος της ομάδας κατηγορώντας ένα τρίτο μέλος για την τακτική που ακολουθούσε στο παιχνίδι. Μετά το τέλος του παιχνιδιού οι παίκτες κατέθεταν τις απόψεις τους για τους άλλους παίκτες και το αν θα ήθελαν να παίξουν παρέα ξανά με κάποιους εξ αυτών. Διαπιστώθηκε ότι στις επικοινωνίες των παικτών αναπτύχθηκαν διαφόρων ειδών κουτσομπολιά τα οποία σχετίζονταν τόσο με την σύνθεση και τα χαρακτηριστικά της κάθε ομάδας όσο και με τις πληροφορίες που είχε ο κάθε παίκτης στην διάθεση του για τους υπόλοιπους.

Όταν ένας παίκτης είχε επαφή και επικοινωνία με όλα τα μέλη της ομάδας του οι συζητήσεις που έκανε ήταν πιο «αθώες» και γενικού περιεχομένου. Οι παίκτες που είχαν περιορισμένη πρόσβαση στην ομάδα τους και βασίζονταν στο να μάθουν πώς παίζει και τι κάνει ένα μέλος της ομάδας του από το μέλος της ομάδας που είχε επαφή ενεργούσαν πιο αυθόρμητα και με πιο… κουτσομπολίστικη διάθεση. Στο τέλος του παιχνιδιού οι παίκτες που επικοινωνούσαν μεταξύ τους ένιωθαν ότι είχαν αναπτύξει πιο καλή και στενή σχέση.

«Το κουτσομπολιό είναι μια πλούσια και πολύπλευρη μορφή επικοινωνίας με πολλές κοινωνικές προεκτάσεις» αναφέρουν οι ερευνητές. Όπως λένε η ανταλλαγή πληροφοριών με την μορφή κουτσομπολιού είναι ένας τρόπος σχηματισμού κοινωνικών σχέσεων αφού εμπεριέχει το αίσθημα της εμπιστοσύνης και της ανάπτυξης κοινωνικών δεσμών.