Πολιτιστικά
Παρασκευή, 23 Απριλίου 2021 09:03

Η πιο γνωστή ιστορία αυτοπραγμάτωσης όλων των εποχών

Η πασίγνωστη ιστορία του παιδιού που δεν μεγαλώνει, του «Μικρού πρίγκιπα» του Αντουάν Ντε Σεντ - Εξιπερί, ζωντανεύει σε μια παράσταση για ενήλικες με ανήλικη ματιά, μια παράσταση - πτήση στα βαθύτερα υπόγεια του ουρανού και, κατ’ επέκταση, του εαυτού, εκεί που, συνήθως, ανακαλύπτει κανείς το νόημα της ζωής, εξερευνώντας τα σκοτάδια της ύπαρξης.

Η πασίγνωστη ιστορία του παιδιού που δεν μεγαλώνει, του «Μικρού πρίγκιπα» του Αντουάν Ντε Σεντ - Εξιπερί, ζωντανεύει σε μια παράσταση για ενήλικες με ανήλικη ματιά, μια παράσταση - πτήση στα βαθύτερα υπόγεια του ουρανού και, κατ’ επέκταση, του εαυτού, εκεί που, συνήθως, ανακαλύπτει κανείς το νόημα της ζωής, εξερευνώντας τα σκοτάδια της ύπαρξης.

Σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου, σε δραματουργική συνεργασία με τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, η παράσταση «Mon petit prince» προβάλλεται on demand από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε hidefinition πολυκάμερη μαγνητοσκόπηση, έως τις 5 Μαΐου.

Ρίσκαρε τη ζωή του σε μία πτήση και χάθηκε για πάντα

Γαλλία, Λυών, 1906. Ο Αντουάν Ντε Σεντ - Εξιπερί, μόλις 6 ετών τότε, επιμένει πως η ζωγραφιά του δεν απεικονίζει ένα καπέλο, όπως βλέπουν οι μεγάλοι, αλλά έναν βόα που έχει καταπιεί έναν ελέφαντα. Η ανεκτίμητη οπτική του δεν εκτιμάται. Τα όνειρά του προσγειώνονται, καθώς οι μεγάλοι τον αποτρέπουν να «πετάει στα σύννεφα» με τη σκέψη. Ωστόσο, εκείνος αποφασίζει πως, μια μέρα, οι αιθέρες θα του ανήκουν στην πράξη, και, το 1943, πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας πια, ρισκάρει τη ζωή του σε μία πτήση και χάνεται για πάντα στη Μεσόγειο.

Χάνεται, όμως; Ή, μήπως, συναντάει για πρώτη φορά τον εαυτό του; Το βέβαιο είναι πως, λίγο καιρό νωρίτερα, έχει «συναντήσει» στο χαρτί τον αντικατοπτρισμό του, τον πιο διάσημο πρίγκιπα των τελευταίων 100 χρόνων, γράφοντας την πιο γνωστή και άχρονη - διαχρονική ιστορία αυτοπραγμάτωσης όλων των εποχών. Το φιλοσοφικό του παραμύθι θα μεταφραστεί σε 250 γλώσσες και θα αποτελέσει την τρίτη κατά σειρά πιο πετυχημένη έκδοση μετά τη «Βίβλο» και το «Κεφάλαιο».

Απογειώνει κάθε τι υπαρξιακό και επίγειο, «αθωώνοντας» τη φθορά

Στον «Μικρό πρίγκιπα», ο Αντουάν Ντε Σαιντ - Εξυπερί εκτοξεύεται ανάμεσα στην κυριολεξία και τον συμβολισμό, με κατεύθυνση προς τον ήλιο, τα αστέρια, την αιωνιότητα, και, τελικά, απογειώνει κάθε τι υπαρξιακό και επίγειο, «αθωώνοντας» τη φθορά. Σε αυτό το σκηνικό σύμπαν, αναζητώντας την αυτοβιογραφική διάσταση των ηρώων και ενεργοποιώντας μνήμες και βιώματα, θα φωτιστεί μία μεγάλη αλήθεια: Τα πράγματα δεν είναι όπως είναι, αλλά όπως επιλέγουμε να τα βλέπουμε. Οι μεγάλοι δεν καταλαβαίνουν πάντα τα μεγάλα νοήματα. Ξεχνούν το μεγαλείο του να είσαι μικρός. Τα παιδιά είναι αλλιώς. Τα παιδιά είναι μεγάλοι, που δεν έχουν ακόμη χαθεί στη μικρότητα. Τα παιδιά ζουν πάντα στο μεγαλείο.

«Ο “Μικρός πρίγκιπας” περιέχει πολλές μεγάλες αλήθειες»

Ενσαρκώνοντας το πασίγνωστο άφυλο παιδί που δεν μεγαλώνει, η Λένα Παπαληγούρα μάς έχει αναφέρει για το έργο: «Μολονότι υποτίθεται ότι συγκαταλέγεται στα παιδικά βιβλία, ο “Μικρός πρίγκιπας” περιέχει πολλές μεγάλες αλήθειες, καθώς συνθέτει έναν γλυκό ιδεαλισμό με τον σκληρό πραγματισμό της ανθρώπινης ζωής. Μια δεδομένη παράλληλη του μικρού πρίγκιπα και του συγγραφέα του, συμπληρώνει τα κενά και των δυο: του παραμυθιού και της ζωής του Εξιπερί που σημαδεύεται από ένα ατύχημα, που έχει με το αεροπλάνο του, εν καιρώ πολέμου. Το κείμενο της παράστασης εμπλουτίζεται, μάλιστα, από αποσπάσματα επιστολών του Εξιπερί στη γυναίκα του, που γράφτηκαν μετά το ατύχημα. Προσγειωμένος στην έρημο, λίγο πριν το τέλος της ζωής του, βρέθηκε μόνος και αντιμέτωπος με τα πραγματικά υπαρξιακά ερωτήματα, που απαντώνται αργότερα από τον μικρό πρίγκιπα.

Σε μια οριακή στιγμή ενός πιλότου, εμφανίζεται ένα σοφό παιδί, που του αποκαλύπτει μυστικά για τη ζωή. Αυτή είναι σε μια φράση, η ιστορία του μικρού πρίγκιπα. Όμως, αυτό, που κάνει την ιστορία να ακροβατεί ανάμεσα στην κυριολεξία και το συμβολισμό, είναι ο ιδιότυπος χαρακτήρας του μικρού ήρωα, ο οποίος, παρά την ηλικία του, εκφέρει την οικουμενική ανθρώπινη εμπειρία».

Ταυτότητα παράστασης

Σύλληψη - σκηνοθεσία: Δημήτρης Μπογδάνος, δραματουργικός συνεργάτης: Βασίλης Μαυρογεωργίου, σκηνικά - κοστούμια: Πάρις Μέξης, κινησιολογία: Έλενα Γεροδήμου, ηχητικό τοπίο - live set:  George Kelly, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Υβόννη Τζάθα, βοηθός σκηνογράφου: Γιωργίνα Γερμανού, συντονισμός παραγωγής: Μαρία Δημητρίου, φωτογραφίες: Γιάννης Ζάχος. Παίζουν: Λένα Παπαληγούρα, Γιωργής Τσαμπουράκης, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Λευτέρης Βασιλάκης, Λήδα Καπνά, Θάνος Λέκκας, Ειρήνη Μακρή, Υβόννη Τζάθα.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]