Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να έχουν εξελιχθεί σε έναν βασικό πυλώνα του πολιτικού και δημοσίου βίου, τίθεται το ερώτημα: Τι είναι αυτό που κάνει ένα μήνυμα πολιτικού περιεχομένου να είναι επιτυχημένο και να εξαπλώνεται σε μεγάλο βαθμό; Σύμφωνα με νέα έρευνα, αυτό που κάνει τη διαφορά, τουλάχιστον στο Twitter, είναι ο...αρνητισμός.
Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να έχουν εξελιχθεί σε έναν βασικό πυλώνα του πολιτικού και δημοσίου βίου, τίθεται το ερώτημα: Τι είναι αυτό που κάνει ένα μήνυμα πολιτικού περιεχομένου να είναι επιτυχημένο και να εξαπλώνεται σε μεγάλο βαθμό; Σύμφωνα με νέα έρευνα, αυτό που κάνει τη διαφορά, τουλάχιστον στο Twitter, είναι ο...αρνητισμός.
Όπως αναφέρει ο Guardian, προηγούμενες έρευνες είχαν δείξει πως οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν το «virality» ενός tweet είναι τα χαρακτηριστικά ενός χρήστη (πχ ο αριθμός των followers), κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του tweet (hashtags, URLs κλπ) και πλευρές του θέματος του tweet. Ωστόσο λίγοι είχαν διερευνήσει τη σημασία ενός συγκεκριμένου συναισθήματος, ως «συνδέσμου» μεταξύ των παραγόντων αυτών.
Η νέα μελέτη, που διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Χαΐν στην Ισπανία, εστίασε σε ένα ιδιαίτερα διχαστικό θέμα του 2017: Το δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία της Καταλονίας από την τοπική κυβέρνηση, που κηρύχθηκε παράνομο από την κυβέρνηση της Ισπανίας και το συνταγματικό δικαστήριο της χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο οι ερευνητές συγκέντρωσαν 46.962 tweets από 25.847 λογαριασμούς που έγιναν μέσα σε μια εβδομάδα τον Οκτώβριο του 2017, χρησιμοποιώντας τα hashtags #CatalanReferendum και #ReferendumCatalan.
Οι ερευνητές υπέθεσαν πως οι πιο πολλοί Ισπανοί διαφωνούσαν με την ανεξαρτησία της Καταλονίας, κάτι που θα δημιουργούσε πειραματικές συνθήκες στις οποίες αναμενόταν μεγαλύτερη κυκλοφορία tweets με αρνητικό περιεχόμενο, ενώ αναμενόταν να εξαπλωθούν λιγότερα θετικά tweets- ανεξαρτήτως άλλων χαρακτηριστικών και παραγόντων που συμβάλλουν στη διάχυση των tweets.
Ελέγχοντας τους άλλους αυτούς παράγοντες, οι ερευνητές εξέτασαν κατά πόσο η χρήση συναισθηματικών όρων επηρέαζε την πιθανότητα των retweets. Όπως προκύπτει, το αρνητικό συναίσθημα, τουλάχιστον όσον φορά στο θέμα της πολιτικής, αυξάνει την πιθανότητα retweets- αν και αναγνωρίζεται πως παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες ως προς την πρόβλεψη του «virality» των tweets.
Η συμπερίληψη θετικών όρων συνέβαλε σε μικρότερο μέσο όρο retweets και η χρήση αρνητικών όρων συνδεόταν με αυξημένο «virality», επιβεβαιώνοντας την αρχική υπόθεση, έγραψαν οι ερευνητές στο Royal Society Open Science.
Πάντως, η Εσμεράλντα Μπον, ερευνήτρια του Cathie Marsh Institute for Social Research στο University of Manchester, είπε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας δεν θα έπρεπε να θεωρηθεί πως σημαίνει ότι είναι μεγαλύτερη η αξία του να είναι κάποιος αρνητικός παρά θετικός στα social media. «Οι ερευνητές υποδεικνύουν πως τα θετικά tweets διαμοιράζονταν λιγότερο, λόγω της αρνητικότητας γύρω από το δημοψήφισμα. Ως εκ τούτου, τα tweets αυτά θα είχαν μεγαλύτερη απήχηση. Από μια έννοια, τα αρνητικά tweets για το θέμα αυτό ήταν mainstream» είπε σχετικά.